HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skulle behöva lite råd...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sajtam
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/01/27 :  12:04:20  Show Profile Send Sajtam a Private Message
Hallå, där!

Är det någon som skulle vilja hjälpa mig? Jag undrar nämligen hur det är tänkt att man skall kopplar kablarna när man "bi-wirar", och vilken effect det kan ha...Min förhoppning är att basen i mina högtalare skall bli mycket tydligare, men vet inte hur det hela fungerar egentligen.

Sen har jag en fråga angående "inspelning" av högtalare, dvs om dom bara låter bättre med tiden, eller om det är en myt??

Jag har nämligen nyss köpt ett par Heco Xenon 400 och är jätte nöjd med dessa förutom att basen kan låta VÄL torr ibland. Vad tycker ni om dessa högtalare???

Edited by - Sajtam on 2003/01/27 13:44:49

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/27 :  12:11:26  Show Profile Send drgreen a Private Message
Jag tror inte att biwiring löser dina problem med "torrhet" i basen-föreslår att du provar att flytta runt dem i rummet i stället-längre/närmare bakväggen t.ex. Du skriver oxå att du tycker att basen ska bli tydligare-blir nog svårt i kombination med mindre torr om du inte t.ex byter förstärkare...
Go to Top of Page

Sajtam
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/01/27 :  13:36:38  Show Profile Send Sajtam a Private Message
Men hur funkar kopplingen med bi-wire, och är det att rekomendera? Vad tycker ni om Högtalarna???
Go to Top of Page

Sajtam
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/01/27 :  13:40:07  Show Profile Send Sajtam a Private Message
Sen undrar jag oxå vad man skall satsa på när det gäller hemmabio förstärkare för runt 5000kr - då i kombinationmed mitt heco xenon system...?
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/27 :  13:56:37  Show Profile Send brumel a Private Message
Biwiring fungerar precis som singlewiring, bara att man kopplar till separata register då högtalarens delningsfilter är separerade för bas och diskant.

Plus-minus till bas och plus-minus till diskant.

Korsvis eller parallellt spelar mindre roll bara man inte kopplar ur fas.
Eventuellt kan tvinning minska induktansen vilket är bra men det beror på hur kabeln är konstruerad.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/01/27 13:57:29
Go to Top of Page

Sajtam
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/01/27 :  14:51:10  Show Profile Send Sajtam a Private Message
Nu fattar jag bättre hur det funkar;) Tack Brumel!!
Med ja har en fråga till: Skall både bas och diskant in i samma port på förstärkaren, eller skall man utnyttja A å B portarna för fronthögtalarna? (Dum fråga misstänker jag)

Vad tycker du om heco högtalare? För det priset(4000pix)så är ja i alla fall nöjd...
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/01/27 :  14:54:12  Show Profile Send Conan a Private Message
Hej, Jag sökte upp dina högtalare på nätet och såg att du hade "bi-wiring/bi-amping terminal". För att bi-wira (heter det så?) så drar du helt enkelt separata tåtar från din förstärkare till diskant- resp. bas-terminalen på vardera högtalarna. Glöm inte att plocka bort blecket på högtalarterminalerna mellan diskant- och bassidan som ska sitta där när du kör single-wire.

I teorin finns det både för- och nackdelar med att köra med bi-wiring. Man hävdar som fördel bl.a. att respektive filterhalva "ser" mindre av den andra halvan eftersom de är anslutna närmare stärkaren, och att man skulle kunna "anpassa" kablaget till respektive register. På minussidan har det noterats tydliga belastnings- och fasfel efter bi-wiring. Kanske nån med mer filterteori i ryggen kan ge dig ett mer uttömmande svar, men om du bara frågade mig rakt av skulle jag avråda från bi-wiring. Risken är stor att man mer skapar mer problem än man löser.

Dina upplevda problem med tunn klang i basen är nog inget som bi-wiring kan fixa hur som helst. Du bör nog först prova dig fram till en annan placering av högtalaren istället. Ju närmare dina högtalare (men även du själv som lyssnare) är placerad till angränsande vägger ju mer nivå får du i basen. En hörnplacering ger mest nivå, men ställer också till det i de högre registren p.g.a. tidiga reflexer. Man får aldrig vara helt glad...

Du kan också prova en omvänd metodik och försöka dämpa i de högre registren istället, för att få en bättre balans registren emellan. Åtgärden med stort Å brukar vara att lägga på en tjock, stor och fin matta på golvet mellan högtalarna och din lyssningsplats. Heltäckningsmatta är egentligen allra bäst. En enkel lösning är ju annars att bara dra på lite med tonkontrollen för basen.

Visst kan högtalare förändras under "inspelnng". Alla rörliga delar ska mjukas upp och hitta sina normala egenskaper, och en kunnig filterkonstruktör har anpassat filtret efter väl inspelade element. Upp till 50-100 timmar kan det ske förändringar men sällan däröver IMHO.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/27 :  14:54:21  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Sajtam

Nu fattar jag bättre hur det funkar;) Tack Brumel!!
Med ja har en fråga till: Skall både bas och diskant in i samma port på förstärkaren, eller skall man utnyttja A å B portarna för fronthögtalarna? (Dum fråga misstänker jag)

Vad tycker du om heco högtalare? För det priset(4000pix)så är ja i alla fall nöjd...

Ja man kopplar både bas och diskant från högtalaren in i samma utgång på förstärkaren. MvhKristofer
Go to Top of Page

Sajtam
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/01/27 :  14:54:36  Show Profile Send Sajtam a Private Message
Vad skall man ha för kablat tycker du?
Go to Top of Page

Sajtam
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/01/27 :  14:59:02  Show Profile Send Sajtam a Private Message
Jag får tacka för många MILT sagt uttömmande svar på mina frågor, nu har ja en del att testa...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/27 :  15:01:43  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:

Vad skall man ha för kablat tycker du?

Ja det bästa är ju oftast att använda biwiringskabel för biwiring, men man kan ju få synergiefekter av att använda olika märken på kablarna. Dvs man kan ju ha en mer högupplöst kabel till diskantregistret och en mer baseffektiv kabel till det lägre registret. MvhKristofer
Go to Top of Page

hanis
Member

163 Posts

Posted - 2003/01/27 :  15:02:49  Show Profile Send hanis a Private Message
quote:

Sen undrar jag oxå vad man skall satsa på när det gäller hemmabio förstärkare för runt 5000kr - då i kombinationmed mitt heco xenon system...?

Skulle höra på www.minhembio.com om det istället!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000