Author |
Topic  |
Leif B
Member

1504 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 13:51:04
|
Finns det nått att göra ?
Har sökt länge efter en anläggning med ett klart tredimenionellt ljud. Främst så är det djupet i ljudbilden som fattas här. Har provat ett otal olika placeringar av högtalare. Just nu har jag som förstärkare Thule IA60B + Technics CD SL-P2000 som jag kör balanserat. CD-spelaren ska vara känd för att kunna måla upp en riktigt bra tredimentionell bild av ljudet och då speciellt i balanserad drift. Och Thule:n är väl inte den heller oäven. Jag har 2 olika par XLR-kablar mellan förstärkare och CD-spelare. Det ena paret är från Supra med beteckningen EFF-IXLR. Det andra paret är okänt(fick med det paret när jag köpte förstärkaren). När jag spelar med Supra kabeln blir ljudbilden helt platt, men med en ren och detaljerad återgivning. Med den andra okända XLR-kabeln får jag kanske en aningens djup i ljudbilden. Men denna är dock näst intill obefintlig. När man nu läser många av era inlägg så går det inte att ta miste på att många av er har testat en hel del kombinationer av apparater och kablar. Och då undrar man lite... har ni några bra tips på en komplett anläggning eller en del kablar (XLR och högtalarkabel) ni kan rekomendera för att få en förbättrad ljudbild. Vill helst inte byta förstärkare och cd men det kan man nog inte utesluta för att kunna få en bättre ljudbild. Har interconnect kabeln stor betydelse för det tredimentionella ljudet? Hur mycket gör högtalarkablarna? Har dock en begränsad ekonomi så om ni har en bra kombination pris/kvalite för pengarna så uppskattar jag det.
Mvh/ Leif B |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 14:05:50
|
Jag plockar fram mycket 3-d med förstärkarens nätdel. Overkill blir platt. |
 |
|
Leif B
Member

1504 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 14:09:58
|
Hej! Ojdå, hur gör man det med nätdelen? Byta av den eller tweaka den?
Mvh Leif B |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 14:14:45
|
Jag tror inte att man ska gå in och labba om man inte är direkt van vid det. Alla spänningsmatningar i hela konstruktionen spelar med i det här spelet. Jag bara menar att olika förstärkare levererar olika mycket rum och djup delvis beroende på hur näddelen är konstruerad. Problemet är komplext. |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 14:35:18
|
Vad har du för högtalare och hur placerar du dom? |
 |
|
Leif B
Member

1504 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 14:50:45
|
Hej Björn-Ola! Jag har ett par billiga just nu. Men har testat lite olika. Jag placerar dem lika avstånd från bakvägg.Har provat med olika avstånd från bakvägg och sidoväggar och med olika vinklingar åxå. Högtalarna har varit upp till 1/3 av rummets längd från bakväggen. Men högtalarna har potensial att skapa djup i ljudbilden.
Mvh / Leif B |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 15:30:57
|
vadå 3D ? får man 3D bara genom att sätta in nån speciell cd eller kabel?
 |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 16:33:34
|
Då har du ju kläm på högtalarplaceringen och det enda jag kan komma på är att låna utrustning från någon hifi-affär för att se om elektroniken ställer till det.
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 17:02:26
|
Nicklas Har du inte hört talas om 3-D-kablar? Svindyrt och häftigt. Gör sig bra på bild. |
 |
|
gurin
Member

196 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 17:40:27
|
Flint!
Sluta småhåna den stackarn. Vi förstår vad han menar. Men den effekt som eftersträvas är inte alltför lätt att uppnå utan bra produkter. Men efter vad jag kan förstå och efter vad som hänt med mitt system så är det som du säger nätdelarna som är viktiga. Min aleph 3:a drar kontinueligt 250 w oavsett om jag spelar eller inte och leverear bara 30 w och den ger bra rumskänsla. Hit måste också räknas strömkablar och högtalarkablar.
Själv använder jag Analysis plus kopparkablar sin signal och silvern till högtalarkablarna. De är inte alltför dyra och efter vad jag förstår och i mitt system väl värda sina pengar.
Har dock inte provat deras strömkablar.
De går dock inte upp mot Cardas Golden Cross men de är ju förstås mycket dyrare.
mvh/Gurin |
Mina öron är mina mätinstrument. |
 |
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 17:47:51
|
Ett par undringar:
Vilka skivor är det du vill ha 3D-upplevelsen med? Majoriteten av alla skivor har ingen verklig (inspelad) rumskänsla att tala om överhuvudtaget.
Har du hört en annan anläggning vars ljud du skulle vilja återskapa? Vilken anläggning och vilket sammanhang var det i så fall och vilket musikmaterial var det som spelades?
|
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 18:00:08
|
Superb 3d känsla samt närvaro känsla har jag bara hört från lite dyrare anläggningar so far.. mycket handlar om placering av högtalare dock och vart du själv sitter. Pröva mer med placering först... och ta bort första reflexen (sidoväggar). Sätt dig i din lyssningplats vilket är i mitten av högtalarna och lika långt ifrån högtalarna som de står brett (minst).. så du får en triangel. Sätt en spegel på sidorna och flytta framåt mot ena högtalarn.. när du ser högtalarn i spegeln så stoppar du.. Här sätter du upp något mjukare material.. duger vad som när du bara skall testa.. Att få bort första studsen brukar göra underverk. Ha också mattor framför högtalarna.
Lycka till!!
 |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 18:04:10
|
Hörlurar. Det är den ultimata 3D återgivaren. Förutsatt som Conan var inne på att inspelningen är 3d och inte 60-tals reverb. Opus 3 har flera inspelningar med naturlig 3D. Nästa rekommendation är körinspelningar i kyrkor med orkester och hela klabbet.
När det gäller stora apprater så är högtalarna de första som måste kollas. Att uppställningen är rätt osv. Fasen, den elektriska och den akustiska är en viktig faktor för att högtalaren skall kunna återge en trovärdig stereobild.
Elektrostater är nog bäst på detta.
Resten handlar om distorsion. Och timing. |
Hifiarkeologen |
 |
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 19:15:45
|
Intressant beskrivning men jag förstår inte riktgt hur speglarna skall sättas upp.....
quote: Originally posted by Neodynium
Sätt en spegel på sidorna och flytta framåt mot ena högtalarn.. när du ser högtalarn i spegeln så stoppar du.. Här sätter du upp något mjukare material.
|
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 19:27:23
|
Jag håller med Neodynium: "Superb 3d känsla samt närvaro känsla har jag bara hört från lite dyrare anläggningar so far.." Grundreceptet är bra komponenter och sedan kan allt behöva tweakas med kablar, nätkablar, vibrationsdämning och rumskorrektion. Det kan alltså ta tid att komma dit.
|
 |
|
Leif B
Member

1504 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 22:37:22
|
Tackar !
Kul med alla trevliga svar. Om jag nu sammanfattar detta så behöver jag alltså byta alla grejer och skaffa bra kablar för att nå nirvana. Dessutom behöver jag skivor som har inspelat 3D-ljud. Jag gillar mest pop och rock men även lite annat så där kanske inte finns nån 3D att hämta eller? Hoppades på att det kanske skulle räcka med nya bättre XLR-kablar för att uppnå lite bättre 3D. Analysis kablar verkar ha fått bra recensioner av deras hemsida att döma. Och bra priser i förhållande till t.e.x. Nordost. Ett bra knep med speglarna också. Ska se vad det kan gör för nytta. Jag har ett fönster bakom mig men där hänger gardiner som täcker det nästan helt. En liten fråga till... Är det nån som testat såna här XLR-kablar typ 6m långa från en musikaffär? Dem finns med såna där Neutriks kontakter som ska vara bra kvalite.
Mvh / Leif B
|
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 23:04:26
|
Leif B:
Med "inspelat 3D ljud" så menar jag eller någon annan här inte inspelat surroundljud där fler än två högtalare behövs. Men det tror jag vi är överens om. För det viktiga är att en sterofonisk inspelning ska återge rummets efterklang. Till detta krävs två mickar, en ljudkälla och ett rum (vars efterklang inte är bortdämpad). Ganska basic. En enkel sak man kan testa är att lyssna på P2 då dom kör livekonserter. Radio kan också ge dig 3D. Bara ett tips.
Balanserade kablar med neutrik-kontakter som finns i musikaffärer är nog tänkta till PA, studio osv inte till hifi även om dom säkert fungerar i vilken balanserad anslutning som helst. Jag såg att Proson hade billiga balanserade kablar.
Att du inte upplevt någon 3D med din utrustning tror jag inte har med kablarna att göra utan i första hand högtalarna i andra hand inspelningarna, mjukvaran.
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
 |
|
Leif B
Member

1504 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 23:10:46
|
Tack brumel.
Du kan mycket säkert ha rätt i det du säger. Något förslag på en högtalare som återskapar 3D-ljud på ett bra sätt? Tror du NHT 2.5i skulle klara det t.e.x.?
Mvh / Leif B
|
 |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 23:35:46
|
Hej Leif och ni andra! Jag skulle föreslå att man tonar ner talet om apparater och kablar. Som Johan nämnt här ovan är ju en förutsättning att inspelningen innehåller någon information om rummet den är gjord i. Dvs oftast en god fåmikrofoninspelning av akustisk musik i en lokal som klingar. Först då kan man få en känsla av var musikerna befinner sig i förhållande till rummets bak- och sidoväggar (och mikrofoner, förstås). BIS är ett bra bolag i detta avseende. Jag har tidigare beskrivit hur Robert von Bahr beskrivit hur han åkt världen runt i trettio år för att hitta akustiskt goda lokaler. När vi väl har denna inspelning i vår hand, förmodligen i form av en kompaktskiva, gäller det att spela av den med så små förluster som möjligt. Viktigast som jag ser det är en kombination av goda högtalare och ett väldämpat rum. Ett rum som inte klingar (ekar) självt i högtalarändan låter oss höra ambiensen från inspelningsrummet och det blir som att ha ett fönster till musiken! Första rekommendationen blir alltså att se till att rummets egen efterklang är kort. Det blir alltså patentmedicinen att dämpa högtalar- och sidoväggar så gott som man kan/får (dämpväggar eller textilier) och hålla efterklangen i övriga rummet inom rimliga gränser. Jag själv spelar omväxlande med ett mycket stort och ett mycket litet högtalarsystem i mitt väldämpade vardagsrum och effekten är mycket tydlig i båda fallen. När rummets egenklang inte dränker den inspelade akustiken blir det ganska hänförande att med stereoanläggningens hjälp förflytta sig i rum och i tid. Denna fascinerande effekt fås även med studioinspelade popskivor, där man hör olika effekter som lagts på på det olika kanalerna och hur vissa instrument, men inte andra, har ett eko från studion. Det är också intressant att gå via femtiotalets fräscha liveinspelningar via sextiotalets försiktiga processande till sjuttiotalets ofta unkna och brusiga mångkanalinspelningar (gäller både klassiskt och populärt). Men genom alla årtionden har det funnits skivproducenter som försökt hålla sig så nära musiken som möjligt, och just detta gör hemmalyssning i god akustisk miljö så rolig! Vad gäller högtalare bör man prova sig fram. NHT:s tidiga modeller ska vara goda, har jag förstått. Angående högtalarplacering är ett bra tips att ställa högtalarna så att avståndet från örat till en tänkt linje mellan högtalarnas mitt är 1,18 gånger avståndet mellan högtalarna. Det ger en vinkel på 23 grader på respektive sida, dvs 46 grader mellan högtalarna. Då får de flesta människor bäst separation mellan kanalerna, dvs bäst stereoverkan. Det har med huvudets form att göra. Denna fysik förklarar också NHT-högtalarnas invinklade fronter. Andra högtalare vinklas in så att fronterna möts precis framför lyssnaren. Med vänlig hälsning
|
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
Edited by - pekka.j on 2003/01/19 23:42:55 |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 23:38:50
|
NHT är tänkta att placeras på ett visst sätt i rummet och då kommer dom att återge vad du stoppar in. Bra högtalare men lite djupa för att passa hemma hos mig. Har du ett någorlunda stort rum? Dom behöver "breathing space". Kraften i Thule räcker nog.
Folk som absolut sätter holografisk rumsåtergivning som prioritet no 1 brukar hålla på Carlssons OA 50 och German Physics Windspiel med ett rundstrålande bredbandselement.
Andra framhåller Mirage´s bipolära högtalare. För alla högtalare som spelar bakåt (dipoler, omnipoler) gäller att lyssningsrummet kan orsaka problem då det uppstår obalanser mellan direktljudet och det återkastade ljudet. Ljudbilden blir stor men "flummig" liksom.
Elektrostater och magnetostater är också dipolära men enligt mig uppnås en bättre punktformighet i ljudet (ljudet upplevs som om det kommer från en oändligt liten punkt som är väl definierad.
För alla dessa rumsliga högtalare gäller att dom behöver komma ut från väggen och ett ganska stort lyssningsrum.
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
 |
|
Leif B
Member

1504 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 00:08:15
|
Oj, vad man får lära sig mycket här.Mycket intressant läsning av er båda. Tyvärr har jag begränsat utrymme. Rummet är på drygt 20 m2 och jag har högtalarna utmed långväggen. C:a 4 meter till bakväggen. Tror inte det finns plats för dipolära högtalare eller elektrostater. Såg åxå en som ville sälja sina Near 50ME som jag kommer ihåg fick gott omdöme i recensionerna. Men kommer inte ihåg om de hade god 3D förmåga. Skulle ett par stativare fungera som t.e.x. Dynadio 42 ? Kul med det där om att leta inspelningslokal i 30 år. En del ger sig aldrig och det ska vi väl vara glada för! Tack för det fina inlägget.
Mvh / Leif B
|
Edited by - Leif B on 2003/01/20 00:09:46 |
 |
|
BddB
Medlem i AÖ

231 Posts |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 00:19:58
|
Jag vet vad ni menar med 3-D men jag undrar om det inte är så att 2-D är den rätta benämningen. Djup och bredd.
Hur kan man få höjd från ett stereosystem? Att ljudet i sweet spot verkar komma ovanför högtalarna beror väl på regnbågseffekten och är väl inte någon faktisk höjd.
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
JoelH
Member

159 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 00:26:03
|
Du vet, jag trodde på Dynaudio A42. Ville faktiskt ha ett par. Sedan lyssnade jag på Audiovector M1 Super. Herregud. Det blir dyrt det här... |
 |
|
mapem
Member

611 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 08:51:00
|
Hej Leif! Jag är ganska övbertygad om att rumskänsla eller tredimensionalitet har mycket mer att göra med programmaterialets, dvs skivans, bandets eller radiosändningens egenskaper, och lyssningsrummets kvaliteter än vilka kablar, nätdelar och annat du har. Min egen inte alltför märkväriga anläggning ger möjligheter att med många skivor uppleva denna rumskänsla. Andra, söndermixade och sönderproducerade skivor med aldrig så rent och exakt ljud ger aldrig denna rumskänsla som ger musiken liv. Jag har en del kasettinspelningar från Sveriges Radios direktsända konserter. Dom ger en oövertträffad rumskänsla. Men naturligtvis är ljudet färgat (apropå en annan tråd) av dels Berwaldhallens taskiga akustik, recieverns radiodels ofullkomligheter, kasettbandets brister o s v. Men eftersom jag vet hur Berwaldhallen låter på plats accepterar jag den färgningen när jag lyssnar på mina band. Jag har svårare för apparaternas bidrag.
I likhet med vad flera sagt ovan gillar jag bäst inspelningar som så mycket som möjligt är tagna "rakt av" vid ett konsertillfälle, så få kanaler som möjligt och så lite bearbetning som möjligt. Gamla Decca-inspelningar brukar nämnas. BIS, Opus3. Där brukar finnas rumskänsla. Också en hel del äldre, kanske också nyare, jazzinspelningar har det. Även en hel del rock och pop. Men nyare musik med mycket elektroniska inslag saknar denna naturliga rumskänsla, men där finns ju andra ideal. Däremot kan finnas en skapad tredimensionalitet med hjälp av diverse processorer, vad jag förstår.
För att uppleva tredimensionalitet: 1 Välj rätt skiva. 2 Ställ högtalarna på rätt sätt, dämpa rummet som nämnts i inlägg ovan. 3 Sätt dig på rätt ställe.
Rumslighet kan upplevas med såväl rundstrålande typ tidiga Carlsson som bipolära och "vanliga" raktframstrålande. Men dom ställer olika krav på rummet. Jag har experimenterat en del med Carlssonhögtalare, och dom kan ge en enastående rumslighet under rätt förutsättningar, som dock är mycket svåra att åstadkomma i normala rum, tvärtemot vad herr Carlsson själv hävdade. Det är lättare med vanliga högtalare i vanliga normaldämpade rum, även om man kanske inte når samma höjder som med Carlsson i rätt rum.
Apropå om man verkligen hör tre dimensioner, dvs höjdled också, så har jag en operaskiva där jag tydligt hör att orkestern sitter nedanför scenen i ett dike framför. Men det kanske är "placeboeffekt" säger någon, jag vet ju att den brukar sitta så och lurar mig själv att tro att jag hör det. Hur som helst så anser jag att en sån tredimensionalitet är möjlig att höra, tills någon övertygar mig om motsatsen. |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 18:12:28
|
Jag har också många placeboskivor där gitarren är en halvmeter nedanför sångrösten, operettsångaren klart ovanför orkesterdiket och fotskrap hörs nedåt golvet till.
Sicken tur att man inte inbillar sig tvärtom, så rörigt det skulle bli.....
Allmänt håller jag med om mycket som sägs i tråden. Det går inte att trolla 3D ur för dåliga prylar, man måste ställa upp systemet korrekt och ju sämre rum man har ju sämre förutsättningar ges. Diskussionen om moderna inspelningar är ju ganska självklar. Lyssnar man på sönderproducerad modern electronic, hip hop eller annat så finns ju inte rumsklang inspelat naturligt. Det blir MP3 till Er, spara slantarna.
Vi andra, utdöende släkte, lirar jazz, akustiskt och klassiskt och lägger masor av slantar på denna märkliga hobby. |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Topic  |
|