HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mäta rummet..med vad..hur..?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/01/24 :  17:00:27  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Hej!

I mitt försteg, Krell HTS 7.1, sitter en parametrisk equalizer med mängder av möjligheter att tämja frekvensgången i rummet. Men skall man göra detta med enbart örat så är nog risken större att man gör mer skada än nytta...

Så jag skulle vilja få mitt rum uppmätt innan jag börjar labba seriöst med eq'n.
Har redan en dator i rummet som driver projektorn, men vilket/vilka program skall jag använda..?
Clio känner jag till, men drygt 7000kr för detta ändamål...njaee...
(Fulkopia på detta program tas gärna emot på e-mailen....)

Några andra program jag kan använda..?

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/24 :  17:11:01  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har beställt Cara som verkar klara det mesta. Borde droppa in i nästa vecka. De säljer också en mätare för 200 Euro men har ingen aning om hur bra den är.
Cara är så billigt att det inte distribueras via e-mail.

www.cara.de
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/01/24 :  17:47:33  Show Profile
Om du skall göra SERIÖSA mätningar, så rekommenderar jag EFT5.0, länk via Golden Age som är återförsäljare. Om jag minns rätt så kan man köra deras version i 14 dagar i "demo" läge innan man måste köpa en nycket. Drygt 2000 sek har jag minne av. Mikrofon tillkommer...

Om du vill lära dig lite mera, och är hyggligt "open minded" så finns det instruktionsböcker till TAG McLarens nya AV192 på TAGs hemsida, som beskriver TMREQ, vilket är (enligt TAG) en bättre parametrisk EQ än den som är i Showcase (never mind att det är bättre att ha en Parametrisk EQ än ingen alls).

Jag tycker verkligen att du skall ge dig in i denna värld ochg utnyttja EQn - den kommer att förändra dig i positiv bemärkelse :) Och som sagt, TAGs TMREQ instruktioner ger i alla fall ett hum om vad som gäller. Plus att TAG inom kort kommer att släppa dokument som beskriver hur dom rent praktiskt gick tillväga - måste anses som läsvärt när denna text väl kommer...
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/01/25 :  11:49:22  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Tack för tipsen! ETF har jag provat för några år sedan..skall ladda ner det igen.
TMREQ som TAG har tagit fram verkar onekligen mer avancerad än Krells variant. Överhuvudtaget så finns det väl ingen mer teknikspäckad processor än TAG. Var inne på att skaffa en sådan innan jag bytte min gamla HTS till en HTS 7.1, men efter att ha lyssnat på en TAG så insåg jag att finesserna verkar ha första prioritet..TAG'en håller inte måttet ljudmässigt..tyvärr..

Men intressant läsning om TMREQ dock, Krell har mycket lite dokumentation om sin variant. Sen kan man ju drömma om att Krell updaterar EQ'n med fler möjligheter kanske, men knappast troligt.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/25 :  16:26:12  Show Profile Send celef a Private Message
(Fulkopia på detta program tas gärna emot på e-mailen....)

Clio förlitar sig på eget mätkort, fungerar inte utan detta, du har således ingen nytta av en "fulkopia".. tyvärr!

sound pollution
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/01/26 :  18:18:34  Show Profile
CH: Jag har enbart problem med min TAG DVD-spelare men annars har det visat sig att kompromissen (som det alltid är) mellan t.ex. ett KRELL system (Showcase, HTS, HTS7.1) och TAGs lösningar är bättre rent ur framtidsperspektiv. Men jag håller med om att vissa parameterar på TAGs processor inte är som Krell's Showcase, men det kompenserar dom som sagt med att man slipper köpa nytt vart annat år.

Btw KRELL Showcase är byggd med standardkomponenter, som inte kan upgraderas...
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/01/27 :  14:02:17  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Kompromisser kan jag leva med..så länge de inte är ljudmässiga..
Krell är ett audiofilföretag på ett helt annat sätt än TAG, vilka å sin sida är mera inriktade på innovationer o teknologi.
Men Tag'en är helt ok, man kan nog inte kräva hi-end ljud för de trots allt ganska rimliga pengar AV-32 betingar. Det trista är väl att AV-192 inte ger något mer vad gäller ljudkvalité, DAC'ar o analogdel är väl identiska om jag förstått rätt? Men uppgraderingsprogrammet är suveränt..den kommande scalern låter mumma!

Btw, jag har en HTS 7.1, den är uppgraderingsbar. Och vad gäller Showcasen så kan man nog knappast kalla den standard vad gäller ljudet, den är mycket nära 7.1.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/01/27 :  14:25:01  Show Profile Send markku a Private Message
Jag har själv också ETF, vars nyaste version 5.961 är ute med flera viktiga förbättringar. Tyvärr har jag inte testad senaste version pga tidsbrist.

OBS: Man kan skaffa fullt funkande program direkte online - utan fördyrande svenska mellanhänder. Man får rätt enkelt koden pr email, därefter funkar det fullt, demoversion nämligen.

http://www.etfacoustic.com/download.html

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2003/01/27 14:26:19
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/01/27 :  14:49:38  Show Profile
CH: Du har helt rätt när det gäller AV192R. Den har iofs ballade utgångar och lite annat rent kontaktmässigt, men rent tekniskt på ljudsidan så är den identisk. Det är EXAKT samma "moderkort" i både AV192R och AV32R EX bp5.1 192K (alltså AV32R måste vara fullt utbyggd med 7.1 EX ljud och 5.1 input, plus då de nya DACarna). Det som skiljer förutom detta är alltså nätdelen, som enligt vissa skall ge en förnimbar förbättring...

Scalern ser jag verkligen fram emot.

Krell Showcase processor + slutsteg anser jag för övrigt vara en riktigt trevlig kombination. Hade det nu inte varit som så att jag redan ägde min TAG uppsättning (T32, AV32, DVD32, 100x5R * 2) så hade den legat bra till. Jag är dock inte så intresserad av Krells matchande DVD spelare - någon som provat den (kostar i trakten av 125.000 om jag minns rätt), skall ju ha DCDi från Faroudja (som är bättre än Sil504 som sitter i TAGs motsvarande lösning, PSM192).

En annan processor värd att nämna om man vill uppdatera är ju Thules, och sedan har vi Theta om än deras s.k. uppgraderingar verkar ha uteblivit... Fast nu snubblade vi ut utanför ursprungsfrågan...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000