Author |
Topic  |
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2010/06/17 : 21:30:59
|
Jag är en inbiten hårdrockare men i sommartider svänger jag alltid över mot lite rock av någon anledning, kan vara solsting eller liknande.
Har lyssnat mycket på Jethro Tulls "Aqualung" och "Mirage" av Camel på senaste tiden. Har ni förslag på liknande 70-tals musik att gräva ner sig i under sommaren?
Det som önskas är alltså 70-tals musik, gärna lite proggressiv, med starka melodier och gärna trevliga refränger. Mer åt Jethro Tull/Camel hållet än t.ex. Yes som kan bli lite väl utsvävande för min smak ibland.
Jag har inte så bra koll på dessa domäner så tips emottages tacksamt!  |
|
opethic
Member

2890 Posts |
Posted - 2010/06/17 : 21:48:35
|
Genesis kanske? Rush? Yes - testa Tormato, den är inte så utsvävande - men mycket bra! Jethro Tull har ju gjort fler bra plattor, tex. A Passion Play, Thick As A Brick, Minstrel In The Gallery mfl. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
 |
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2010/06/17 : 22:25:07
|
Genesis finns på bör-inhandlas-listan. Äger bara "Trespass" på vinyl och den är rätt trevlig. "Selling England by the pound" är kanske ett givet val? Rush-samlingen är däremot komplett redan sedan många år. Jethro Tull ska jag nog också gräva lite djupare i är tanken.
|
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
|
modernman
Member

278 Posts |
Posted - 2010/06/18 : 08:13:59
|
Kolla upp Wishbone Ash. |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2010/06/18 : 08:17:29
|
"One" av Neal Morse är kanske mer lättlyssnat. Svenska The Flower Kings är ett annat måste. Den gruppen verkar att ha lagt av, men avknoppningarna Agents of Mercy, Eggs and Dogs och Karmakanic är mycket bra. Roine Stolt från Flower Kings och Neal Morse är med i "supergruppen" Transatlanic. Transatlantics "The Whirlwind" är ett annat måste och påminner om Jethro Tulls "A Passion Play". Starka melodier är de här killarnas styrka.
Från 70-talet så gillar jag förutom Geneses, Gentle Giant. Testa "Octopus" eller "Free Hand" av den gruppen. När det gäller Yes så gillar jag långt ifrån allt de har gjort, men "Close to the edge" och "Relayer" innehåller mycket godis. Van der Graaf Generator är en grupp som lät betydligt råare, men mycket bra musik. "Pawn Hearts", "Still life" och "Godbluff" kan rekommenderas. Tidiga Genesis med Peter Gabriel lät i.o.f.s. också ganska rått. Allt Genesis gjorde på 70-talet är bra. Jethro Tulls "Songs from the wood" är också en typisk prog-platta som måste nämnas med de andra.
Här finns en lång tråd om detta: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=7608
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
Edited by - Björn-Ola on 2010/06/18 08:18:23 |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2010/06/18 : 08:30:29
|
Neal Morse, som är ett geni i klass med Ian Anderson, var tidigare med i Spocks Beard. Kolla in plattan "V". Tydligt inspirerat av Gentle Giant och Genesis.
Marillions "Misplaced Childhood" är en annan av mina favoriter. |
 |
|
modernman
Member

278 Posts |
Posted - 2010/06/18 : 11:14:21
|
Ja just det...Gentle Giant! Lite väl symfoniskt för MIN smak med Aquiering The Taste är ju helt underbar! |
 |
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2010/06/18 : 12:15:00
|
Tack för alla tips! 
Jag slängde just iväg en lite startbeställning så att jag har något att utgå ifrån. Dessa skivor börjar jag med:
Yes - Fragile King Crimson - In The Court Of The Crimson King Gentle Giant - Octopus Jethro Tull - Thick As A Brick Jethro Tull - Songs From The Wood Genesis - Selling England By The Pound
Jag är inte så värst förjust i "Close to the edge" med Yes som jag har sedan tidigare. Den svävar ut lite för mycket i mitt tyckte. Om låtarna klockar in på omkring 20 minuter fåt de vara väldigt bra om jag ska kunna hålla uppe intresset. Camels "Lady fantasy" är ju ungefär 13 minuter och den skulle dock gärna få sväva ut hur mycket som helst eftersom den är fantastiskt bra! Jag lyssnade dock lite på "Fragile" via YouTube och det lät lovande så den fick komma med. |
 |
|
jonasz
Member

2543 Posts |
Posted - 2010/06/18 : 15:59:19
|
Jethro Tull - Thick As A Brick, den är grymt bra!  |
You'll Never Walk Alone... |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2010/06/18 : 19:07:05
|
quote: Om låtarna klockar in på omkring 20 minuter fåt de vara väldigt bra om jag ska kunna hålla uppe intresset.
Oj då, Thick as a brick är 40 minuter lång. Och the Whirlwind är väl inte att tänka på. 78 minuter lång. Fast det känns inte som 78 minuter. En ballad från melodifestivalen på tre minuter känns längre. |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2010/06/18 : 19:08:42
|
Fragile har jag aldrig gillat.
(Bara för att ta ned förväntningarna lite.) |
 |
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2010/06/18 : 19:16:08
|
quote: Oj då, Thick as a brick är 40 minuter lång.
Jo jag kom på det strax efter att jag plitade ner kommentaren om låtars längd... 
Det kanske helt enkelt bara är "Close to the edge" jag inte fastnat för! Jag kom på att jag diggar massor av långa låtar!
Bara för att fräscha upp minnet sitter jag just nu och lyssnar på öppningsspåret på Yes... och... hmm... idag var den inte så pjåkig! Kan bero på att idag är första dagen på semestern och allt vad det innebär. 
quote: Fragile har jag aldrig gillat.
(Bara för att ta ned förväntningarna lite.)
Jag har inga skyhöga förväntningar på just den plattan så det är lugnt. |
Edited by - millenniumking on 2010/06/18 19:21:34 |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2010/06/19 : 17:39:27
|
Långa låtar är ju ofta sviter och jag gillar det upplägget. Det ger en större frihet och möjlighet att blanda och stuva om när de komponerar. |
 |
|
Beat
Member

1505 Posts |
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2010/06/29 : 19:59:02
|
Tack Björn-Ola för tipset angående Jethro Tull's "Songs from the wood". Den har gått nästan non-stop i stereon i några dagar. En fantastisk platta!  |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2010/06/29 : 20:51:27
|
Kung Karmosin ??!! ....välkommen i gänget. |
 |
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2010/06/30 : 13:07:55
|
Tack för alla tipsen, det satte helt klart igång prog-nerven. När solen stekt på senaste veckorna har suget efter lite små-meckig 70-tals musik ökat drastiskt. Det ska erkännas att jag ibland känner mig lite väl insnöad på metal i allmänhet, och thrash metal i synnerhet, vilket gör att jag knappt hinner lyssna på något annat. Men omväxling förnöjer!

Senaste veckans nytillskott i samlingen! En hel del prog, men även lite annat smått och gott... företrädelsevis från 70-talet.
Genesis - Foxtrot Genesis - Nursery cryme Genesis - Selling England by the pound Jethro Tull - Heavy horses Jethro Tull - Songs from the wood Jethro Tull - Thick as a brick Yes - Fragile King Crimson - In the court of the crimson king Gentle Giant - Octopus Steely Dan - Aja Wishbone Ash - Argus Bad Company - Bad Company Lynyrd Skynyrd - Second helping Rolling Stones - Let it bleed Rolling Stones - Singles Collection/The London years 3-CD The Police - Regatta de blanc The Police - Zenyatta mondatta Supertramp - Breakfast in America Supertramp - Crime of the century |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2010/06/30 : 16:37:40
|
Nu lämnar vi raskt den anglosaxiska världen och petar in lite italienskt: Banco del Mutuo Soccorso Museo Rosenbach (där hittar du bara typ två titlar) Premiata Forneria Marconi A Piedi Nudi Baletto di Bronzo
Ska det vara anglosaxiskt kan du ju leta efter en udda grupp som hette Spring, men kolla rare Bird också. Tidiga Renaissance kan ju vara intressanta med. |
 |
|
|
Topic  |
|