| Author |
Topic  |
|
|
Phoenix
Member

80 Posts |
Posted - 2010/06/18 : 20:32:16
|
Har sökt med ljus och lykta efter dessa transor utan att lyckats, det ena slutsteget har bränt för mig.
När jag gick i ymnasiet provade vi med ekalent från Elfa.... det gick väll så där kan vi säga, de nya förstärkte kanske 5-10ggr mer en de gamla vilket gorde att de brann upp fortare en kvickt.
Har dock inte beteckningen på dessa vet bara att de sitter i metallhölje, ett schema till samma stärkare vore kanon med, iom att det är ca 10 årsedan vi grejade med det finns det inte på kartan att jag skall komma ihåg hur de satt...
Nu är väll detta kanske inte en värsting men vad jag minns lät den bra.
PM helst med svar då min linuxburk med mailen har klappat ihop efter ca fyra år utan ominst ...
/Hannes |
If it's to loud, You're to old. |
|
|
Phoenix
Member

80 Posts |
Posted - 2010/08/22 : 14:13:48
|
Nu har jag hittat transorna och de har dessa nummer. Transa 1 typ NPN TO-66 Namn SanKen typ 2SC1444 (4DY)
Transa 2 Typ PNP TO-66 Namn SanKen Typ 25A764 (4DY)
Dessa är alltså de som satt i förstärkaren. De ekvalenta heter BD244C och BD243C hos elfa och är TO-220 dom poppar skit bra och har väldigt naturtrogna effekter så att säga ;) |
Edited by - Phoenix on 2010/08/22 14:15:25 |
 |
|
|
MartinX
Member

431 Posts |
Posted - 2010/08/23 : 23:20:33
|
När ett slutsteg bränt effekttransistorerna måste man väldigt noga kolla upp drivtransistorerna i föregående steg vilka ofta fallerar samtidigt. Om bara ena kanalen bränt är det bra läge att göra jämförande mätningar på den hela kanalen. Om förstärkaren är normalt konstruerad skall inte transistorer med högre förstärkning orsaka någon dramatisk självförstörelse så jag tror att det finns fler fel än att bara sluttransistorerna är trasiga. Dom transistorer du nämner är ganska klena så jag antar att förstärkaren är på ganska låg effekt.
Transistorerna du behöver kanske Leif kan fixa fram, kolla på Leifline: http://www.leifline.com/ Han är väldigt bra att ha att göra med, om dom inte finns med på hemsidan kan han förmodligen fixa fram dom ändå, maila och fråga. |
"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns |
 |
|
|
Phoenix
Member

80 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 20:09:44
|
Okej... surt Jag har använt steget efter haveriet som sub förstärkare utan problem... Får skramla till ett oscilloskop och en ton generator och börja mäta, ett schema hade suttit fint nu ;)
Kollade på hans sida tyvär fanns inte min typ, Sanyo har dem inte heller, får maila snubben när jag får ordning pöå saker och ting. |
 |
|
|
Phoenix
Member

80 Posts |
Posted - 2011/01/12 : 18:11:22
|
Fortsätter i denna tråd.... Har mailat Sanyo ang. schema men de hade inget kvar efter så lång tid. Så jag skickar ut en försynt förfrågan efter ett schema till denna förstärkare om någon har eller vet var jag kan få tag i dessa.
Service maualer finns men det är väll knappast samma sak eller? |
 |
|
| |
Topic  |
|