Jag håller på att skissa på ett gainsteg till en gitarrförstärkare. Nu är det kanske inte hifi-grejer direkt, men tekniken lär vara samma. Min förhoppning är att någon ska ta sig en titt, med kritiska ögon, på skissen och kommentera den.
Frågor: Hur räknar jag ut ut/in-impedans i varje steg? Min spontana tanke gällande frekvenser är att kondensatorn ska vara så stor som möjligt... men om jag tittar på andra kretsar till gitarrförstärkare så är den ofta ganska liten..? Why?
(Kondensator som sitter i serie med potentiometern kommer jag att testa runt bland olika storlekar och låta örat avgöra vilken det blir.)
Vilka rör man kör med bestämmer utimpedansen i högsta grad. Ser här ut som ECC83 och då har du grymt hög förstärkning, närmare 10000 gånger. Hur mycket behöver du? Vill du ha låg utgångsimpedans (här är den jättehög) kopplar du andra steget som katodföljare i stället. Då blir förstärkningen lägre.
Kondensatorn mellan stegen "ser" 1Mohm last mot jord (gallret har ännu högre impedans) och behöver därför inte ha stort värde. 100nF räcker och blir över.