HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Klothögtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/06/29 :  18:56:38  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Har precis läst genom lite historia om den stora högtalarkonstruktören Olle Mirsch och
den högtalare han tycker presterar allra bäst av alla hans högtalare är just, klothögtalaren.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=News&file=article&sid=201

Funderingar,
-hur mycket bättre är en klothögtalare? (är det subjektivt)
-varför ser vi inte fler klothögtalare om dom är så bra? (dyra, krångliga, design, överskattade)

Om någon så borde Olle veta hur en bra högtalare "ska" låta tycker man.

Vad tycker ni?

Drömmer om bra ljud...

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2010/06/29 :  22:31:02  Show Profile Send Andrén a Private Message
Hur mycket bättre?
-Det är ju alltid upp till var och en, men jag föredrar andra principer. Mao är den alls bättre?

Varför inte fler?
-Den kanske inte är tillräckligt mycket bättre mot hur mkt dyrare, design som ska passa, produktionstekniskt som ska vägas in i bilden.


Har inte hört något av herr Mirsch, men andra verk som jobbar efter liknande princip, ex Cabasse.

Hur upplever kloten,ni som hört dem?

Mvh

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2010/06/29 :  22:34:06  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Grundig har ju sina Audiorama.
Dock spelar de 360 grader tror jag.
(rundstrålande inte temperatur)

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/06/30 :  09:41:02  Show Profile Send lennartj a Private Message
Franska Elipson har kommit igen med runda högtalare:

Finns på Marten Centre.
I mina öron lät de i och för sig ganska bra, men inte mindre färgade än andra med vanligare form i motsvarande storleks- och prisklass.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/30 :  09:47:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har sett en översikt över frekvensgången som blir med olika form på lådor, men just nu hittar jag inte den länken.
Klotform var inte särskilt optimalt ur den synvinkeln.

Om någon vet var bilderna på detta finns så posta gärna en länk!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/06/30 :  10:03:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message

Bernt


Fanns något liknande i .pdf som finns på länken från faktiskt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/30 :  10:15:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tack Johan! Jag kom ihåg helt fel, klot är ju bra tydligen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2010/06/30 :  10:20:58  Show Profile Send MatsT a Private Message
Visst är klot bra!

http://www.aes.org/aeshc/pdf/how.the.aes.began/olson_direct-radiator-loudspeaker-enclosures.pdf
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/06/30 :  11:24:29  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
Som jag förstår det gör klotformen att baffelsteget ökar mjukt utan den kantdifraktion som uppkommer med skarpa kanter i anslutning till elementet. Man blir inte av med baffelsteget men det sker mycket mjukare än hos andra kabinettformer.

Baffelsteget kan man bl.a. ta om hand i filtret eller med någon form av EQ men skulle man inte kunna eliminera det helt genom att bygga högtalaren som en bipol med två bredbandare varav ena elementet monterat på baksidan? Man får förstås massa reflexer från frekvenser som normalt inte studsar i bakväggen men det kanske man kan kompensera för genom lämplig dämpning av bakväggen.

Här är en lite intressant länk från t-linespeakers.org med jämförelser mellan vanlig låda och bipol.

/mvhff




Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/06/30 :  17:20:19  Show Profile Send mangs a Private Message
Brukar väl iofs lösas genom att köra 2,5-vägs och låta ena basen sepla upp till baffelstegsfrekvensen. Alternativt att man justerar för det i filtret.


Jag har lite funderingar på att bygga mig någon häftig klothögtalare i typ trevägs med diskant,mellan och bas placerade i varsitt klot staplade på varandra. Vi får se hur det blir med det framöver.
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2010/06/30 :  19:24:58  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message


Modellen Pluto från tillverkaren Everything but the box.

http://www.everything-but-the-box.com/index2.html

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/07/01 :  15:13:52  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Tackar för input, dock så kanske det saknas diskussionsunderlag då
det är väldigt få personer som hört påkostade klothögtalare?

Vi kanske kan konstatera att det inte blir mycket bättre
med klot än traditionella lådor? (då hade vi bara sett klot i highend sammanhang).

Ska läsa lite på länkarna som ni postat

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/07/01 :  16:53:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Som jag förstod på Christophe Cabasse så är kostnaden ganska mycket högre för att göra högtalare i bolldesign.
Metallchassi är det lättaste men också ett av dom sämre matrialen, kolfiber är mumma men ack så dyrt!!!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2010/07/01 :  17:30:46  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Den största invändningen är väl det som fforsman påpekade
quote:
Man får förstås massa reflexer från frekvenser som normalt inte studsar i bakväggen men det kanske man kan kompensera för genom lämplig dämpning av bakväggen.


Jag tror att de flesta inte kan dämpna tillräckligt (vardagsrum) och då man ett ljud som är lika för alla inspelningar vilket vissa gillar medan andra undviker det.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/07/01 :  17:41:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Men vill man ta bort energin från ett element på baksidan?
Lite av själva iden försvinner väl då?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2010/07/01 :  18:00:21  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det beror väl på om man alltid vill ha en stor ljudbild även när inspelningen är liten och intim? Om man skall vara närmare inspelningen måste man dämpa, vill man ha ett ljud låter man bli eller har mycket långt till bakvägg.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/07/01 :  20:15:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vad jag menade var det om baffelsteg, dämpar man då där bak försvinner inte själva poängen med ett bakre element?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/07/01 :  20:41:49  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
Jag har själv aldrig prövat men jag har funderat lite på koncepten klot och bipol.

Klotet i sig borde väl inte ge mer rumsreflexer än någon annan lådform i ungefär samma storlek. Baffelsteget finns där men sker bara mycket lugnare än för andra varianter vilket i förlängningen gör att man lättare kan skapa ett rakare frekvenssvar.

sladdbarn: säg ifrån om du det blir OT!

Bygger man däremot högtalaren som en bipol, som på bilden nedan, kanske man kan kompensera för baffelsteget mekansiskt.


bild lånad från A Guide to Bipolar, Dipolar, & Direct-Radiating Surround Speakers

I och med att elementen jobbar i fas borde det bakre elemtet skapa en tryckökning som gör att det främre elementet upplever att det strålar ut i 2 pi även i de lägre frekvenserna där utstrålningen normalt sker i 4 pi. Fungerar det på det här sättet har vi eliminerat baffelsteget helt utan filter eller EQ men på bekostnad av att vi får mer reflexer från bakväggen. Tänker jag rätt?

/mvhff




Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/07/01 21:08:48
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2010/07/02 :  13:38:47  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Jag hörde Mirsch klot på en demo i Umeå när de lanserades och blev helt golvad. Fantastiskt bra ljud för den som är uppvuxen med "rundstrålande" högtalare. Kommer ihåg att jag bl a lyssnade på en Sting-platta som hade ett system kallar QRS eller nåt liknande (nån som minns det?), ett fasutnyttjande sätt att spela in plattor vilket medförde ett stort och tredimensionellt rum, något som verkligen kom till sin rätt på dessa högtalare.

Några månader senare gav Hifi & Musik dem en lysande recension.

Jag har många gånger förbannat att man aldrig ser dem begagnade.

Nån som vill sälja mig ett par?

mvh

S
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/07/02 :  14:28:03  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Intressant, upplevde du några svagheter?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2010/07/06 :  17:57:55  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Nä, inte då, men jag hade å andra sidan inte utvecklat ett kritiskt lyssnande än. Det där var en av de upplevelser som förde mig in i hifi-svängen...

Men tänk Larsen högtalare x 4 i prestanda så förstår du hur bra de var. Vore väldigt kul att utvärdera dem på riktigt i dag (en demo är ju avhängigt så mycket annat)...

Om du hittar dem så meddela mig, så kommer jag och lyssnar! :-)

mvh

S
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/07/06 :  18:50:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
ett system kallar QRS eller nåt liknande (nån som minns det?), ett fasutnyttjande sätt att spela in plattor
Q-sound.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/07/07 :  09:01:18  Show Profile Send Zombie a Private Message
Glöm inte Walker's balls...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2010/07/12 :  18:31:16  Show Profile Send Kaktus a Private Message
Är inte Snell Type A en förenkling av idén med klotform? Du kanske kan hitta en Type A och lyssna på.

Bild http://img166.imageshack.us/i/dscf00249vb.jpg/

Jag har själv funderat på hur det blir att bygga ett halvklot eller halvcylinder och skruva direkt mot väggen. Om ni förstår vad jag menar.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/07/13 :  08:50:38  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
Jag har själv funderat på hur det blir att bygga ett halvklot eller halvcylinder och skruva direkt mot väggen. Om ni förstår vad jag menar.


Låter som en snygg och smart ide till hembion

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/07/16 :  21:45:50  Show Profile Send esl a Private Message
Quad ESL 63 är lösningen på allt!
Punktformig ljudkälla, strålar som ett klot, utan baffelsteg, inga lådresonanser, inga fasfel, inga filter, återger fyrkantvåg exemplariskt, smat låter hyggligt.... :-)
Eller ja... helt underbart!

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000