HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Järnjungfrun släpper nytt...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2010/07/02 :  21:10:14  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Mina hjältar i Iron Maiden släpper sitt femtonde studioalbum den 16e augusti!

Dem har tydligen återvänt till Compass point studios i Nassau,Bahamas,där dem spelade in Piece of mind,Powerslave samt Somewhere in time.

Det bådar gott för ljudet,för jag tror inte jag är den enda som tycker både Powerslave och Somewhere in time har ett speciellt sound som man bara kan älska.

Länk till infon bakom:
http://www.ironmaiden.com/index.php?categoryid=8&p2_articleid=1213

Up the Irons!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/07/02 :  21:18:09  Show Profile Send bibl a Private Message
Har redan förhandsbeställt CD:n i plåtlåda samt vinylen på Ginza. De släppte en av låtarna på mp3 som smakprov på sin hemsida gratis att ladda hem.

Ska bli intressant att se vad som kommer att spelas från nya albumet när de spelar på Sonisphere den 8 augusti!

Edited by - bibl on 2010/07/02 21:20:53
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/07/03 :  10:09:14  Show Profile Send millenniumking a Private Message
En ny Maiden platta är alltid en höjdpunkt.

Har själv förhandsbokat på vinyl så klart!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/07/03 :  13:25:57  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Ett av de få banden som inte behöver någon provlyssning innan köp, det blir nog CD för min del - vinylen släpps endast som picturedisc, trist.
Jag träffade på en kille som jobbade på Svenska EMI, jag frågade varför de inte släpper några valiga svarta vinyler - "Jag har hört något om det där, det är nog så att de (EMI UK) vill ge fansen något mer exklusivt" svarade han.
Trist bara att bildskivorna låter skit...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/07/03 :  14:57:10  Show Profile Send bibl a Private Message
Undrar just hur den Maiden guldskiva (jag tror det var Piece of Mind) som sysslingen fick i 30-års present låter? En gemensam vän som jobbar i skivbranschen kom över en äkta vara som hade hängt på väggen hos svenska EMI.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/07/03 :  22:04:48  Show Profile Send millenniumking a Private Message
quote:
av de få banden som inte behöver någon provlyssning innan köp, det blir nog CD för min del - vinylen släpps endast som picturedisc, trist.
Jag träffade på en kille som jobbade på Svenska EMI, jag frågade varför de inte släpper några valiga svarta vinyler - "Jag har hört något om det där, det är nog så att de (EMI UK) vill ge fansen något mer exklusivt" svarade han.
Trist bara att bildskivorna låter skit...

Ja det är synd att det inte släpps en enkel svart vinylupplaga! Jag hade helt klart valt en sådan istället! Men det är ju inte så att bildvinyler alltid låter dåligt så man kan ju hoppas att det låter trevligt ändå.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/07/03 :  22:08:49  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Men det är ju inte så att bildvinyler alltid låter dåligt så man kan ju hoppas att det låter trevligt ändå
Sant, alla bildvinyler låter inte illa - men de från EMI brukar göra det... men man kan ju alltid hoppas att de bättrat sig.

Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/07/04 :  08:55:23  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Man kan ju hoppas att även EMI inser att bildvinyler faktiskt spelas och bör låta bra i nuläget och inte bara ska hänga på väggen och vara prydnader som var fallet ett tag.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/07/04 :  23:57:14  Show Profile Send huzze a Private Message
nr 15? Kunde svurit att de gjort fler. Måste kontrollera att jag har de utgivna 14
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/07/05 :  00:13:50  Show Profile Send bibl a Private Message
Allt beror ju på hur man räknar, det är studioalbum nr 15 men skulle vi börja räkna livealbum, samlingar osv så lär siffran stiga dramatiskt. Vill du köpa något riktigt udda dock i Maiden genren så rekommenderas varmt denna coverplatta http://www.bookofhours.net/fft/. Maiden med blås eller varför inte i umpa-takt eller med tvärflöjt? Två smakprov på anrättningen finns här http://www.myspace.com/maidenfft
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/07/05 :  02:51:11  Show Profile Send huzze a Private Message
Jo det är jag med på, de sprutar ju ut en massa skivor, trodde ändock de gjort fler studioalbum.

Plåtlåda förhandsbokad. Ginza är suveräna på att ta in ltd edition-utgåvor, dessutom ofta bara för en guldpeng extra.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/07/13 :  16:38:49  Show Profile Send bibl a Private Message
Klockan 15BST dvs för 40 minuter sedan svensk tid släpptes videon till titelspåret på nya plattan The Final Frontier på www.ironmaiden.com Bara att surfa in för de som inte kan vänta till Stora skuggan i augusti!
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/07/16 :  20:09:48  Show Profile Send huzze a Private Message
Så, nu har jag inventerat och uppdaterat samlingen. Saknade det självbetitlade första albumet men nu har jag alla fjorton, ikväll ska den avnjutas i sänghalmen.

Wiki hjälpte mig, för de stora musikaffärena på nätet är ibland lätt röriga. Här en direktlänk, så kan ni andra inventera vad som saknas http://sv.wikipedia.org/wiki/Iron_maiden#Studioalbum

Edited by - huzze on 2010/07/16 20:12:52
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/07/16 :  23:35:58  Show Profile Send bibl a Private Message
Jag antar att du då investerade i en remastrad utgåva vilket tyvärr är lite synd. De första plattorna gjordes ju för vinyl sedan lade man i en första omgång över dom på cd för att därefter remastra dom och ge ut dom på nytt på cd. Om man lyssnar på den första utgåvan på cd, alltså innan remastring, upptäcker man att de komprimerade ljudet rätt ordentligt i samband med remastringen. Alltså bör man leta efter de äldre vinylerna eller äldre cd-utgåvorna eftersom man då får en platta med betydligt större dynamiskt omfång.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/07/17 :  00:08:58  Show Profile Send huzze a Private Message
Remastrad ja, men musiken är ändock mumma. Mer höghastighets-rock'n'roll som de sen utvecklade till sitt helt egna metal-sound. Jaja, man kan inte få allt här i livet.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/08/12 :  12:02:46  Show Profile Send bibl a Private Message
Gissa vad - ibland kommer saker innan utsatt datum!

quote:
2010-08-12 11:02 ICA Supermarket Sävja Försändelsen har kommit till Postens serviceställe

I paketet finns en dubbel-LP samt en CD i Tinbox (vilka inte släpps förrän på måndag officiellt)

Mot ICA!
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/08/12 :  12:38:22  Show Profile Send bibl a Private Message
Hemma igen, TJOHOO det var Maiden plattorna, uppackingsbilder kommer till kvällen, varning för SPOILERS om man nu vill se innehållet med egna ögon först!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/08/12 :  14:56:33  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Har beställt nu, lär väl dyka upp på måndag antar jag.
Det blev en Tinbox-CD.

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/08/12 :  15:39:53  Show Profile Send huzze a Private Message
Leveransklar hos Ginza, kommer förhoppningsvis i lådan imorgon.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/08/12 :  22:31:38  Show Profile Send huzze a Private Message
Status: Levererad
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/08/12 :  23:10:40  Show Profile Send bibl a Private Message
Som sagt SPOILER VARNING! Blunda eller hoppa direkt till nästa sida!

Har lyssnat igenom både LP och CD-varianten och det finns en viss skillnad. Jag tyckte att basen var bättre och mer markerad på LP:en. Det fanns dessutom ett "rymdljud", lite grann som det där suset som ska representera tystnaden i rymden i sci-fi-filmer, på lp:en. Frågan är dock om det beror på min anläggning, lp:ens eventuella högre bakgrundsljud eller om det ska vara så. Ljudet finns före första låten på respektive skivsida, mellan låtarna samt efter sista spåret (dock inte i randspåren så att säga) det ramar så att säga in spåren på plattan. Även om det skulle vara ett "misstag" / min dåliga anläggning eller så / så tycker jag att det ger en extra dimension till en temaplatta om rymden vilket ju det här är (torde väl vara första tema-plattan sedan Seventh Son om jag inte misstar mig fullständigt).
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/08/12 :  23:51:16  Show Profile Send huzze a Private Message
Hoppas samma art-work finns med på Tin-CD'n
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts

Posted - 2010/08/13 :  06:16:51  Show Profile Send johan.björklund a Private Message
Eddie goes Predator ;-)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/08/13 :  13:15:39  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Såja, då har man fått hem plattan.
Ikväll ska jag lyssna... med andakt.

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/08/13 :  14:03:19  Show Profile Send huzze a Private Message
I spelaren
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/08/13 :  15:33:16  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Min vinyl anlände också idag! Härligt att man verkligen får skivorna direkt när de släpps!

Blir och lyssna några varv innan man ger några intryck.

quote:
Har lyssnat igenom både LP och CD-varianten och det finns en viss skillnad. Jag tyckte att basen var bättre och mer markerad på LP:en. Det fanns dessutom ett "rymdljud", lite grann som det där suset som ska representera tystnaden i rymden i sci-fi-filmer, på lp:en. Frågan är dock om det beror på min anläggning, lp:ens eventuella högre bakgrundsljud eller om det ska vara så. Ljudet finns före första låten på respektive skivsida, mellan låtarna samt efter sista spåret (dock inte i randspåren så att säga) det ramar så att säga in spåren på plattan.

Det är inte i bara din anläggning detta ljud uppstår. Hos mig har jag samma fenomen. Vad det beror på låter jag vara osagt. Men just när musiken är igång hör jag inget problem. Spelar i och för sig rätt så högt!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000