| Author |
Topic  |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2010/08/13 : 15:35:01
|
Det ska enligt recensionerna vara lite prog-metal på vissa låtar. Det kanske kan vara något jag kan gilla? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
|
bibl
100.000-klubben

987 Posts |
Posted - 2010/08/13 : 17:27:19
|
quote: Min vinyl anlände också idag! Härligt att man verkligen får skivorna direkt när de släpps!
Blir och lyssna några varv innan man ger några intryck.
quote:Har lyssnat igenom både LP och CD-varianten och det finns en viss skillnad. Jag tyckte att basen var bättre och mer markerad på LP:en. Det fanns dessutom ett "rymdljud", lite grann som det där suset som ska representera tystnaden i rymden i sci-fi-filmer, på lp:en. Frågan är dock om det beror på min anläggning, lp:ens eventuella högre bakgrundsljud eller om det ska vara så. Ljudet finns före första låten på respektive skivsida, mellan låtarna samt efter sista spåret (dock inte i randspåren så att säga) det ramar så att säga in spåren på plattan.
Det är inte i bara din anläggning detta ljud uppstår. Hos mig har jag samma fenomen. Vad det beror på låter jag vara osagt. Men just när musiken är igång hör jag inget problem. Spelar i och för sig rätt så högt!
Då är det nog en "bonus" på LP:varianten helt enkelt, det är i alla fall så jag tänker se det Inte heller jag har något "problem" med rymdljudet under själva låtarna och som sagt det ger en effektfull inramning. |
 |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2010/08/15 : 14:05:05
|
| prog-metal är nog en överdrift. Dock är det långa låtar, 8-10 minuter, men det innebär ju inte prog... |
 |
|
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2010/08/15 : 19:58:43
|
Vissa proggressiva tendenser här och där möjligtvis. Men nä, prog-metal är nog att säga för mycket.
Känns som att plattan växer hela tiden. De två första låtarna (The final frontier / El dorado) ger jag dock inte mycket för. De hoppar jag hela tiden över. Undrar varför Maiden satsat på dessa i sin promotion? Eller så är det kanske bara jag som tycker så.  |
 |
|
|
jonasz
Member

2543 Posts |
Posted - 2010/08/16 : 17:24:44
|
Nu finns den på Spotify...  |
You'll Never Walk Alone... |
 |
|
|
Mr.Crowley
Starting Member
40 Posts |
Posted - 2010/08/16 : 20:31:41
|
| Själv hoppar jag över dom fem första låtarna. |
 |
|
|
opethic
Member

2890 Posts |
Posted - 2010/08/17 : 09:53:20
|
quote: Själv hoppar jag över dom fem första låtarna.
Jag nöjer mig med att hoppa de fyra första  Låt#1 är verkligen usel, kanske det sämsta som bandet gjort någonsin? #2-4 är okej, 5 ganska bra och 6-10 ruggigt bra! Ovanligt bra ljud för att vara Maiden, kul! Men visst finns det en del proggiga partier? inte ren progg-metall, men ändå. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
 |
|
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2010/08/17 : 20:17:35
|
Det har blivit så att skiva 2 snurrar konstant på skivtallriken. Skiva 1 har jag inte lyssnat på sen första dagen. Om man glömmer skiva 1 så är det en otroligt bra platta Maiden har släppt! 
"The Talisman" är helt fantastiskt bra!
|
 |
|
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2010/08/26 : 17:00:21
|
| Har precis fått hem mitt exemplar... ser fram emot detta med spänning... Har inte köpt en skiva på ett halvår och inte någon Iron Maidenskiva precis nyutkommen sedan 1987... (har köpt de senare när de varit ute några år..) Sugen! |
Min anläggningstråd |
 |
|
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2010/08/29 : 14:06:33
|
| Intrycken har sjunkit in en aning efter någon lyssning... jättekul att gubbsen verkar genuint nyfikna och pigga fortfarande. Det är verkligen en nostalgitripp att lyssna på skivan samtidigt som jag absolut inte tycker att det är alltför mycket en tillbakablick på gamla alster. Det som fungerar sämst på mig är de partier som alltför mycket påminner om stuket på "sevent son.."-skivan (en skiva som jag håller för att vara ett veritabelt sömnpiller... jag vet att jag är i minoritet att tycka så, men....). Lagom långa låtar, bra fart, variation. Bra gjort Maiden! |
Min anläggningstråd |
 |
|
|
opethic
Member

2890 Posts |
Posted - 2010/08/29 : 14:44:22
|
*Host* Seventh Son är ju bästa plattan ju 
Även här så har plattan sjunkit in en aning, och jag älskar den! Nu är det bara första låten som inte håller måttet, "Mother Of Mercy" och "Coming Home" har växt något oerhört! Och låtarna #6-10 är helt enkelt snorbra. Om man jämför med de andra skivorna efter Dickinsons comeback så verkar The Final Frontier mer jämnbra än de andra tre - dock saknar jag de där riktiga superlåtarna som "Paschendale" och "Blood Brothers". En riktig höjdarplatta! årets bästa so far. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
 |
|
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2010/08/29 : 19:34:43
|
Nu efter ett par veckors tid börjar jag nästan luta åt att det kanske är det starkaste släppet efter Dickinsons återkomst. Synd bara att de två första låtarna inte är bättre. Håller med föregående talare om att de absoluta hitlåtarna dock saknas. Men som helhet är den stark!
Just nu snurrar dock nya plattan från ACCEPT än mer än Maiden faktiskt. Kul att gubbarna visar att de fortfarande kan göra bra musik. Deras patenterade tyska gosskörer ger mig fortfarande gåshud trots att jag lyssnat på Accept sen början av åttiotalet. 
För er som har missat Accepts återkomst, kolla in nya videon på YouTube! http://www.youtube.com/watch?v=req-oDf2ZRc |
Edited by - millenniumking on 2010/08/29 19:37:25 |
 |
|
Topic  |
|