HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skillnad på nätfilter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/07/16 :  21:37:59  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Det har börjat spraka lite då o då i högtalarna sista veckan. Speciellt sprakade det när jag stängde av fläkten häromdagen. Frugan hade satt den på samma uttag som stereon. Vidare kan jag inte ha igång stereon om jag kör en hdmi-kontakt mellan bärbar dator o tv (tvn är kopplad med analog rca till förstärkaren) för då tjuter brummar det det ordentligt.

Sprakandet är korta impulser, låter som en blandning av brum och ett sådant där "digitalt" skrap.

Vet inte om det är min förstärkare som håller på att lämna in eller om det är något galet i elnätet? Bor i ett två år gammalt hyreshus så det är ju inga gamla ledningar.

Nu till min fråga.. är det stor skillnad på de enklare överspänningsskydden/nätfiltren? Typ Supra eller funkar ännu billigare från Classe o Kjell?


esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/07/16 :  22:53:38  Show Profile Send esl a Private Message
Kan du beskriva vilka komponenter du har i ljudkedjan?
Sitter alla apparater i samma uttag? (Sätt dem i samma så att apparaterna får samma jordpotential=mindre störningar och betydligt renare ljud)
Kör du balanserat?

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2010/07/17 :  08:14:57  Show Profile Send MatsT a Private Message
Nätfilter av enklare typ tar bara bort högfrekvensstörningar och innehåller oftast även ett överspänningsskydd. Dina störningar verkar inte vara av den typen som nätfilter fungerar mot utan snarare någon form av jordbunden störning. Börja med att ta bort RCA-konbtakterna som går till TV'n och se om det hjälper.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/07/17 :  09:06:09  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Tackar för svaren. Är lite som jag misstänkte med de billigare nätfiltren att det bara är högfventa störningar de filtrerar bort. Supras, hjälper inte den till med jordbrum?

Har en ren budgetanläggning just nu så det är inget balanserat här.
Har alla apparater i samma grendosa, Cd först sedan förstärkaren,dvd o sist tv. Har haft det såhär i 1,5år utan problem tidigare.
Ska dra ut kontakterna till tvn o se vad om problemen försvinner.


Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2010/07/18 :  07:00:31  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Vad händer om du flyttar fläkten till ett annat utag då, försvinner sprakandet då eller finns det kvar?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/07/18 :  09:34:04  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Tidigare gjorde det inte det, brum/sprak var kvar ändå. Kommer i intervaller, kan gå 20min emellan.
Sista 2dagarna har det inte funnits där, drog ut rca till tvn igår. Kanske är det lösningen?
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2010/07/19 :  09:19:06  Show Profile Send Matrixen a Private Message
har du centralantenn kopplad till tvn? Det kan ofta vara en störkälla.... Dessa störningar fortplantar sig gärna via elektriskt kopplade kablar, typ "RCA" som du nämner.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000