HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Intryck från slutsteget Gamut D200i?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2010/07/14 :  07:59:49  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag har sett att Gamut har släppt en ny version av det slutsteget jag har (D200 Mk3) som nu kallas D200i.

Jag mailade Gamut och frågade vad det var för skillnad mellan Mk3 och D200i och fick detta svar:
here are 3 major changes:
Power supply layout: a new balanced design is introduced, this eliminates noise from the mains to reach the output stage.

PCB adjustment: values and quality of components are adjusted to give higher power output and optimized sonic behaviour.

The internal wiring is changed to our WormHole cables further optimizing the sound.

Finally we have change the cosmetics with a new front logo layout and a new power on switch.


Är det någon som har hört slutsteget och har några intryck på skillnaderna?

Och vad är "WormHole" cables?

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/07/14 :  08:09:36  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Wormhole är deras egna kablar.
Go to Top of Page

duck77
Member

135 Posts

Posted - 2010/07/15 :  09:55:24  Show Profile Send duck77 a Private Message
Hej.

Skillnaden är brutalstor ljudmässigt.

Har jämfört D200MKIII mot monoblocken M250MKIII, då var det inte i närheten ljudmässigt.
Sen då jag jämförde det uppgraderade D200i mot monoblocken M250MKIII, blev resultatet knockout seger för D200i.

Klangen är något helt annat, några slöjor har fallit så att säga, detaljer separation attack osv en helt annan nivå på "i" mot MKIII.

Mvh
Duck
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2010/07/15 :  21:47:13  Show Profile Send Gebex a Private Message
Tack för all info.

Om ljudklangen fortfarande liknar de gamla Gamut produkterna så låter det som en mycket intressant produkt.
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/07/15 :  21:52:57  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Det är inte samma förstärkarkonstruktör på Gamut längre, han som konstruerade o byggde D200 o M250 från början har fortsatt utveckla grundkonstruktionen i egen regi Essential Audio Design http://www.musiklab.dk/audio/index.html

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2010/07/17 :  01:21:25  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag har hörde ett rykte om att det fanns någon annan förstärkarkonstruktör på Gamut. Någon som var med och utvecklade saker redan innan Michael Edinger hade sålt bolaget och beslutade sig att sluta.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2010/07/17 :  08:00:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Är det inte Ole Lund Christensen som designat Gamut D200 fram till 2003? Här är mer om Ole: http://dk.linkedin.com/pub/ole-lund-christensen/11/669/b39


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2010/07/18 :  23:23:20  Show Profile Send Gebex a Private Message
Du har säkert rätt Pac.

Jag var inte säker på namnet.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2010/07/19 :  07:07:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jag har träffat Ole några gånger. Han har alltid tagit tid för att snacka om sina senaste tankar när jag stött på honom. Han var med rätta stolt över det som de gjorde på Gamut och snackde mycket om D200. På slutet av Gamut-tiden verkade hans intresse skifta emot högtalare så det var inte särskilt förvånande när han något år senare dök upp hos på Amphion. Nu har jag inte träffat honom på några år.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2010/07/19 :  17:02:48  Show Profile Send Gebex a Private Message
Intressant att Ole gått till Amphion.

Högtalarna är mycket bra men jag upplever att klangen är ganska annorlunda mot den som återfinns i Gamuts produkter.

Är det någon som vet hur klangen är på D200i jämfört med D200?

Klangen på D200 upplever jag själv som att den påminner lite om rörförstärkare (alltså lite mjuk).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000