HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Led Zeppelin - I SD 8216
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/07/27 :  13:39:29  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Kan ni hjälpa mig med ett litet mysterium?
Tvättade rent mina två pressningar av i rubriken nämnda LP för att eg. jämföra två olika skivspelare parallellt. Det visade sig inte vara någon god idé eftersom de låter så våldsamt olika.

Jag har följande versioner:
SD 8216 (q) Canada (Bilden på baksidan är i svartvitt, ej tonad. Omslaget ger instrycket av att vara tryckt senare än 1969)
SD 8216 USA (Bilden på baksidan är monokrom men tryckfärgen snarare orange. Omslaget är av modellen där man verkar avsluta trycket genom att limma fast trycket på kartong och avsluta med baksidan)

Nåväl, jag jämförde ljudet på dem genom att spela "Girl I'm Gonna Leave You" och introt på den låten börjar med Jimmy Page i vänster kanal med akustisk gitarr, endast lite eko i högerkanalen, strax efter kommer Robert Plant in i höger kanal och sjunger "Babe, Baby Baby, i'm gonna leave you.." och balanserar upp ljudbilden.

Döm om min förvåning när jag spelar den kanadensiska pressningen och kanalerna är omvända!!!?!?!? (Förutom att det låter avtrubbat, trist och tamt, dessutom verkar ekot/överhörningen mellan kanalerna vara avgjort mycket större)

Så, har du en inspelning med Led Zeppelin och kan hjälpa mig avgöra vilken version som är rätt? (Jag misstänker att USA-pressen är den korrekta)

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/07/27 :  14:53:59  Show Profile Send huzze a Private Message
Har Led Zeppelin i en CD-box från 1993, Digitally remastered by Jimmy Page and George Marino, Sterling Sound NY.

På låten Babe I'm Gonna Leave You börjar gitarren långt till vänster med ekot i höger kanal. Sången kommer sen in svagt åt höger, ljudbilden balanseras upp först när basen kommer in lite mer till höger och därefter gitarr nr 2.

Edit: Vid ca 1.40 låter det som en bebis svagt i bakgrunden.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2010/07/27 14:58:30
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/07/27 :  16:18:13  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Hahaha! Tack huzze! Jag har också hört de där i bakgrunden en stund in, men jag tror att det är nån som ropar i studion samma rad som Plant sedan sjunger? (I can hear it calling me..) Men det är svårt att höra!

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/08/03 :  16:53:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Har Led Zeppelin i en CD-box från 1993, Digitally remastered by Jimmy Page and George Marino, Sterling Sound NY

Har samma, dom har gjort ett hästjobb!
Massa saker som inte har tvättats bort som bara ger charm, gnisslande pedal till bastrumman, frasande sejerband på virvelkaggen, allehanda knirr o knarr
Är det inte på nämda låt som just gnisslet hörs så tydligt?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000