HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare 2?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/08/10 :  19:26:48  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Behöver snart en ny stärkare då den gamla är på väg att ge upp.
Har lyssnat en del på olika märken i de lägre prisklasserna.
Marantz 6003/7003, Pioneer AJ6, Myriad (billigaste), Audio Analouge Crescendo, Cambridge 650/740 o nåra till men inget som fått mig att känna YES! förutom nait 5i

Lite fakta
Prisbilden ligger på ca 10000:-
Kommer fortsätta använda min Arcam cd72t och tillsvidare även mina Avancehögtalare (4Ohm men lätta faser)

Naim 5i ligger bäst till då jag gillar kontrollen, stampa taktenkänslan och även 3D-upplevelsen den ger.

Finns det alternativ till denna? Har inte lyssnat på Cyrus eller Rega än. Musical fidelity M3i verkar också intressant men den finns inte för lyssning än. Primare I21 är inte riktigt stampa takten vad jag förstått.. har ni fler förslag så man vet vad man ska kolla in på mässorna i gbg nästa månad..

30Hzbone
Member

227 Posts

Posted - 2010/08/10 :  19:55:45  Show Profile Send 30Hzbone a Private Message
Hej, i mitt sovrum har jag Cambridge 840A en välljudande
förstärkare med god kraft(2x120 watt),
kostar numera under 10 papp.

I'm only in it for the music.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2010/08/10 :  20:43:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Kanske en XTZ, det finns flera på Magasinet.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/08/11 :  09:31:36  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Cambridgen är kanske värd att kollas in. XTZ är ingen favorit utseendemässigt o den är ju lite svår att lyssna på i butik också.

Ingen som har något att säga om Rega Mira3, Cyrus? Något bra beg för 10 papp som har bra timing och anslag?

Vincent, är de lite "mjuka"?
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2010/08/11 :  10:14:45  Show Profile Send alpinist a Private Message
Har inte kollat så väldigt många
förstärkare, men min Rotel 1062 får ett
par 4 ohms högtalare (86 dB/W/m) att sjunga ut rejält.



Tremolo junkie!
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/08/11 :  10:46:35  Show Profile Send modernman a Private Message
Glöm inte Hegel H70. Mycket trevlig liten förstärkare!
Go to Top of Page

martin.wahlstedt
Member

53 Posts

Posted - 2010/08/11 :  10:57:45  Show Profile Send martin.wahlstedt a Private Message
Rotel RA-1520 är en väldigt trevlig förstärkare, listpris 10000:- också
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2010/08/11 :  12:31:17  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Rega Mira 3 har jag ägt och ångrar på sätt och vis att jag sålde den. Mycket fin kvalitetskänsla i konstruktionen och mycket engagerande att lyssna till.
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/08/11 :  12:38:08  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Hej emanuelgbg! Jag har lyssnat mycket på Rega Mira och det är trevlig stärkare (snygg också enligt mig)

Om du inte redan gjort det så ta en titt på Vincent SV-121 eller SV123.

Mvh Läktarörnen.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/08/11 :  13:01:12  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
För 10.000 är Camridge Audio Azur 840A v2 ett klockrent fynd (har kostat 12.000).

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2010/08/11 :  14:04:37  Show Profile Send ahultin a Private Message
Om du gillade Naimen så tror jag att du kommer att ångra dig om du väljer något annat..... Möjligen så kan Regan vara i samma stil (hade hemma ett Maia3 slutsteg som jag på sätt och vis ångrade att jag inte köpte....men just då fanns inte pengarna.....).

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2010/08/11 :  15:41:15  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Gillar du Arcam så ligger det en A85:a på Blocket och HiFiMagasinet ā 5 kkr.
(Jag har inga som helst åsikter om förstärkaren som sådan.)

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/11 :  17:08:14  Show Profile Send huzze a Private Message
NAD C375 ligger väl på 11tkr, över budget alltså. Men slutstegsdelen NAD C275 ligger på sjukt låga 7tkr. Kraft pondus och fyllighet, dock kanske inte riktigt samma stampatakten som NAIM.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/08/11 :  17:38:36  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Tackar för alla förslag o all hjälp!

Naim har en rolighetsfaktor enligt mig. Det är kul att lyssna helt enkelt. Detta är väl stampa takten antar jag.. kanske blir den tillslut.

Finns väldigt många förslag o kolla upp helt enkelt. Arcam har ett behagligt ljud som är trivsamt och som funkar men vill ha lite mer djup och höjd, lite mer 3D.

Ska alltså försöka lyssna på;
Cambridge 840 o NAD, Rega Mira3, Vincent, Rotel 1520 o kanske ta en längre lyssning med Audio Analogue igen. Mkt att göra men kul!=)

Har en liten flicka på 3v hemma nu oxå men det skall väl hinnas med.

Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/09/11 :  10:02:38  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Eftersom jag går på mässorna först imorgon ska jag försöka hinna delge er lite vad som händer i min förstärkarjakt idag..

Varit runt och lyssnat lite i Gbg och jag måste säga att de är trevliga och tillmötesgående i butikerna. Har oxå insett att det är svårt att bilda sig en bra uppfattning när det spelas i butiken. Hemlån är nog ett måste, tyvärr finns inte alla intressanta förstärkare för hemlån men jag har iaf börjat förfrågningarna nu.


Först ut är en svensk/dansk/kines med ett utseende som frun klart godkänner. Stadig och rocksolid! Vet inte om man ska göra reklam varifrån den lånas (och ev att par andra förstärkare) men butiken har extra öppet i helgen då det ska demas på både amerikanska som norska prylar! =)

Har iaf flyttat upp CDn - Arcam CD72 och den gamla förstärkaren Arcam Alpha 5 på bänken för lättare åtkomst.
Högtalarna är Avance Omega 503 m Supra Ply 3,4 samt signalkablar från Chord (Crimson)och Monstercable.


http://picasaweb.google.com/lh/photo/C7i5Ey3GeMXPlZReiWcDrw?feat=directlink


Återkommer med intryck när jag spelat lite mer.

Edited by - emanuelgbg on 2010/09/11 10:14:15
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/09/11 :  10:17:11  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Det får tyvärr bli en länk till bilden. Får inte in den i tråden av någon anledning.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/09/11 :  11:32:26  Show Profile Send bibl a Private Message
Jag köpte på mig ett äldre NAD slutsteg (ett 912) för ett framtida TH bygge och eftersom min NAD 320BEE har preout var jag ju tvungen att prova om det blev någon ljudskillnad att sätta 912 som slutsteg istället för det inbyggda i 320. Jag tycker att det blev en markant skillnad med renare ljud och att ljudet är mer kontrollerat när jag kör ett separat slutsteg. Jag har diskuterat det en del med Mickel-Mackel och jag antar att den ljudskillnad jag upplever kommer sig av att slutsteget befinner sig i en separat låda och därför inte påverkar försteget lika mycket. Jag skulle rekommendera dig att prova även en lösning där du har separata försteg och slutsteg (utan att ha några enorma bevis för det) så vill jag i alla fall hävda att det gör en markant skillnad. Tittar man på hifiklubbens hemsida kan du köpa ett nytt försteg 5000 (NAD C165BEE) och ett slutsteg (NAD C275BEE) för 7000 å andra sidan är du inte rädd för begagnat marknaden har ju Stefanolo ute ett lite äldre NAD slutsteg 218 THX för 5000 och då klockar du ju in exakt på budget.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000