HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-förvaring: PVC-plast skadlig för omslagen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/08/10 :  23:13:40  Show Profile Send bibl a Private Message
Jag köpte en tio pack av dessa cd-fodral Kjell och CO http://www.kjell.com/?item=19432&path=393000000,395010000, efter att fått dom rekommenderade. Smidiga, tar liten plats och rymmer både booklet och baksida till cd:n minskar utrymmet med ca 60%.

Men nu till frågan:

Att papper "bränner" fast i vissa plaster efter en viss tid är ett faktum, jag har själv stött på det. Men vilka typer av plaster är det och är den här typen av fickor en av de i riskgruppen? Det lär väl ta 10-20 år innan det inträffar men ska man nu byta förvaringssätt så vill man ju inte behöva göra om investeringen vart 10 år. Någon som med säkerhet vet vilka plastfickor som går att använda och vilka man ska undvika?

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/08/10 :  23:37:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Om ytan som ligger mot fodralet är matt så borde det inte bli något bekymmer.
Men om det fortfarande är så om efter 10 år vill man ju inte säga!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/11 :  17:05:17  Show Profile Send huzze a Private Message
Jag kör med http://www.cdincase.se/ och de fungerar ypperligt. Nån gång har väl iläggspappret fastnat lite mot skivan, men tror mer att det beror på tryckfärgen på själva skivan, de fastnar inte mot spelsidan.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/08/12 :  11:28:48  Show Profile Send poppen a Private Message
PVC plast är mycket skadligt för papper. Absolut förbjudet i arkiv.
Arbetr som arkivarie så mjukplast är TABU.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/08/12 :  12:05:06  Show Profile Send bibl a Private Message
Visste väl att det fanns en arkivarie någonstans på forumet!

OK - ingen bra idé alltså. Vad rekommenderar du istället om man ska krympa utrymmet som cd-skivorna tar upp? Vilket ju också är en typisk fråga för någon som arbetar i arkiv antar jag mest möjliga på minsta möjliga yta!
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2010/08/12 :  12:07:52  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Klipp en bit sådär 1x10 cm, tänd ena änden med en tändare, släck tändaren. Om lågan brinner med grön bas och gula flammor och vill slockna så är det PVC du har och göra med.

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/08/12 :  22:42:01  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Vad rekommenderar du istället om man ska krympa utrymmet som cd-skivorna tar upp?

MP3 eller Flac + hårddisk är ju det helt uppenbara svaret.

Problem solved, case closed ...
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/08/12 :  22:51:17  Show Profile Send bibl a Private Message
MMM.... Jag gillar mina cd-skivor, det är roligt att ta ur och lägga i cd-spelaren samt att titta i materialet som följer med. Visst blir det mycket spotify (kanske mer än cd/lp ska erkännas) men det gör inte att jag vill göra mig av med mina kära skivor däremot skulle de bra gärna få ta mindre plats.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/08/12 :  22:58:15  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jo jag vet ...

Vi måste alla få ha våra böjelser ...


För att gå Ontopic så har jag inte så mycket att tillfoga, inte mitt kompetensområde direkt.
Men lite funderar jag på om någon sorts pappersficka skulle kunna vara nåt. Men då ser man ju inte skivan tyvärr.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/17 :  22:24:51  Show Profile Send huzze a Private Message
Missförstod frågan. Konvoluten fastnar inte i plastfickorna jag har från CDinCase.

Det handlar väl framförallt om hur fet plasten är. Hur många gånger har inte kontorspapper klibbat fast i plastmappar?
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2010/08/18 :  20:40:14  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Men bibl,

skivan ligger ju mot kolpappen, inte mot plasten. Som du ju såg när vi träffades har jag tusentals skivor i sådana plastfickor och de har aldrig bränt fast under många års användning...

Däremot får det inte komma fukt i dem, då fastnar kolpappen i skivan...

Så kör du med dem! :-)

mvh

S
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/08/18 :  21:08:35  Show Profile Send bibl a Private Message
Det är inte skivan som är problemet det är plasten mot pappret alltså mot själva skivkonvolutet om du så vill. Och att det håller i många år är jag medveten om. Men då man är en aning yrkesskadad så slängde jag ut frågan ihop om att en arkivarie (vilket visade sig att det fanns en) skulle ställa sig upp och förhoppningsvis föreslå något ännu bättre som jag (vi) ännu inte hade tänkt på men.... Så det ser alltså fortfarande ut som att det blir sådana som du har (köpte tio på prov och de är ju finemang men... det var ju som sagt det där med arkiveringen.
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2010/08/19 :  11:58:20  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Aha,. läste för snabbt och slarvigt här...my bad. Ja, papper kan nog vid vissa olyckliga omständigheter bränna fast...kopierade sådana särskilt. Har aldrig haft problem med köpta cd men kopierade där man också kopierat omslaget på glossy eller vanligt papper kan sedan fastna i plasten. De bör få torka ordentligt och så skall man helst ha glossy papper med hög utskriftskvalitet - det ger mindre bläck i utskriften och mindre tendens till att fastna...

Ja, det där med förvaring har många sidor...

mvh

S
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/08/19 :  13:35:44  Show Profile Send poppen a Private Message
PVC plast är skadligt för papper. Absolut Tabu i arkivmiljöer. Undvik. Undvik om du vill behålla Cd skivorna i framtiden.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/08/19 :  13:36:10  Show Profile Send poppen a Private Message
PVC plast är skadligt för papper. Absolut Tabu i arkivmiljöer. Undvik. Undvik om du vill behålla Cd skivorna i framtiden.

Mjuk plastskadarpapperet.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2011/06/06 :  11:04:00  Show Profile Send B-200 a Private Message
Finns det en annan platsbesparande förvaring till cd skivor utan dess fodral med som man kan ha cd+omslag i?
Som inte förstör skiva samt omslag naturligtvis.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2011/06/06 :  11:15:04  Show Profile Send Zombie a Private Message
Så PVC klibbar fast vid skivomslag i glansigt ("lackat") papper?
Ganska intressant fråga eftersom jag tänkte byta ut alla mina sladdriga plastfodral mot styvare.
Jag har för mig att stadsbiblioteket i stan hade styva, svetsade PVC-fodral till sina LP-skivor.
Någon som har annan info i frågan?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/06/06 :  13:13:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Finns det inte "kompositmaterial" i sådana fodral? Det finns ju pennor och prylar i stärkelse och dessa material verkar ganska användbara.

Missing Piece har ett fodral som verkar vettigt men det finns inte angivet avd det är tillverkat av: http://www.salesup.se/missingpiece/index.php?cPath=467.
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2011/06/11 :  18:29:32  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Det är dem jag kör med, men jag köper dem numera på Kjell & Co. Säkert PVC. Men som sagt, jag har haft en hel del skivor i kanske 15 år i sådana omslag och det är verkligen inget problem alls på köpta skivors omslag....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000