HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 electrocompaniet dac
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

buris
Member

169 Posts

Posted - 2011/05/27 :  19:06:33  Show Profile Send buris a Private Message
Hej på er alla!
finns det någon på detta forum, som kanske har lr har lyssnat på och jämfört electrocompaniets ECD1 DAC med någon lr några andra dacar, och kan säga för och nackdelar.

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/05/29 :  17:33:28  Show Profile Send CC a Private Message
Haft ECD1:an sedan den släpptes på marknaden fram till för något år sedan.

Mycket varm och välljudande, lite mörk i klangen men inte på något negativt vis. Kunde sakna en del "punch" jämfört med lite mindre "sofistikerade" dacar (ex min gamla, men moddade Cambridge DAC3:a) men i sin helhet mycket trevlig. Starkast i mellanregistret. Känslig för digitalkablars olika kvalitéer...

Får dock fullständigt storstryk i alla parametrar av min nuvarande DAC från Harmony Design (med senaste uppgraderingen)!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

buris
Member

169 Posts

Posted - 2011/05/29 :  18:07:38  Show Profile Send buris a Private Message
tack för ditt svar!!
Det kanske blir bra ifall jag kommer att köra den med en rörförstärkare som har KT 88 rör, som tydligen ska låta bäst i toppen och botten.. ifall jag inte missminner mej o blandar ihop när jag fått skillnaderna imellan KT88 och EL34 rör förklarat för mej
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/05/29 :  21:21:19  Show Profile Send CC a Private Message
Blir säkert en fin och musikalisk kombination! Men du får berätta efter att du testat! :-)


"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

buris
Member

169 Posts

Posted - 2011/05/29 :  22:34:19  Show Profile Send buris a Private Message
ja synd att, närmastre försäljare finns i s- holm, ca 40 mil enkel och närmaste förstaärkare av ayon förstärkare finns i östersund 18 mil enkel.. men ska förhoppningsvis till ö- sund på onsdag å lyssna på stärkaren. Men jag kommer ihåg att jah gillade ljudet på ayon kombon på hifimässan 2007.

men inom sinom tid har jag nog pusslat ihop en bra kombo
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2011/05/31 :  13:48:16  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Jag hade också en sådan när den kom för en massa år sen var nöjd med den och just röster återgavs väldig bra. men uppgraderade till en Stello dac som i sin tur blivit ersatt med en Burson audio H160D

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

buris
Member

169 Posts

Posted - 2011/06/06 :  17:39:00  Show Profile Send buris a Private Message
tja!!
Nu har man varit och lyssnat på ayon spirit 3 samt cd 1sc, musiken var blandad ifrån Dio holydiver skivan- kenny rodgers.

provade först system audio ranger master lät hyffsat tills vi gjorde ett stort misstag, och kopplade in respons Grand artist MK2, helvete vilket ljud,ljudscenariot var helt overkligt både i djup o bred. Högtalarna bara försvann allt bara fanns där.

provade att köra både cd o flac filer ifrån datorn via usb även det lät bra.

sen provade vi att buta signalkablar vi körde först på ett par billigare Abbey road kablar jag kommer inte ihåg ifall det var balancerade lr rca sen byte vi till ett par transparent men det lät,mer grötigt inte samma stora ljudbild, det lät inte bar alls i jämförelse på något vis,,kanske om man gillar bas o inte bryr sig om hur det låter för övrigt,sedan kplade vi inmina gamla neotech ????? balancerade samma ljudbild som med abbey road, men basen lät fastare,,tyckte den sjöng med lite med Abbey road kabeln.
högtalarkabel var silteck med teflonskärm genon hela testet...

ni får ha översende med att jag är inte den bästa på att skriva recensioner, men jag tror ni förstår i alla fall.

nu är frågan ska man låna med en electrompaniet dac upp å jämföra lr ska man köpa cd1sc direkt, det kan ju låta bättre med elecrocompaniet... ovissheten är värst helst ifall man köper en cd för 30 brak o sen vill byta, lr åtmindstone funderar på att byta

Edited by - buris on 2011/06/06 19:38:07
Go to Top of Page

HSÄK
Starting Member

29 Posts

Posted - 2011/06/09 :  06:12:50  Show Profile Send HSÄK a Private Message
Efter många våndor blev det en Electrocompaniet ECD1 för mig. Testade Musical Fidelety, Hegel, G-Dis, Harmony Design och en del lite "billigare" DACar. Anledningen till att det blev ECD1 är att den (till skillnad från allt annat!?) hanterade komplex musik (läs tyngre hårdrock) utan att gröta till det eller att ljudbilden kollapsade. Det enda som jag stött på som hanterat sådan musik med äran i behåll är Audio Research CD7 och en 2-delad Esoteric. Pris-prestanda-förhållandet blir tydligt vid en sådan jämförelse.

Min upplevelse av ECD1 är att den är balanserad (inte mörk) och fullvuxen. Den har förmågan att leverera textur över hela registret. Den släpper genom den bas som finns i källmaterialet utan att det torkar ut. Toppen här mycket finkornig, om det ens finns kornighet. Mellanregistret väl artikulerat. Om du gillar det "analoga" ljudet är detta ett bra val.

HSÄK
Go to Top of Page

buris
Member

169 Posts

Posted - 2011/06/09 :  19:11:47  Show Profile Send buris a Private Message
ja det står imellan en ECD1 lr en ayon cd1s lr cd1sc,sen ska jag lyssna på bo BENGTSSONS TRANSMISSION M3 en gång till för att höra hur dom låter i jämförelse med resons grand artist mk2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000