HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Låter DD sämre än rem?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2003/01/20 :  19:21:40  Show Profile Send geldis a Private Message
Har en äldre direktdriven spelare. Den lät bättre än de två remdrivna jag hade innan jag skaffade den. Spelaren har stått i flera år och behöver en ny pickup som ersättare till min Ortofon MC 20. Har inte lyssnat på nya skivspelare på länge men marknaden för direktdrivet är minimal om man läser hifitidningarna och det verkar iskallt utom för dj-svarvar. Är det lönt att jobba med ny pickup eller skall jag ställa undan spelaren för gott?

geldis

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/20 :  19:42:32  Show Profile Send Flint a Private Message
Det är sant att den allmänna uppfattningen är att rem låter bättre
än DD. Jag vet inte. Har bara kört rem. Däremot tror jag att det är
lite av en förutfattad mening. Testa med en enklare pickup och
bedöm själv. Jag tror att du blir positivt överraskad.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/01/20 :  19:59:37  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by geldis

Har en äldre direktdriven spelare. Den lät bättre än de två remdrivna jag hade innan jag skaffade den. Spelaren har stått i flera år och behöver en ny pickup som ersättare till min Ortofon MC 20. Har inte lyssnat på nya skivspelare på länge men marknaden för direktdrivet är minimal om man läser hifitidningarna och det verkar iskallt utom för dj-svarvar. Är det lönt att jobba med ny pickup eller skall jag ställa undan spelaren för gott?

rem låter inte nödvändigtvis bättre men i den högre divisionen spelar det bara remjohanentusiaster. det är enklare att hålla vibrationerna från motorn borta med remdrift. å andra sidan är det enklare att få stadig gång med dd. nu är det bara att välja: pest eller kolera!

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/20 :  21:49:21  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Originally posted by geldis

har båda delarna ( billiga) den direkt drivna brummar vilket den remdrivna inte gör kan ha med konstruktionen att göra,dom flesta dyra är remdrivna så det borde vara bättre.

Skeptiker
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2003/01/20 :  22:00:25  Show Profile Send geldis a Private Message
Tack- jag lutar nog att köpa en MM.puppa för någon tusenlapp och sitter kanske nöjd tills jag hör något bättre i 4-6k klassen.
Spelaren var knäpptyst när jag hörde den sist (5-6 år sedan).

geldis
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/20 :  22:13:21  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Som sagt, det beror på konstruktionen. Bara för att många (inte alla) av de dyraste spelarna är remdrivna, är remdrivet inte automatiskt bättre. Det finns flera gamla direktdrivna spelare som förtjänar ett bättre rykte. Remdrivet är inne just nu, kanske också för att det är en lättare konstruktion att genomföra bra. Underskatta aldrig modet.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/01/20 :  22:53:48  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Oj, nu drar jag mig till minnes min gamla TD124 och dess mullrande... :-) Det blir förstås mycket svårare att få tyst gång med en gummitrissa som ligger och rullar mot skivtallriken. Men visst vore det intressant att pröva störnivån på någon av dessa nyrenoverade gamla Thorenare och Garrarder som man läser om i engelska blaskor ibland...
Med en stor och tung skivtallrik svarar tallriken själv för stabil gång och då klarar man sig mycket långt med liten motor och t ex sytråd för drivningen. Särdeles mycket resonanser torde heller inte fortplantas i tråden. Det är vad jag själv använder och spelaren är knäpptyst. OK, luftlagringen bidrar också...
För enklare skivspelare med gummirem runt en drivtallrik har man inte samma säkerhetsmarginaler mot svaj. Man bör därför försäkra sig om att det mesta av massan i tallriken placerats i dess ytterkant. Dual brukar vara duktiga på detta. Jag har ägt både 505-3 och CS-5000 och kan rekommendera båda - kanske främst den förra om man vill ha en enkel och okomplicerad spelare.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/21 :  00:43:24  Show Profile Send nin a Private Message
rem låter inte nödvändigtvis bättre men i den högre divisionen spelar det bara remjohanentusiaster.

Inte riktigt. Rockports Sirius III för den nätta summan av 700 000kr är direktdriven om jag inte minns fel.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/21 :  09:40:12  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Måste man själv snurra igång alla moderna remdrivna spelare? Eller är det olika? Din pekka.j går väl knappast igång bara för att man startar motorn?

Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2003/01/21 :  10:51:49  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by nin

rem låter inte nödvändigtvis bättre men i den högre divisionen spelar det bara remjohanentusiaster.

Inte riktigt. Rockports Sirius III för den nätta summan av 700 000kr är direktdriven om jag inte minns fel.

jorå det stämmer. rockport är direktdriven, motorn har nästan lika högt vridmoment som motorn i en nissan micra! nya garrarderna 501 och 601 får väl räknas nästan till dd, trots att de har mellanhjul. troligen är 99% av alla högkvalitativa grammofoner är remdrivna idag. på sjuttiotalet var det förmodligen tvärtom.

sayonara

Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/01/21 :  14:07:40  Show Profile Send NtR a Private Message
Tjena!

Svårt att säga vad som är bäst. De enda jag vet som byggt fina grejor med DD är Micro-Seiki, har dock aldrig hört dem.

Pick-up för 1000:-? Köp en Grado ref Gold eller Black. 1000:- resp 500:- sist jag kollade. www.vinylbutiken.com. Skitkul PU till sanslöst bra pris.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/01/21 :  14:14:13  Show Profile Send pekka.j a Private Message
quote:
Originally posted by Hatoil

Måste man själv snurra igång alla moderna remdrivna spelare? Eller är det olika? Din pekka.j går väl knappast igång bara för att man startar motorn?

Nä, inte alla. Det är just när tallriken väger mycket och motorn är liten och svag som det underlättar. Min spelare går faktiskt igång av sig själv även om det tar ett tag att nå korrekt hastighet. När väl tallriken nått korrekt fart räcker den svaga motorn för att hålla hastigheten uppe, då momentet som sagt ligger hos tallriken. Men för att inte belasta motorn för mycket så snurrar jag igång tallriken för hand innan jag slår på spelaren. Med en lätt tallrik (Dual) behövs inte denna hjälp.
Med vänlig hälsning
Pekka

Edited by - pekka.j on 2003/01/21 14:14:45
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2003/01/21 :  14:15:58  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Vi har diskuterat detta en hel del på vinylengine och jag tror att man kan sammanfatta det så som att det är konstruktionen snarare än metoden som är det avgörande. Technics dyrare modeller vilka ofta användes som studiospelare var alla direktdrivna och låter alla utmärkt. Mellanhjul används väl dock inte mycket i dagens spelare, förr använde både Garrard och Lenco m.fl denna metod. Remanhängarna bör kanske reflektera över alla dessa billiga remdrivna skräpspelare som knappast är bättre än de direktdrivna.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2003/01/21 :  14:20:36  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by pekka.j

[quote]Originally posted by Hatoil

min microseiki rx1500 når utan assistans 33 1/3 varv per minut redan efter 1,5 sekund. Start tiden regleras genom hur hårt man spänner remen (i mitt fall tandtråd). Om man skjutsar igång den för hand blir ju tallriken skitig ju!

sayonara

Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2003/01/21 :  22:47:19  Show Profile Send geldis a Private Message
Min icke "moderiktiga" svarv får återgå i tjänst med en Grado Gold pu. Tack för era synpunkter.

MVH

geldis
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/21 :  22:50:06  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Per, vad har du för arm/pu på din? Att den skulle vara slö i starten har jag aldrig trott. Inte en Micro.

Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/01/21 :  23:08:45  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Jag skulle vilja säga som så att när de stora direktdrivna asen en gång i tiden testades mot t.e.x. Linn Lp-12 så tog Linnen hem kampen hårfint.
Förmodligen inte beroende just på remdriften utan på kombinationen spelare, arm, pickup och andra kvalitéer.

En lite förenklad liknelse vore:
Gamla Linn högtalare hade ofta Kef element men inte är väl Kef element världens bästa ?

Själv föredrar jag nog ändå remdrift om jag ska bygga en egen skivspelare om jag inte har obegränsat med pengar och tillgång till en egen högkvalitativ mekanisk verkstad med högteknologiskt labb.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/21 :  23:32:42  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Däri ligger väl en stor del av förklaringen. För att göra en bra direktdriven spelare behöver (bla) du en stark, tyst motor. Svårt att göra själv. Men (nästan) vem som helst kan köpa en liten motor och sedan bygga en egen välljudande remdriven skivspelare. Verkar finnas 1000 tillverkare av sådana numera.

Detsamma gäller väl egentligen cd också. Få har resurser att tillverka egna transporter. Desto fler kan sätta ihop resten.

Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/01/21 :  23:49:40  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Man får komma ihåg att skilja på spelare för studiobruk och hemmabruk. En studiospelare måste kunna starta på kanske ett halvt varv och förses därför med en stark motor med högt vridmoment. Den har sällan särskilt tung tallrik med de nackdelar det kan medföra. Men visst kan det låta bra ändå, även om det teoretiskt är svårare att bli av med problem pga t ex kuggning. Dessa studiospelare skulle nog emellertid inte tycka om att direktstarta en 6 kg akryltallrik...
För oss vanliga dödliga hemmalyssnare är det oftast enklast, billigast och säkrast med drivning via rem eller tråd. Och jo, jag ser till att ta i tallrikens utsida när jag drar igång den för att slippa feta fingeravtryck... :-)
Mvh
Pekka
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/22 :  00:01:12  Show Profile Send nin a Private Message
Jag drar igång min spelare (tallriken väger väl ca 7-8 kilo) med att snurra till själva skivklampan som jag spänt frast skivan med. Bra istället för att slita på remen mm.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/22 :  10:35:29  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Min tallrik blir smutsig när jag stannar den med handen istället.

Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2003/01/22 :  16:08:23  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Hatoil

Per, vad har du för arm/pu på din? Att den skulle vara slö i starten har jag aldrig trott. Inte en Micro.

arm: microseiki ma505 mkII (har 2 ex den ena ligger i garderoben och skäms.)
puppa: clearaudio alpha aurum mkIII och sumiko blue point.

vill ha: sme 312 och miyabi eller urushi. uschligt dyra puppor!

sayonara

Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2003/01/22 :  16:11:59  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Pipes
Mellanhjul används väl dock inte mycket i dagens spelare, förr använde både Garrard och Lenco m.fl denna metod.

jorå, garrard 501, 601 (dyra) och terigaki sigma (astronomiskt dyra) kör med mellanhjul. fast de är nog de enda som använder sig av metoden.

sayonara

Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2003/01/22 :  16:18:25  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Per

quote:
Originally posted by Pipes
Mellanhjul används väl dock inte mycket i dagens spelare, förr använde både Garrard och Lenco m.fl denna metod.

jorå, garrard 501, 601 (dyra) och terigaki sigma (astronomiskt dyra) kör med mellanhjul. fast de är nog de enda som använder sig av metoden.

sayonara

fellstavning! teragaki skare va! här kommer nån bild...

ber om ursäkt för den taffliga kvaliteten på mitt förra inlägg.

sayonara

Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/01/22 :  16:43:05  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Oj, Teragakin! En gång i tiden drömde jag om att spara ihop pengar till en sådan... Jätteballa lösningar med bl a det magnetiska mellanhjulet och den, åtminstone teoretiskt, glappfria nållagringen. Inspirerad av denna spelare har jag själv haft en liten idé om att arbeta vidare med min luftspelare, men när det är så bra ändå får den stå kvar som den står.
Mvh
Pekka
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/22 :  18:32:42  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Per, vet du vad som skiljer en MA-505 MkII från en mkI? Ingen har kunnat förklara det för mig. Jag tror att jag har en MkI. MkIII vet jag har rak, löstagbar arm. Men vad skiljer de två första?

Jag ligger steget efter dig på pickupen också, har en Alpha MkII.

Edited by - Hatoil on 2003/01/22 18:33:19
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000