HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pioneer Prologue9
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2010/08/24 :  23:19:00  Show Profile Send Jojosoda a Private Message
Hejsan!

Jag ramlade över ett par av dessa högtalare, Pioneer Prologue9.
Kände mig sugen att pröva.
Efter att ha lyssnat en kväll, så vart jag positivt överraskad. En lättlyssnad högtalare med ett mellanregister som är väldigt bekvämt. Diskanten känns helt ok, har inte riktigt placerat den än. Basen är väldigt snäll och försiktig mjuk bas. Helhetsintrycket känns väldigt snällt, (lyssningsvänligt kallas det nog). Har jämfört mot ett par Dali 104 som är inkopplade på samma förstärkare. Det finns skillnader dessa mellan. Men undrar inte om Dali 104 får se sig besegrad. Får lyssna mer och lära känna Prologue9 mer.

Men är det någon här på forumet som äger/ägt denna högtalare?
Vilket år kan den tänkas vara från? Jag har inte hittat något exakt årtal, 1984-86 någonstans.?
Hur skulle den stå sig idag månne?

Mvh/Magnus

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2010/08/24 :  23:42:59  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nej, jag har bara hört senare modeller i Prologue-serien, främst S-330, vilken är väldigt lik S-400. De senare kostade 13 kkr om jag minns rätt och då pratar vi något av de första åren på 90-talet.
9:orna är som sagt äldre och rimligen även en billigare skapelse. Finns serienumret på dem? I så fall är chansen god att ta reda på när de är tillverkade.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2010/08/24 :  23:59:04  Show Profile Send Jojosoda a Private Message
Intressant, jodå det finns klisterlappar kvar. Gissar att det är serienumret. Det är ett 6 siffrigt nummer.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2010/08/25 :  00:02:37  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Två bokstäver i början? Isf vilka?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2010/08/25 :  00:05:59  Show Profile Send Jojosoda a Private Message
Ledsen men där finns inga bokstäver! Enbart 6 siffriga numret på en vit klisterlapp.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2010/08/25 :  00:12:41  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Normalfallet är att tillverkningsdatumet är kodat med två bokstäver. A är 1954, B 1955 etc och sedan börjar det om igen när det kommer till Z. A är även januari, B februari osv.
Nu vet jag ju inte om det nummer du har är det egentliga serienumret, men det är tydligen så att det finns vissa saker som inte följt detta mönster. Kan eventuellt vara legotillverkade pryttlar.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2010/08/25 :  00:14:37  Show Profile Send Jojosoda a Private Message
ok, tackar för hjälpen iaf. Möjligt att det finns något på elementen som går att tyda, som går att spåra!?
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/08/25 :  07:24:01  Show Profile Send sopwith a Private Message
Pioneer Prologue 9 är nog ca 20-22 år sedan dom var på tapeten och det var då en mycket uppskattat högtalare, dom lät bra då och lär väl låta bra än idag, att du föredrar dom före ett par billigare Dali förvånar mig inte då 9orna är som du säger lite rundare i ljudet.
Jag har för mig att 9orna kostade nånstans runt 5000, det enda som slår mig var att dom bottnade rätt fort när volymratten åkte upp, annars en trevlig högtalare.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2010/08/25 :  07:35:55  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Finns en länk till ett gammalt Hi-Fi&Musik test här:
http://hem.passagen.se/stme5556/Stereo/Hogtalartest.pdf
Blev bästa köp på den tiden

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/08/25 :  08:22:56  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Haha, jag snubblade själv över ett par på min lokala "återvinning" och kunde inte låta bli att köpa dem. Gav 400:- för dem och jag har hört betydligt sämre högtalare för mera pengar.
Mina har skruvanslutningar på baksidan, till skillnad vad som anges i det dära Hifi & Musik-testet som klänkas till?
Där sitter även en aluminium lapp, stansad med serinummer och mera info. På franska om jag inte missminner mig?

Nån som vet vem som byggde dem eg.?

Förövrigt håller jag med dig om att de låter trevligt, för sin ålder ganska högupplöst och trivsamt ombonat. De går ju inte så djupt dock, kanske runt 70-80Hz eller så? Kanske väl briljanta i övre registret, men det kan mest bero på att jag bara hört dem gasnka närgånget.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000