HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Utlandsbetalning/köp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2010/08/25 :  07:54:13  Show Profile Send Figge a Private Message
Hej

Några som har erfarenhet från att köpa hifi utomlands?
Hur ordnar jag en säker betalning/överföring av pengarna?
Så att jag har chans att besikta varorna innan pengarna förs över till säljaren?
Mvh
Tommy

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2010/08/25 :  08:16:54  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Frågan är om du är speciellt skyddad i huvud taget. Kan bara prata för mig själv men de flesta av mina transaktioner har skett med "hållna tummar". Funkat hittills förutom en liten skräckhistoria innehållandes 20 papp på vift i cyberrymden. Fast å andra sidan blev det lika "roligt" för säljaren då jag fick varan innan han fått pengarna. Finns säkert andra här på forumet som vet mer men magkänsla är bra att följa ibland.

Nu ska jag överföra 1000 pix till nån pöjk i danmark och hoppas jag inte får en tegelsten i retur. Hoppas du får svar på dina frågor.

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/08/25 :  08:23:12  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jättelurigt det där, mitt enda tips är väl också "magkänsla". Det finns väl alternativ men inget som ger dig full säkerhet vad jag vet. Be att få säljarens fullständiga namn, adress, tel nr o.s.v, kolla upp honom så gott det går, googla gärna på honom, ring och snacka med honom och sen som sagt "magkänsla". Men jag skulle aldrig göra någon större affär med någon utomlands.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2010/08/25 :  11:36:27  Show Profile Send Figge a Private Message
Problemet är bara att säljaren finns i Madrid.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/08/25 :  12:00:53  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag har fått uppfattningen om man läser om olika lurendrejerier på forum så är Spanien och Grekland klassiska scam-länder i den bemärkelsen att det är ett helv... med myndighetskontaktakter och liknande hjälp ifall olyckan är framme. Jag skulle rekommendera referenser. Har han sålt nåt på ebay eller andra handelssajter? Inga referenser - no buy.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2010/08/25 :  12:06:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Brukar använda Paypal har funkat hitills.Även från Taiwan och China mm.
En gång blev jag blåst på varan,fick ingen vara skickad,då gick Paypal in och tog tillbaka pengarna från hans konto och skickade till mig..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/08/25 :  12:17:20  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Problemet är bara att säljaren finns i Madrid.

Om det är större belopp det gäller skulle jag ta ett billigt flyg till Madrid och göra upp affären på plats.
Ett flyg ner på morgonen och sedan hem på eftermiddagen.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2010/08/25 :  12:36:13  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Säker kan man nog inte vara utan att träffas personligen men du kan få ganska bra känsla genom att ställa en massa frågor. Hur ser den ut undertill? Be honom fota och skicka till dig så du vet att den finns i verkliga livet.

Tillslut avgör magkänslan.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/08/25 :  14:32:53  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Magkänsla som sagt men ibland räcker inte ens det.
För ett tag sedan skulle jag handla ett minneskort på ebay,
säljaren hade 1000-tals med lyckade affärer men jag blev blåst ändån.
Tur att det bara rörde sig om 150 kronor

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2010/08/25 :  14:59:32  Show Profile Send Figge a Private Message
Hur kan jag lita på dessa omdömmen samt att dem är ganska kort tid tillbaka?
Har fått bilder på objektet.

Bewertet von Benutzer:
franoisbayrou (Bewertung abgegeben : 07 Aug. 10 / 20:15) Bewertung:
Text : Delivery a little late but loudspeakers received in very good condition. Seller is correct, helpful and reliable




vogelmatthew72 (Bewertung abgegeben : 28 Jul. 10 / 17:41) Bewertung:
Text : Sehr zu empfehlen, Ware wie beschrieben und alles zu meiner Zufriedenheit.Danke und jederzeit gerne wieder.




shallisch (Bewertung abgegeben : 28 Jul. 10 / 17:22) Bewertung:
Text : Spitzen Zustand, toller Service, nette Verkäufer, jederzeit wieder. Sehr zu empfehlen!




julianrenoir (Bewertung abgegeben : 28 Jul. 10 / 17:16) Bewertung:
Text : Very pleasant buying with transport directly into the apartment - very pleasant seller - perfect transaction! Thank you / Sehr angenehmer Kauf mit Transport direkt in die Wohnung - sehr angenehmer Verkäufer - perfekte Transaktion! Danke



Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2010/08/25 15:02:35
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2010/08/25 :  17:00:21  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Går helt enkelt inte att säga. Som andra har påpekat kan du bli blåst oavsett. Ett bra tips är att aldrig skicka mer än vad du kan förlora. Är det en väldigt dyr pryl bör du kanske söka mer på hemmaplan eller utlänska renomerade butiker om du är så pass osäker.

Om du kommer ihåg kinahysterin ett par år sedan var det väldigt många som tog chansen. Säkerligen sket det sig får några och då handlade det om butiker och inte privatpersoner. Vill inte "skrämma" dig på något sätt men det är en alltid chanstagning.

ps. Paypal medger visst skydd som tidigare nämnts. om inte annat än för att hålla dina kort och bankuppgifter dolda. Funkar utmärkt. Använder PP själv med jämna mellanrum.

Mvh // Mattias

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless

Edited by - Mattias S on 2010/08/25 17:02:43
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2010/08/25 :  17:55:47  Show Profile Send Snutten a Private Message
Verkar priset lite väl lågt skulle jag aldrig köpa utan att va på plats. Det är inte värt risken helt enkelt. Ingen säljer till vrakpris om det inte är frågan om speciella omständigheter och är så fallet ligger de ute till försäljning väldigt kort tid. Pressa säljaren på info och be om bilder och anledning till priset om det är lågt, det brukar komma fram då ifall det är seriöst eller inte. Problemet är att även om allt verkar seriöst och man flyger till säljaren, vad säger att de finns kvar när man kommer dit? Knepigt detta.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000