HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skärmad högtalarkabel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/08/28 :  06:53:27  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ok en fråga till den som har lust att svara.
Ska man skärma en högtalarkabel? Och om man nu har en skärm som kan jordas i båda ändar, var jordar man den?
Tjänar man på att jorda, går det att koppla på tex en kondensator som suger upp skräp eller måste den i sin tur göra av med skräpet, batteri? Jag är helt ovetande, råkar ha ett par skärmade högtalarkablar hemma med möjligheten att koppla till jord.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/28 :  09:06:27  Show Profile Send huzze a Private Message
Det är väl som vanligt, koppla bara skärmen i ena änden.

Vad gäller kondensator, så är det väl en bra idé, det minskar returströmmar till förstärkaren orsakade av eventuella eftersläpningar av elementen. Själv har jag dessa.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2010/08/28 :  10:44:23  Show Profile Send pak a Private Message
Intressant.
Vad tycker du om dessa då?
Har du sådana på högtalarkablarna?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/28 :  10:48:11  Show Profile Send huzze a Private Message
Har inte gjort något test med/utan. Köpte dem på Ljudmakarns rekommendation. Följer med en skiva så att man kan "bränna in" dem. Det har jag inte gjort heller.

Har både på högtalarna och nätlisten. Inte på signalvägarna, där tyckte Ljudmakarn att de inte gav lika mycket resultat.

Det kommer ju fint folk idag med en hel del olika lyssnaröron, så det finns ju en möjlighet om de vill att jämföra med/utan.

Edited by - huzze on 2010/08/28 10:50:11
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/08/28 :  19:22:00  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
verkar märkligt att sätta en kondensator då det får olika motstånd beroende på frekvens, nej sätt skärmen i chassit på förstärkaren och använd skärmade, jordade strömkablar.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2010/08/28 :  19:58:53  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag är mycket tveksam till att man skall behöva skärma en högtalarkabel, signal och nät känns OK men annars känns det helt överflödigt.
Signal&digital därför att det kan vara ycket svaga signaler som kan tänkas påverkas.
Nät - därför att de inte skall störa andra saker.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/28 :  20:40:11  Show Profile Send huzze a Private Message
Högtalarkablar borde störa andra saker...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/08/28 :  21:21:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En kabel kan fungera som antenn. Jag har läst om folk som jordar elementkorgarna i högtalarna och upplever förbättringar. Det var en artikel i High Fidelity om det tror jag, det är många år sedan. Då drog man en jordkabel till ett jordspett i marken. Man skulle ju kunna ta det ett steg längre och jorda även högtalarkabelns skärm på samma vis.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/08/29 :  01:46:09  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Tannoy har tidigare jordat sina korgar.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2010/08/29 :  09:30:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag testade att jorda elementkorgarna och tyckte det gav mer kontroll och kroppskänsla.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2010/08/29 :  19:08:35  Show Profile Send Bardis a Private Message
Man kan fuskjorda elementkorgarna genom att koppla samman dem med minuspolen på högtalarkabeln.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2010/08/29 :  19:16:29  Show Profile Send Thzar a Private Message
På ClassD förstärkare rekommenderas att man kopplar på ett EMI filter på högtalar utgången. För att inte störa radiomottagare i närheten..
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2010/08/29 :  21:35:21  Show Profile Send Lovan a Private Message
Det finns en väldigt bra poäng med att ha skärmade högtalarkablar om man har förstärkare med feedback då högtalarkablarna mer eller mindre blir en antenn rakt in på ingångarna via feedback.

Thzar: Stör dom radiomottagare är dom felbyggda och då tycker jag att man borde köpa några som inte är det
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2010/08/29 :  21:44:07  Show Profile Send Thzar a Private Message
Lovan.
Menar du radiomottagare eller ClassD förstärkare ;)
Har läst att en viss typ av classD förstärkare störde ut hans radiomottagare.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/08/29 :  23:53:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Lovan menar snarare precis det han skriver.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2010/08/30 :  00:19:24  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Synergistic Research Signature Ten har en aktiv skärm som kopplas in i nätlisten och skickar en elektrisk skärm runt kabeln.
Det hörs verkligen skillnad när man kopplar in den. Jag gillade ljudet med skärmen inkopplad, brorsan gillade det inte.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/08/30 :  07:03:03  Show Profile Send Adagio a Private Message
Intressant. Jag provade att koppla in skärmen i förstärkarens chassi,jag tycker att ljudet klarnade upp ytterligare, med bättre bakgrundsvärta som resultat, kan ninte detektera några försämringar.
Bibehållen klang, kropp o dynamik, vilket är viktigt tycker jag.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/08/30 :  11:48:23  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Synergistic Research Signature Ten har en aktiv skärm som kopplas in i nätlisten och skickar en elektrisk skärm runt kabeln.


De flesta kablarna i deras nuvarande Tesla-serie är aktiva och visst gör skärmen skillnad.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2010/08/30 :  19:16:26  Show Profile Send lindvall a Private Message
Det Bernt Jansson med flera talar om kan jag intyga att det åtminstone kan vara värt att prova. Dvs att prova att jorda elementkorgen. Jag upplevde att det blev lite mer fokus i musiken.
Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/08/31 :  21:20:28  Show Profile Send conny_a a Private Message
Skärmat eller inte skärmat är frågan. Det går oftast inte att besvara generellt. Man får prova helt enkelt.

Det man kan säga är att högtalare har ganska låg impedans och är inte speciellt känsliga för yttre störningar. Däremot kan inre impedanser inuti högtalaren (delningsfilter osv) vara så pass höga att det kan plockas upp störningar utifrån. Jag skulle vilja säga att högtalarna inte är rätt konstruerade i så fall. Att koppla samman konchassi med endera polen från högtalarterminalen kan hjälpa upp det.

Men även med låg impedans är det en fråga om störningarnas storlek. Det är inte speciellt smart att dra en nätkabel med starkström parallellt och nära högtalarkabeln. Se till att separera högtalarkablar, nätkablar och signalkablar så mycket det bara går. Korsa dem i 90 graders vinkel för att undvika inducerade störningar.

ESL-57
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/09/01 :  09:53:37  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Någon som provat EKLK? (Skärmad blyfri EKK 4*1,5mm²)
Alltså som högtalarkabel?

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2010/09/01 :  11:48:40  Show Profile Send Morello a Private Message
Är det fråga om ett slutsteg med balanserad/bryggad utgång är det vettigt att ansluta skärmen till chassie och lämna skärmen vid högtalaren oansluten. Detta förhindrar viss mån RF/HF från att strålas in i apparaten.

Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/09/01 :  21:25:28  Show Profile Send esl a Private Message
Skärmningen av högtalarkablar är bra. Det minskar läckfältet från kablarna till den mer känsliga linjenivån i signalkablarna och försteg.
Högtalarkablarna är mycket värre utstrålare av störningar än vad nätkabeln är.
Nätkabeln innehåller i huvudsak en ton på 50 Hz, medans högtalarkabeln täcker in ca 20-20000Hz dessutom med en ström som är upp till 10ggr större och därmed 10ggr högre styrka.

Så det är viktigare med en skärmad högtalarkabel än nätkabel.... mycket viktigare.
Den skall jordas i slutsteget.
Supra Ply 2.4S är typiskt en lågimpediv skärmad billig kabel som är lite no nonsens.
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000