HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarplacering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2010/09/06 :  11:26:33  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag provade att flytta ut mina högtalare en bra bit från bakvägg då jag haft problem med dånande bas. Rummet är ca 7 meter långt och det var först när jag flyttat nästan 1,5 meter från bakvägg som det lät riktigt bra. Inte speciellt praktiskt men bra låter det. Det är inte bara basen som är bättre balanserad, det finns massor av små små detaljer i ljudet som aldrig kom fram tidigare, troligen eftersom reflexer från bakväggen minimerats. Vad har ni andra för erfarenheter av högtalarplacering?

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/09/06 :  11:35:27  Show Profile Send millenniumking a Private Message
De flesta högtalare mår bra av att stå en bra bit ut från väggen bakom. Sedan finns det förstås även små högtalare som kan må bra av att stå lite närmare väggen. Själv har jag flyttat mina högtalare så långt ut från väggen som chefen (läs: min fru) tillåter. Tyvärr har hon något emot att mina högtalare står mitt ute på vardagsrumsgolvet. Någonting om att det är svårt att komma fram eller något i den stilen...

Jag skulle dock vilja ha mina högtalare betydligt längre ut än vad jag har just nu, men det fungerar tyvärr inte i mitt vardagsrum. Men jag har hittat en kompromiss som jag kan leva med. För mig och de högtalare jag haft har invinkling av högtalarna varit minst lika viktig som avståndet till bakväggen. Någon cm hit eller dit kan göra en enorm skillnad.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2010/09/06 :  12:16:58  Show Profile Send rolandm a Private Message
När man köper en högtalare brukar man få med någon form av faktablad eller dokumentation och i dessa brukar det även stå med tillverkarens rekommendationer vid placering - dessa kan vara en bra utgångspunkt för eget experimenterade.

Olika högtalare ska placeras på olika sätt. Vissa mår bra av att placeras nära en bakvägg (exempelvis Larsen och Carlsson), medan andra trivs bäst med friare placering långt från bakväggar och sidoväggar. En del ska vinklas in mot lyssningspositionen, medan andra (exempelvis högtalare från Dali) inte trivs med det.

Man får göra en grunduppställning och sedan flytta lite hit och dit och lyssna mellan varje flyttning.

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2010/09/06 :  12:22:30  Show Profile Send Snutten a Private Message
jag undrar hur bra det verkligen fungerar med Larsen/Carlsson som kan stå nära bakvägg, jag menar, hur väl har reflexer från bakvägg kunnat eliminerats? Praktiskt är det ju men det måste va frågan om en kompromiss?
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2010/09/06 :  15:11:15  Show Profile Send rolandm a Private Message
Högtalare som är konstruerade för att stå nära bakväggen, är konstruerade för att utnyttja det extra stöd för basen som en placering nära bakväggen ger - de har alltså en justerad tonkurva som räknar med reflexerna bakåt. Flyttar man ut dessa högtalare ut i rummet så låter de vekt och tunt. Alla högtalarkonstruktioner är kompromisser, särskilt om de ska fungera i vanliga rum.

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/09/06 :  15:40:40  Show Profile Send huzze a Private Message
Minns den sanslösa holografin som uppstod med ett par Snell JIII ståendes 2m ut i ett 6m långt vardagsrum och sweet-spot 2m från motsatt vägg. Fungerade i det rummet utan att det blev tunnt i botten.

Sonus Faber Electa Amator mkI stod i ett annat rum 10cm från bakvägg för att inte tappa botten och med rejäl toe-in (vilket de ska ha).

Audiovector K3 Super stod i ytterligare ett annat rum helt osymmetriskt, lite på diagonalen (bilder finns i min medlemstråd) utan att det blev katastrof.

Mina nuvarande Audiophysic Scorpio står relativt tätt ihop utefter långväggen i ett fjärde lyssningsrum. Ska flytta ut dem under veckan för att få lite mer luft och öppenhet i ljudbilden.

Fyra rum. Fyra högtalare. Fyra placeringar. Inte med samma slutresultat dock. JIII blev väldigt mycket "HiFi", övriga uppställningar mer "musik". Bara att ta fram måttbandet och maskeringstejpen. Glöm inte att böja knäna vid lyft.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2010/09/06 :  18:06:07  Show Profile Send DMGbg a Private Message
Min fru blev jätteglad över mina IS som skall stå 10 cm från bakvägg. Trots deras djup vann vi 35 cm jämfört med mina gamla klumpar som skulle stå minst 50 cm från bakvägg. Det är sånt som är viktigt för vissa.....

Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2010/09/09 :  22:28:30  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
quote:
det finns massor av små små detaljer i ljudet som aldrig kom fram tidigare, troligen eftersom reflexer från bakväggen minimerats.


Det som gör att du till största del hör mera detaljer i det övre registeret när du flyttar fram högtalarna är att basen inte maskerar det övriga tonerna, dvs basen ökar i nivå när man ställer den närmare bakväggen.
Vill man sedan få mycket mer fokus på det övriga tonerna så dämpar man bort de försata reflexerna med hjälp av en spegel och ljudämande material.
(Se länken min anläggning)

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000