HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bra 8" basar? + frågor...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/21 :  21:40:45  Show Profile Send norman a Private Message
Vad påverkar distortionen hos ett baselement? Har sätt på flera ställen att det skall bli mindre dist i basen om man har hårdare kon, varför? tycker att det låter lite konstigt då (nästan) alla koner borde bete sig som ideala kolvar i basen.. eller?

hmm det här var svårt.. finns ju en hel massa basar med nästan samma parametrar för nästan samma pris....


Edited by - norman on 2003/01/21 21:42:52
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/01/21 :  21:46:55  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
quote:
Originally posted by tengil

ghrm.. (eftersom tråden ändå spårat ut!) ..jag kollade in sidan Mattepatte länkade till..

Fick syn på ett par småttisar med kef 5.25" + 0.75". Ett par, 2600:-.. Går rysningar genom min kropp.. Min bror sålde, för ett par år sedan, fyra sådana basar, tre sådana diskanter, plus två ovala 12*8" basar, plus diverse kef handlödda filter, för strax under 1000 spänn..



Tänk om jag vetat det jag vet nu, då.... jaja, bara att leva vidare!!



Lägg undan allt farligt och vasst innan du forsätter att läsa.

Ett par Rogers LS-3/5A som ser snarlika ut finns det idag samlare som ger uppåt 10-15.000:- per par, i vissa delar av världen. Och de innehåller bara KEF B110A och T27 samt ett iofs väldigt komplext filter och 6 st. ihoplimmade träbitar.
Ovala basarna brukar gå för 500-1000:- st.

Ha en bra dag.
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/01/21 :  22:02:50  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
quote:
Originally posted by norman

Vad påverkar distortionen hos ett baselement? Har sätt på flera ställen att det skall bli mindre dist i basen om man har hårdare kon, varför? tycker att det låter lite konstigt då (nästan) alla koner borde bete sig som ideala kolvar i basen.. eller?

hmm det här var svårt.. finns ju en hel massa basar med nästan samma parametrar för nästan samma pris....





Så hårda och styva och lätta som möjligt utan att ha några resonanser som kan återverka i det hörbara området.
Fast många är ju realistiska och räknar med att vid resonanserna som ofrånkomligt uppstår, kontrollera och minimera dessa genom att ha mjukare membran med hög inre dämpning. Opressat papper rockar väl ännu.

Annars när det gäller dist från element så är det väl precision och åter precision det handlar om.
Membranets limning mot talspole, talspolens och lindningens exakthet, form och placering i magnetgapet, upphängningarnas jämnhet, chassiets utformning, material och resonansfrihet, magnetens jämnhet,... nä nu orkar jag inte skriva mer.
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/01/21 :  22:19:40  Show Profile Send tengil a Private Message
Mattepatte: Jag får se det från den ljusa sidan.. Jag hann ut och säga åt pappa att inte slänga dem, när han var påväg ut ur garaget med bilen.. Visste inte vad det var, men tänkte att det va nåt kul!

Någon har väl nytta av dem nu iaf!!
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/01/22 :  08:14:14  Show Profile Send MadMan a Private Message
jag skulle rekommendera en
Peerless HP220 WR39
xmax oneway linear 8.5, max 10mm.
borde bli p-p 20mm
ca 745+frakt från hifikit


eller kanske en MCM (55-2421)
www.mcmelectronics.com
den har en xmax p-p 32mm
och fs 24.7hz.
kostar 30dollar+frakt

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2003/01/22 :  09:06:29  Show Profile Send knutte a Private Message
Nej du har bara ett alternativ!!

Ljudias nya peerles:

http://www.ljudia.com/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=930523%20&cart_id=

Dels för att inte många har testat den och dels för att du kan meddela mig om hur den låter! ;)

Närå, det finns väll många olika att välja bland, men just den ovan är jag mycket sugen på!

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2003/01/22 :  09:42:00  Show Profile Send frez a Private Message
Tänkte också lämna ett bidrag:

MCM 55-2421 från www.mcmelectronics.com. 29,95$ och 16 mm X-max. Det blir 32 mm p-p LINJÄRT! Inte fy skam. För övrigt gillar jag Tangbandaren W8-740C som jag har ett par av. Mycket trevliga.

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/22 :  17:31:45  Show Profile Send norman a Private Message
Tack för alla svar! blir en del att kolla upp...

Nån som vet om Vifa P21WO-39-08 är bra? den kunde vara kul då den går högt upp också (så man kanske kan testa tvåvägs också m.m.)

Man borde väl kunna ha en lite underavstämd låda plus eq? då kanske man behöver mer slaglängd iof..
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/01/22 :  22:05:16  Show Profile Send MadMan a Private Message
Frez.... går det bra å beställa från MCM till sverige ???


Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2003/01/23 :  07:25:44  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
Det kanske är dags för ett gruppköp både från MCM och TangBand?!
/M

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2003/01/23 :  12:05:25  Show Profile Send frez a Private Message
Jajjemensan. Tror de skulla ha runt 50$ frakt för två stycken. Blir väl 110$ totalt + tull 2% + moms 25%. Resultat: ca 140$. Omsatt i dagens växelkurs blir det ca 1191 kr. Ja just det; Jag glömde expeditionsavgift 250:-. Totalt 1450 kr då. För två stycken. Sedan ska man ha i åtanke att tullen räknar med schablonkurser på valuta vid uträkningen av tullen och momsen vilket gör det hela aningen dyrare ändå. Men mer än 1500:- blir det nog inte. Ganska dyrt faktiskt. Men vid eventuellt gruppköp blir det billigare. Får nog ta och dra ihop ett snart.

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/01/23 :  19:51:47  Show Profile Send MadMan a Private Message
Ja ...
jag tänkte köpa typ en mcm 55-2421
och kanske 2st 3tummare (satteliter) =)))


2421 verkar verkligen

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/01/23 :  19:55:16  Show Profile Send MadMan a Private Message
Ja ...
jag tänkte köpa typ en mcm 55-2421
och kanske 2st 3tummare (satteliter) =)))


2421 är verkligen intressant !!!

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000