HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som känner till Proton 520?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bubblebobble
Member

119 Posts

Posted - 2003/01/21 :  17:32:11  Show Profile Send bubblebobble a Private Message
Jag har just kommit över en billig Proton 520 (integrerad förstärkare). Är det någon som vet hur den är som förförstärkare? Funderar på att köpa mitt första slusteg och använda den som försteg.

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/01/21 :  18:20:33  Show Profile Send Larsen a Private Message
Proton 520... väcker minnen till liv
Det var min första "riktiga" hifi-pryl, men det var så länge sedan jag hade den (cirka 15 år sedan) att jag inte kan svara på din fråga. Det jag spontant kan säga var att den då (integrerad) gav väldigt mycket för pengarna.
Som vanligt ett helt menlöst svar från mig...

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2003/01/21 :  19:04:53  Show Profile Send sopwith a Private Message
Hej

Fina gamla grejor......, när den fabriken som byggde NAD:s prylar ville göra något eget så kom just Proton fram som ett eget märke, överdemisionerat i nät o slutdel så det stod härliga till, (hade en Proton 540, dubbla trafos, 8 st kondingar av dignitet i slutdelen, tung som f.n ....och 2x40 Watt en gång i tiden...), 520:en är lillasyster till 540:n och absolut inga dåliga grejor, ens idag.

mvh
Go to Top of Page

bubblebobble
Member

119 Posts

Posted - 2003/01/21 :  19:08:33  Show Profile Send bubblebobble a Private Message
Tack för svaren. Då antar jag att den var värd 350 kr vilket jag betalade. ;-) Någon som vet hur den är att använda som försteg?
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/01/21 :  20:27:57  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Som försteg är den sisådär, hyfsad, inte mer.
Styrkan hos 520 sitter istället i slutsteget.
Använde faktiskt en gång Edison 1 som försteg till en 520.
Det lät mycket bra om man klarar sig med relativt lite effekt.

För 350:- är det ju löjligt prisvärt.
En dryg tusenlapp tror jag att du borde fått betala normalt.
Go to Top of Page

bubblebobble
Member

119 Posts

Posted - 2003/01/21 :  20:38:25  Show Profile Send bubblebobble a Private Message
OK. Tack för informationen! (Den var faktiskt ett loppisfynd).
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/01/21 :  20:41:31  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Ahh Proton 520...

Min spelade skiten ur en tre gånger så dyr Denon som jag lämnade tillbaka efter 10 dagar

Visst är det länge sen och utvecklingen har gått framåt men för tusan 350 pix

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2003/01/21 :  20:43:42  Show Profile Send Gus a Private Message
quote:
Originally posted by Mattepatte

Som försteg är den sisådär, hyfsad, inte mer.
Styrkan hos 520 sitter istället i slutsteget.

Instämmer med föregående talare---
Jag provade en gång med att koppla en 520 till ett par Infinity-RS2-B
Den orkade naturligtvis inte driva dessa pjäser fullt ut med sina dubbla tiotummare o.s.v.(femvägs/sju högt.element)men vid låg volym lät det riktigt bra och med mjukklippningskretsen aktiverad gick det att spela skapligt högt utan att det lät allt för illa.En mycket kompetent liten maskin tycker jag fortfarande att det var/är
Go to Top of Page

bubblebobble
Member

119 Posts

Posted - 2003/01/21 :  21:30:51  Show Profile Send bubblebobble a Private Message
Den klarar att driva mina NHT 2.5i ganska bra. Låter ungefär som den halvtaskiga Denon-recievern (DCD-735) som jag brukar använda. Synd att den tydligen inte är så bra som försteg. Jag hade tänkt att köpa ngt begagnat slusteg för att få lite mer kraft. Tips på bra kombinationer som man kan hitta realativt billigt emottages gärna.
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/01/21 :  21:37:42  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Du kan byta ut de taskiga klämlisterna, den halvtaskiga volym poten, öka på kondensatorbanken, byta ut en del tvivelaktiga kondensatorer och opampar mot bättre.
Men ! Du kan också köpa en beg. Edison 1 eller något Sentec försteg för någon tusenlapp så vipps har du en bra kombination.
Go to Top of Page

bubblebobble
Member

119 Posts

Posted - 2003/01/21 :  21:47:34  Show Profile Send bubblebobble a Private Message
Eh... Jag förstod det där med Edison 1 och Sentec. Resten är som kinesiska för mig eftersom jag är så ruskigt okunnig när det gäller teknik. Tack i alla fall för tipsen! Jag ska kolla upp de försteg du nämnde. (Snart är jag nog fast i HiFi-träsket:-)
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/01/21 :  23:47:44  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ångrar djupt att jag förra våren sålde min Proton 520...

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Djur
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/01/24 :  15:24:37  Show Profile Send Djur a Private Message
Har en proton 520 som jag är/var fullkomligt nöjd med!
Hör till saken att jag av en händelse råkat förstöra båda kanalerna. Det är ett jäkla oljud, distorsionen verkar ligga på 50% numera. vid vart bassslag låter det krrrrmmmb..

Vad kan det vara? Tror att högtalarkablarna på baksidan av slutsteget råkat lösgöras lite halvt och fått kontakt. Jag brukar låta min anläggning stå och pumpa på ganska bra när jag sticker hemifrån så jag märkte inte att nåt var på tok förräns katastrofen var ett faktum.

Går det att laga? Är det bara till att slänga annars?

Btw, försteget är halvtrasigt, använde bara som slutsteg
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/24 :  15:31:33  Show Profile Send dole a Private Message
En milstolpe i klassisk billig hifi, otroligt mycket hifi för pengarna.
350 spänn är mycket billigt.
(har också haft en för 10-15 år sedan)

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Djur
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/01/24 :  15:33:17  Show Profile Send Djur a Private Message
Jag köpte min 520 för 400kr för två år sen :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000