HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 toslink eller koax till dac med FIFO?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/01/24 :  10:14:35  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Är det någon som vet vilken slags kabel jag bör använda till min dac? Toslink har ju fått utstå mycket spott och spä då den tydligen medför en del jitter.
Som jag har förstått det är dock dacar med FIFO-buffertar bra mycket mer okänsliga för inkommande jitter då de klockar om signalen lokalt. Någonstans läste jag tom att det av någon anledning skulle vara bättre att använda toslink än vanliga koax. Kan detta stämma, och har någon prövat?

//Rickard

Ino Audio for life

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/24 :  10:48:51  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by DasKapital

Är det någon som vet vilken slags kabel jag bör använda till min dac? Toslink har ju fått utstå mycket spott och spä då den tydligen medför en del jitter.
Som jag har förstått det är dock dacar med FIFO-buffertar bra mycket mer okänsliga för inkommande jitter då de klockar om signalen lokalt. Någonstans läste jag tom att det av någon anledning skulle vara bättre att använda toslink än vanliga koax. Kan detta stämma, och har någon prövat?

//Rickard

Alla normala vettigt utformade D/A-omvandlare har en PLL-krets på ingången som klockar in sig på den inkommande samplingsfrekvensen. Därmed rensas jittret bort.

I en S/DIF elektrisk förbindelse kan det komma in brum som modulerar bitströmmen och orsakar mer jitter. Elekriska digitala förbindelser kan samtidigt som de är analogt inkopplade, kan ofta ge jordslingor med brum som följd i anläggningen. Det är dock konstigt eftersom de elektriska digitala förbindelserna ska vara transformatorkopplade för att skilja jorden åt. Men i praktiken är det inte ovanligt med brumproblem då man kopplar i elektriskt digitalt.

Optisk Toslink S/PDIF-förbindelse är ingalunda så dålig såsom många tror.

Ofta är det mer jitter ut på den elektriska digitalutgången än den optiska om det finns både och på en apparat.

/Johan Lindroos

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/01/24 :  10:53:09  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Snajdigt. Då skall jag testa med optisk överföring och se hur det blir.

Ino Audio for life
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000