HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför måste jag maxa diskanten för OK ljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2010/10/02 :  12:22:06  Show Profile Send rovis a Private Message
Eftersom jag befinner mig i exil, är den riktiga stereon delvis såld och delvis magasinerad. Det blev dock väl fattigt att lyssna i hörlur och via laptophögtalarna efter ett halvår, så jag köpte en begagnad anläggning på De Schalm här i Haarlem.

Förstärkaren är en Sansui AU-3900 (EUR 40) och högtalarna Wharfdale Linton 3XP (EUR 17.50), båda från sent 70-tal. Kopplat till laptop och hopsnörat med enklaste modellerna av kablage från en lokal Hifi-nasare.

Jag får säga att det låter riktigt, riktigt trevligt med tanke på den nedlagda summan. Rimlig bas, utsträckt diskant och en allmänt både homogen och engagerande presentation. De 22 watten låter mig ösa på med högre volymer än grannarna någonsin skulle göra... Men! Med diskant- och baskontroller på noll låter det oerhört dämpat och basen är väl sladdrig och fläskig. Med diskanten uppskruvad till +8 och basen nedskruvad till -2 faller bitarna på plats.

Att justera ner basen ett par klick är ju inget konstigt, det har jag fått göra på andra (moderna) anläggningar med väggnära högtalare. Men att nästan maxa diskanten känns väldigt märkligt.

Det vore intressant med lite idéer om vad problemet är. Åldrade komponenter? Större variation i ljudideal förr i tiden?

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/10/02 :  12:47:36  Show Profile Send bibl a Private Message
Upptorkade lytar i högtalarna som ändrar delningsfrekvenserna?
Go to Top of Page

jonasz
Member

2543 Posts

Posted - 2010/10/02 :  13:17:27  Show Profile Send jonasz a Private Message
Japp, öppna upp högtalarna och byt ut lytarna i diskantfiltret mot polypropylenkondingar av samma värde.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2010/10/02 :  17:13:51  Show Profile Send KentTomas a Private Message
vaxpropp i örat då brukar det låta dämpat
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2010/10/03 :  11:40:53  Show Profile Send rovis a Private Message
OK, det låter ju som en rimlig förklaring. Jag antar ett det skulle bli ett allmänt lyft i ljudet också?

Hur invecklat är det att byta elektrolyer? Jag har en gång i tiden lyckats passera som godkänd i ellära, fordonsel och verkstadsteknik med svetsning, men idag tror jag inte att jag skulle kunna skilja fram från bak på lödkolv! :-)

Kan låna alla tänkbara verktyg från mina inhemska ingenjörskollegor, så enda problemet är att få tag på rätt sorts komponent. Är det något man kan hitta i en lokal elhandel, eller blir det till att beställa? Frakt/produkt-kvoten blir antagligen bisarr om jag beställer från ELFA, kan någon tipsa om en Holländsk motsvarighet?
Go to Top of Page

jonasz
Member

2543 Posts

Posted - 2010/10/03 :  12:52:18  Show Profile Send jonasz a Private Message
Öppna upp lådan och läs av värdet på elektrolyten. Det är värdet som har enheten uF. Gå sedan in på denna sida och beställ en polyprop kondensator, tror de är baserade i Holland.

http://www.europe-audio.nl/intro.asp?

Ex. på vilken typ det kan vara du ska ha.
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=4852

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2010/10/04 :  18:14:27  Show Profile Send mucke a Private Message
Kul att jag hitta den här tråden då jag själv ska byta lytarna i mina gamla B&W 801 som är typ 30 år.
Har dock inga diskant problem.
Har monterat sprillans nya diskanter.
Skulle dock kännas bra att även byta ut lytarna när man ändå håller på.
Speciellt då till mellanregistret.
Frågan är då vilken av dom som är bäst, för man vill ju ha det bästa
Jag undrar oxå om det inte finns nått bra ställa här i Sverige att beställa ifrån, förutom elfa ?

Mvh Mucke
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/10/04 :  19:27:45  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
rovis, man behöver inte alltid skruva upp själva lådan, utan i många fall hittar man delningsfilterkomponenterna bakom diskanten eller högtalarterminalerna.
Bara så du inte river onödigt mycket.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/10/04 :  19:30:05  Show Profile Send bibl a Private Message
http://www.hifikit.se eller http://www.ljudia.com är väl de två största för DIY i Sverige även om det finns fler. Jag föredrar förstnämnda affär som har butik i närheten av Norrtull i Stockholm.
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2010/10/06 :  21:32:12  Show Profile Send rovis a Private Message
Tack för tipsen! Jag återvänder med rapport efter avklarat dåd, när nu det kan tänkas bli.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/10/07 :  09:00:54  Show Profile Send lennartj a Private Message
@Mucke:
Jag har svårt att tro att B6W nedgraderat sig med att använda lytar i 801. Har du kollat?
De B&W DM4 jag ägde på 1970-talet hade beständiga plastfilmkondensatorer, polyester eller polypropylen, minns ej vilket.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2010/10/07 :  12:09:56  Show Profile Send SW a Private Message
Har du kollat om det verkligen kommer något ljud ur diskanterna? Det är väl en trevägshögtalare med mellanregistret tätt bredvid diskanten.Inte alls ovanligt att man kommer över gamla högtalare där diskantelementen är sönderspelade.

S
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000