HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Senaste Hifiprylen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/01/21 :  22:45:05  Show Profile Send poppop a Private Message
Japp! Nu har jag skaffat en Revox Rullbandare! Kanonljud! Länge leve analogtapen! Kvartstum till folket!

Mono är underskattat!

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/01/21 :  23:02:23  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by poppop

Japp! Nu har jag skaffat en Revox Rullbandare! Kanonljud! Länge leve analogtapen! Kvartstum till folket!

poppop,

Kul med gamla rullbandare ... Själv har jag en gammal Revox A77

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/21 :  23:05:24  Show Profile Send norman a Private Message
Kul! Har själv en Revox B77, låter riktigt bra förutom att det brusar en del.. men det hör väl till.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/21 :  23:13:15  Show Profile Send Timbre a Private Message

Dags för ett familjealbum på våra ögonstenar...

Revox A77 MkIV High Speed

Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/01/21 :  23:48:31  Show Profile Send poppop a Private Message
Nu blir jag avundsjuk!!! 15"!!!!! Jag har halvfartsmodellen med 7,5"... Men jag köpte en Studer B67 åt farsan för ett par månader sedan... (rätt kul med tanke på vad dom kostade nya!) Jag försökte lära honom wavelab till datorn men han ville ha en rullbandare att redigera på istället... Nu vill han ha ett mixerbord... Jag tror han håller på att bygga upp en studio hemma hos sig!!!
>>Norman, Om det brusar så spelar du in för svagt! Du måste mätta bandet! Det blir kanonljud med lite skön bandkompression! Tänk också på vad ni använder för rullband! PER 528 låter bra... Nu måste jag bara skaffa lite snygg leadertape och ha mellan låtarna så att det blir lätt och hitta i blandbanden...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/22 :  00:03:11  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

>>Norman, Om det brusar så spelar du in för svagt! Du måste mätta bandet! Det blir kanonljud med lite skön bandkompression! Tänk också på vad ni använder för rullband! PER 528 låter bra

Spelar in så högt det går utan hörbar kompression. Har Quantegy 456 band (samma som ampex 456, dom bytte namn tror jag). Tror bruset jag hör är helt normalt för en sån här bandare (är alltså inte så farligt men det hörs ju på tystare partier..)

Testade faktiskt att använda den som bandkompression/dist-effekt förut, bara att vrida på lagom för mycket nivå..
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/01/22 :  00:08:06  Show Profile Send poppop a Private Message
Naturligtvis beror det på vad för musik som spelas in. Klassisk musik är nästan tvungen att spelas in med dolby SR. Men vem har en dolby SR-enhet hemma och skräpar? Mitt nästa köp blir nog en EMT skivspelare... Ni vet den där med den gigantiska skivtallriken... Tar ett tag innan den går upp i varv, men när den väl snurrar så går den jäklar anamma exakt!

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/22 :  01:09:54  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Ampex 456 är inget vidare. Det finns modernare band som är betydligt bättre. Till exempel Ampex 499. Dom går att styra ut hårdare. Jag vet inte om dom finns för kvartstum. Jag har dom till heltum. Man ska dock kallibrera för dessa band.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/22 :  01:25:52  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by John Stalberg

Ampex 456 är inget vidare. Det finns modernare band som är betydligt bättre. Till exempel Ampex 499. Dom går att styra ut hårdare. Jag vet inte om dom finns för kvartstum. Jag har dom till heltum. Man ska dock kallibrera för dessa band.

John

Ok, (jag som trodde det var ett bra band..). Synd att det är rätt dyrt med band bara (vågar inte tänka på vad heltums kostar..)
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/22 :  01:27:51  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Det är inget bra band, men myten säger det så det är inget konstigt att du trodde det.

BASF 999 är bra med. Typ samma som Ampex 499.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2003/01/22 :  08:06:49  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Har också haft en Revox A77 MKIV, det tåras när man ser dom.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/22 :  08:43:19  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
revox, fjupp

NN & FAR har;

2 -kanals till 8 kanals för uppspelning o dyl

8 - 16 kanaler tror jag det va

mixerbord som ser mycket grymmare ut än mjäkigt som på
bilden ovan 16 kanaler, inte fyra som ovan

ALL from TASCAM!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

Edited by - Niklas Nord on 2003/01/22 08:46:38
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/01/22 :  10:37:10  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

...
Jag försökte lära honom wavelab till datorn men han ville ha en rullbandare att redigera på istället... Nu vill han ha ett mixerbord... Jag tror han håller på att bygga upp en studio hemma hos sig!!!
...

poppop,

Mixerbord? Som av en ren händelse så råkar jag ha ett 32-kanaligt mixerbord till salu ...

Mer info: http://www.mackie.com/record/8bus/index.html

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/01/28 :  11:38:39  Show Profile Send Zombie a Private Message
Kolla Radio & Television från '76 tror jag. Finns moddar för A77:an där.
Bl a bruset på utgången sänks under bandnivå och överstyrningen i insp.först. rättas till.
Enkla grejer kosta under hundringen - du får en ny maskin efter det.
Sen kan man ju ändra tidkonstanten för att pressa ut lite mer diskant/lägre brus - OK om du kör mycket klassiskt.
Skall kolla på vinden, om någon är intresserad kan jag skanna artikeln, kontakta mig privat per mail.
mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2003/01/28 :  11:59:31  Show Profile Send pekka a Private Message
Hej
Jag har en NAGRA E fullspårs
monomaskin gjord för proffessionell inspelning.
Fantastiskt ljud på 19cm mono.
Trots begränsningen icke stereo den ultimata
analoginspelaren.
Köpt i tyskland utrangerad från ett lokalradioföretag,
trots det knappt använd.
Jag betalade 1000 tyska mark.

PEKKA
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000