Det här inte tänkt att vara en kabeldiskussionstråd. Vad jag är ute efter att höra vad ni har för erfarenheter av att installera separat matning till er anläggning. Idéen är att jorda alla uttag i lägenheten (försöker få sambon att inse att detta är nödvändigt för elsäkerheten...) I samband med detta tänkte jag att installera en Klangmodul III (16 A) och sedan dra en ca 15 m kabel till ett uttag (om det sedan blir Furutech eller något annat återstår att se). Därefter kommer en Transparent PI8. Men när det gäller vilken kabel som skall användas så är jag något villrådig, minst sagt. En elektriker föreslog en tretvinnad kabel som tydligen används för installation hos elallergiker. Sedan finns Supras 3*2,5 JPS installationskabel Diverse Transparentvarianter, samtliga typer skall tydligen gå att få i lösmeter. Jorma säljer tydligen inte på lösmeter så det är inte aktuellt. Ölflex är ett annat alternativ plus en hel del till. Det är ju onekligen skillnad i pris med.
Ni som har gjort en sådan här installation, vad har ni valt och varför?
Skärmad EKLK. Anser personligen att skärmning är viktigare än något annat, förutom bra kontakter. Fick lägre brus i mellanregister och diskant efter installationen.
Något bra ställe att köpa ölflex? Förutom ELFA. Är ölflex ett sorts kabel eller är det ett företagsnamn. Och finns det då andra alternativ av kabel med flätad skärm?
Ölflex kan väl i princip alla elföretag ta hem.. Jag åkte till lokala elfirman och köpte... Ölflex är ett varumärke som tillverkas/distribueras av Lappgroup http://www.lapplimited.com/14/en/brands/oelflexR/
Visst finns det andra alternativ med liknande kabel, kabel med flätad skärm används ofta i industrier till motorer och frekvensare..
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Kör med en fet grå variant (hårt lindad kopparkabel, kraftigt dubbelskärmad, 2.5mm ledare + extra fet jordledare) som jag köpte av Wolfgang på CreativeAudio. Jämförde med "vanlig" oskärmad installationskabel samt skärmad dito. Den "grå" vann lätt, men det kan ha sin betydelse att jag kör med samma nätkabel rakt genom i systemet. Att vara konsekvent underlättar... ;-)
Resultat = bättre baskontroll, klarare mellanregister och framför allt en "lugnare" och mjukare men ändå mer dynamisk ljudåtergivning.
Påpekas bör att resultatet mellan "vanlig" skärmad installationskabel och den grå inte alltid är givet. En kompis hävdar att han tycker att standardkabeln (EKLK tror jag den heter?) låter bättre än den "grå". Så det är helt klart systemberoende och beroende på vilka nätkablar du använder förövrigt...
Men man kan bli skogstokig om man börjar jämför allt för mycket då det är så många parametrar som berörs...
Min rekommendation: Försök finna en installationskabel som påminner i uppbyggnad om de nätkablar du har förövrigt (eller avser använda) och som du har råd med.
Summering: Oavsett val av modell av nätkabel (och säkring) så är en dedikerad säkring och nätkabel till stereon en viktig grundsten i uppbyggnaden av en god ljudåtergivning.
Det börjar med ström och slutar med akustik!
"I am not young enough to know everything" - Oscar Wilde -
"Simplicity is the ultimate sophistication" - Leonardo da Vinci -