Author |
Topic  |
Brosk
Member

426 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 00:12:33
|
Har idag lånat hem ovanstående. Förbättringen är den största och mest uppenbara på länge. Jag pluggade in hela kontaktlisten med CD, DAC, försteg, tuner, skivspelare, video och TV. Det första jag noterade var att TV-bilden förbättrades markant!!! Ljudet från CD blev plötsligt renare och bakgrunden flera snäpp tystare. Basen djupare och hela frekvensområdet mer dynamiskt. Jag får ut lika mycket info som tidigare på kanske hälften av ljudnivån. Och jag som tänkte skaffa X-PSU till MF-DACen. Dessutom är hela klabbet åskskyddat.
Nån som vet om apparaterna stör varandra inbördes? Annars kopplar jag in datorn också, och diskmaskinen
Ni som är nöjda med karaktären på ert ljud. Testa denna. Samma ljud men bra mkt bättre.
|
|
Dway
Starting Member
11 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 00:41:50
|
Vad kostar detta underverk?
quote: Originally posted by Brosk
Har idag lånat hem ovanstående. Förbättringen är den största och mest uppenbara på länge. Jag pluggade in hela kontaktlisten med CD, DAC, försteg, tuner, skivspelare, video och TV. Det första jag noterade var att TV-bilden förbättrades markant!!! Ljudet från CD blev plötsligt renare och bakgrunden flera snäpp tystare. Basen djupare och hela frekvensområdet mer dynamiskt. Jag får ut lika mycket info som tidigare på kanske hälften av ljudnivån. Och jag som tänkte skaffa X-PSU till MF-DACen. Dessutom är hela klabbet åskskyddat.
Nån som vet om apparaterna stör varandra inbördes? Annars kopplar jag in datorn också, och diskmaskinen
Ni som är nöjda med karaktären på ert ljud. Testa denna. Samma ljud men bra mkt bättre.
|
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 01:05:26
|
Skulle vara bra att veta litet mer om vad du kopplat in. Verkar som en apparat som filtrerar störningar på elnätet. Apparater kan störa varandra inbördes, en del filter isolerar detta och andra inte.
|
 |
|
pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 01:23:10
|
Finns ngn hemsida med beskrivning av prytteln?
Peter |
Detroit, Michigan |
 |
|
Neon Park
Member

1013 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 06:08:43
|
Det är Olle Mårtensson på Hifi-Consult som ligger bakom den kolla på deras hemsida så kanske den finns. www.hifi-consult.se tror jag det är. |
 |
|
gurin
Member

196 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 08:38:27
|
Brosk!
Jag upplevde samma sak som du när jag kopplade in Terminatorn för första gången. I dag är den dock urkopplad till förmån för dedicerade nätkablar.
Mitt råd är alltså att lyssna intensivt under hela lånetiden och fundera på om den förändring som du hör verkligen är en förbättring och inte bara en förändring. När jag körde Pioneer CD var det en uppenbar förbättring men en bättre CD med separat strömförsörjning till DAC:en var det definitivt en försämring.
Du måste bestämma om du tycker att förbättringen i mellanregistret inte uppstår på bekostnad av hög diskant och dynamik. Terminatorn gör också något med fokus, lite olika i olika anläggningar, har jag hört.
Om terminatorn kan man läsa här:
http://www.hificonsult.se/pdf/terminator.pdf
mvh/Gurin |
Mina öron är mina mätinstrument. |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 09:01:31
|
Det är helt rätt, utvärdera skillnaden, är det bättre eller bara annorlunda? Just olika saker som skall hjälpa till med nätströmmen är ju svåra att tala om generellt eftersom strömmen är olika hos de flesta. Ett fynd för någon, ingen skillnad för en annan. Lägg därtill att olika apparater påverkas olika av dessa mojänger.
I min anläggning gav 0,3:an klart bättre upplösning utan att något register ändrade karaktär eller blev framhävt/dämpat.
Jag skulle se efter så inte du koppar in för mycket prylar på den, den är bara tänkt att kunna hantera några apparater. |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Brosk
Member

426 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 10:31:45
|
Ungefär samma ljudförändring även här, Sladd. Jag tycker inte jag tappat ngt. Dynamiken är klart bättre, ffa i basen. Det är tom kul att lyssna på radion nu. Och TV´n får sitta kvar, ren DVD-kvalitet på SVT!! Otroligt kul att hitta en sån här grej. Den kostar förresten 6900:- och orkar inte med slutsteget, men det finns en jättebamse för 25000 på 6kW...som jag inte har råd med |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 10:41:40
|
Det finns en mellanvariant också tänkt att räcka för de flesta system inkl slutsteg för ca 16. |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 11:09:51
|
Lättaste sättet att utvärdera en sån här produkt är att köra den en vecka (el mer) och sedan koppla ut den... Oftast lättare att märka skillnaderna så.. 
Jag har bara testat den i ett ojordat uttag... vete tusan om man inte måste ha den i jordat för att få ut allt den kan ge..eller?
|
 |
|
Gillerstedt
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 13:50:12
|
Är det en Isolationstrafo? Snyggaste varianten måste ju vara den som fungerar som en tongenerator... |
 |
|
mats
Member

123 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 13:55:45
|
hur blir det med elräkningen med en sådan apparat inkopplad?. Har för att med PS audios produkter så blir det dyrt har jag hört. |
 |
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 14:06:38
|
ger nog ingen markant ökning av elförbrukningen. powerplantsen är ju en förstärkare och drar dubbelt ca mot utan deras UA lär inte heller öka förbrukn nämnvärt |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 14:13:32
|
Är det en skilje/avstörningstrafo? Som klarar hur mycket effekt. Nåt slags filterfunktion också kanske. |
Hifiarkeologen |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 14:18:45
|
Som reducerar distorsion. Vad för slags distorsion. |
Hifiarkeologen |
 |
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 14:33:02
|
mer finns att läsa på http://www.hificonsult.se/ under Sortiment! mvh // Peder B |
"A man got to now his limitations" |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 16:10:01
|
Aha, det är en balanserad transformator. Dessa tar bort common mode noise, störningar som är samma för båda faserna. Distortionen på elnätet kan ligga på över 10 procent om det vill sig riktigt illa, några procent är kanske mer typiskt. Denna typ av lösning får erkännande t.o.m. av PS Audio, som inte själv tillverkar dem. Nedanstående är ett klipp från PS Audio hemsida: PLC = Power Line Conditioner, t.ex. olika former av filter
Balanced transformers
We have covered PLC's and Power Plants, but what about balanced transformers?
Generally speaking, balanced transformers that are properly designed, are much better than a PLC. This is because a balanced transformer uses what is known as CMR or Common Mode Rejection to eliminate noise. A well designed balanced transformer (such as the Equi-tech) can reduce common mode noise by as much as 30 dB (or 30 times lower). This applies for even these lower harmonics, so a balanced transformer has the PLC's beat to all heck.
Unfortunately, the noise on power lines is not always common - sometimes it is differential - in which case the balanced transformers can't do much. In addition, the flattened sine wave you see above cannot be corrected with a balanced transformer design at all. Balanced transformers only do their job on a purely sinusoidal waveform.
Summation
We will continue to report our findings as time goes on, but we can summarize these findings by suggesting that the only true and reliable way to always eliminate ALL the distortion products found on the AC power line is through the use of AC regeneration, as found in a device such as the Power Plant AC generators.
Balanced transformers are better than PLC's, but they too have their limitations.
|
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 16:29:28
|
Om man har skärmade nätkablar typ JPC 2.5 och kopplar in denna, blir det kaka på kaka eller vad får man för effekt på ljudet?? Är det bättre att köra standard snören från denna in till CD? |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 16:48:50
|
Detta är inget jag provat själv än, har bara nätkablar och en enkel PLC som jag är litet tveksam till (typ kondensator som sitter i ett annat nätuttag). Men alla recensioner av sådana produkter jag sett tyder på att det blir bäst med en lösning typ balanserad transformator eller PowerPlant + nätkablar (ej snören). Nätkabeln till CD befinner sig ju nära elektromagnetiska fält och kan ta upp störningar. Dessutom sänder ett vanligt snöre ut elektromagnetiska störningar som kan tas upp av andra apparater.
|
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 16:53:47
|
Pjotre- inga jorma-kablar in i Terminatorn, det blir som du säger lite kaka på kaka och låter därför inte så bra. |
Konsult hos Consulterna |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/01/23 : 15:51:32
|
Undrar bara om det är någon som har jämfört en Terminator med en PS Audio Ultimate Outlet. Det är komponenter som ligger på ungefär samma prisnivå om det är 0.3. |
 |
|
Brosk
Member

426 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 11:20:50
|
quote: Originally posted by gurin
Brosk!
Jag upplevde samma sak som du när jag kopplade in Terminatorn för första gången. I dag är den dock urkopplad till förmån för dedicerade nätkablar.
Mitt råd är alltså att lyssna intensivt under hela lånetiden och fundera på om den förändring som du hör verkligen är en förbättring och inte bara en förändring. När jag körde Pioneer CD var det en uppenbar förbättring men en bättre CD med separat strömförsörjning till DAC:en var det definitivt en försämring.
Du måste bestämma om du tycker att förbättringen i mellanregistret inte uppstår på bekostnad av hög diskant och dynamik. Terminatorn gör också något med fokus, lite olika i olika anläggningar, har jag hört.
Om terminatorn kan man läsa här:
http://www.hificonsult.se/pdf/terminator.pdf
mvh/Gurin
Menar du att man kan få samma effekt med bättre nätkablar? När jag läst recensioner om Clou cables nätkablar är det faktiskt just så jag skulle beskriva förbättringarna med Terminator 0.3an.
  |
 |
|
Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 18:37:14
|
Att skärmade nätkablar skulle kunna ge samma effekt som en balanserad avstörningstransformator har jag väldigt svårt att tro/förstå. Kan ej heller förstå att det skulle vara fel att kombinera trafon med skärmade nätkablar. Förklara gärna detta i tekniska termer, om det går! / K |
Farbror Kjell alias Kajsa |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 20:01:57
|
Jag har läst en hel del recensioner av sådana här apparater och kablar, men ännu inte köpt någon balanserad transformator etc. eftersom det är svårt att välja och mycket har flödat ur kassan till annat. En kort sammanfattning av vad jag läst är att balanserade transformatorer och gedigna lösningar som PowerPlant är mest effektiva men att nätkablar ger liknande men mindre förbättringar, det senare har jag själv erfarenhet av. I samtliga recensioner jag har sett hittills anses det fungera bäst med en kombination av transformator etc. och nätkablar. Ett undantag skulle kunna vara nätkablar som också innehåller filter typ kapacitorer.
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 20:16:17
|
Kajsa jag håller med dig om första grejen klart att trafon och kabeln inte på en teknisk nivå gör samma sak men DOCK så kan ju skillnaderna man uppleva vara snarlika
och sen skärmad kabel med trafo är inga problem däremot en FILTRERANDE kabel efter en trafo blir inte bra det blir som pjotre säger kaka på kaka |
 |
|
gurin
Member

196 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 22:28:52
|
Hur saker fungerar, har jag ingen aning om. Jag kan bara lyssna mig fram till mina ståndpunkter.
Samma effekt vet jag inte om jag vill påstå att terminatorn och nätkablarna ger. Mitt ursprungliga problem var alla knäppningar jag hela tiden fick ur högtalarna. De försvann helt med terminatorn. Efter terminatorn införskaffade jag dock nätkablar. Nätkablarna tog också bort de flesta, men inte alla, knäppningar och därmed var det ursprungliga problemet löst fast på ett annat sätt.
Efter en hel del trixande, testande och vändande av fas hit och dit, in och ut med terminator, bara vissa grejor i och andra ej osv. Ja, ni förstår, testa allt för att höra vad som händer. Efter detta är min bestämda åsikt att terminator 0.3:an gör en hel del med ljudet. Vissa produkter, de med sämre nätdelar antar jag, vinner på terminatorn, andra förlorar. För vissa blir skillnaden tydligt hörbar utan att jag kan bestämma vilket som är bättre. I mitt system används den nu till skivspelarmotorn och till en lampa. Lampan kan jag nu slå på och av utan att vara rädd för att det knäpper till i högtalarna.
Jag upplever att dynamiken stryps i mitt system om jag kopplar in transport, DAC och försteg. Dessutom blir rumsuppfattning och fokus sämre. Bakgrunden blir dock ”svartare” med och mellanregistret blir tydligare fokuserat, men på bekostnad av diskanten.
Den som varken har terminator eller riktiga nätkablar råder jag att köpa nätkablar, då effekten av dem alltid (i de system jag lyssnat på) är positiv jämfört med de snören som oftast följer med.
Jag har lyssnat på nätkablar av märkena Tiffany (vilket jag använder), Harmonic tech och Cardas golden cross och således ej lyssnat på Clou under vettiga förhållanden. Dessa tre har i alla fall givit bara positiva erfarenheter och rekommenderas oreserverat. När jag får råd uppgraderar jag nog till Cardas, som är otroligt bra. Har dock ej haft dem i mitt system men har lyssnat mycket på ett annat med delvis samma komponenter som jag har och där både Tiffany och Harmonic tech tidigare suttit. Skulle vilja pröva Analysis plus också eftersom jag kör dem i resten av systemet. Min erfarenhet är den att det finns synergieffekter att hämta om hela systemet körs med samma kabelmärke.
Mvh/Gurin |
Mina öron är mina mätinstrument. |
 |
|
Topic  |
|