Author |
Topic  |
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 23:06:03
|
gurin, En sak man alltid kan frukta med sådana produkter är att de begränsar dynamiken eller filtrerar bort sådant de inte skall. Du skrev att du fick en sådan effekt när du kopplade in både transport, DAC och försteg. Har du provat att köra på t.ex. bara DAC (digitala komponenter anses ofta som mest känlsiga för störningar). Det kan vara så att 0.3 inte hade tillräcklig effekt för att fungera bra med så många komponenter. Själv är jag osäker på mitt lilla kapacitatorfilter som är parallellkopplat till grenuttaget, alltså sitter i det första uttaget och därefter nätkablar till komponenter. Det ger litet mörkare bakgrund, men jag är osäker på om mixen av filtering av störningar och musikalisk information. Litet distortion kan ge ökad rymd och detaljkänsla, men inte korrekt återgivning. Det kan också hända att balansen varierar efter hur många och bra nätkablar jag har och hur starka störningarna är (mindre på sen kväll och natt).
Att Terminatorn tog bort knäppninarn verkar helt förklarligt. En balanserad transformator tar bort common mode noise, alltså störningar som är gemensamma för faserna, vilket jag antar att knäppningar från lampor och kylskåp är.
|
 |
|
gurin
Member

196 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 08:14:04
|
Jo, jag har prövat alla kombinationer. Den stryper!
mvh/Gurin |
Mina öron är mina mätinstrument. |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 09:29:56
|
Gurin skrev:
"Jag upplever att dynamiken stryps i mitt system om jag kopplar in transport, DAC och försteg. Dessutom blir rumsuppfattning och fokus sämre. Bakgrunden blir dock ”svartare” med och mellanregistret blir tydligare fokuserat, men på bekostnad av diskanten".
Det verkar alltså som att den här grunkan är ett lågpassfilter i F1 skrud.
|
Hifiarkeologen |
 |
|
Topic  |
|
|
|