HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bladelius Gondul frågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2010/10/15 :  20:53:44  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Hejsan

Ett par frågor.

Hur ser man skillnad mellan Mk 1 Gondul och Mk 2 Gondul?
När kom Mk 2?

Hur kan man se om det är en level 1, 2 eller 3?

Finns Mk2 även i alla varianter?

Mvh

Joakim

Riktiga förstärkare går på 3 faser!

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/10/15 :  21:40:27  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej ring Sladd och fråga, annars så står det på emballaget vilken modell det är. Har en Gondul nivå 3 mk2.mvhKristofer
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2010/10/15 :  21:47:05  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Vet du vad det är för skillnad?

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/10/17 :  22:43:27  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag vet så långt att det i Mk2 sitter mer påkostade analogdelar.Men finessen med Gondulchassiet är ju att du använder samma chassie till alla versioner.

För egen del så blir jag mest irriterad på de gånger som man köper en modell där det står på lådan vilken modell det är och man senare vill uppgradera.Och måste byta klistermärken.

Sedan så ser du det när det gäller mellan modellerna nivå 2 och 3 och nivå 1 på att man kan använda extra instickskort på 2:an och 3:an vilket inte går på 1:an.

De nyare är Mk2 och de som är äldre än 2 år är förmodligen inte Mk2.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2010/10/18 12:36:35
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/10/18 :  12:35:01  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Skillnaden mellan nivå 2 och nivå 3 ligger bl a i att du i 3:an har helt skilda signalvägar för SACD och PCM,dvs DVD Audio, DVD Video, cd och mp3 samt möjlighet att när det gäller DAC kunna byta mellan multibit och enbit.MvhKristofer
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2010/10/19 :  13:20:21  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Tack för infon grabbar!

Är det någon som kör PS3 inkopplad i Gonduln? Försökte med en lånemaskin, men fick bara PCM-2kanal att funka. PS3 kör väl singlebit ut, hur ska man ställa in Gonduln då?

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/10/19 :  13:43:43  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det gör du på högra displayen.

Anledningen till att använda en PS3:a till Gondul torde komma av att du vill få ut en Bluraybild eller hur?

Då får du använda en av de digitalingångar som finns men du kommer inte att få ut något ljud den vägen.Eller mer klart inget av de nya ljudformat som ligger på en Bluray.

Jag har testat att använda en blurayspelare till min Gondul. Nu sitter det dock även ett scalerkort i den.

Men det gick inte att ens påvisa någon skillnad under filmen Batman"the Black Knight". Och det här var när bluray-spelaren visade blurayfilm medans Gondul visade en dvd. Så bra är scalerkortet till Gondul.Sedan blir jag lite fundersam när jag nämns i pluralis.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2010/10/19 13:53:01
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2010/10/19 :  15:01:56  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Sorry, var lite trött idag :) såg inte att det var samma gubbe bakom alla inlägg ;)

Jo, tanken var att plocka ut blueray bild på PS3 och så bluerayljud på Gondul. Måste testa det du säger, har inhandlat en 3:a MK1 från Hifikonsult nu, skulle bara upp om Bladelius och få en uppdatering gjord. Var lite sugen på Mk2:a LE som de hade inne, men tyckte inte riktigt min anläggning i övrigt kunde bära upp den skillnaden. Vi har ganska myclet blueray film så det blir nog 2-kanal PCM i framtiden också. Jag trodde i min enfald att det var normal DTS 5.1 och Dolby Digital 5.1 som låg på blueray, men det var det alltså inte. PS3:an har ställbara utgångar, så man kan definiera vilken typ av signal som ska skickas ut, går även att skicka bild och ljud till TV:n samtidigt enbart ljud på toslinken. Ska leka lite när jag fått spelaren :)

Mvh

Jocke

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/10/19 :  15:09:10  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag plockar endast bild till tv:n genom scalerkortet eftersom det har en DVi-utgång.

Men som jag skrev tidigare så upplevde jag ingen skillnad när jag spelade dvd och testade precis samma bild mot en extern blurayspelare som spelade upp samma scen fast i bluray.

Jo du får ut Dolby Digital och DTS-ljud men inte något ljud bättre än detta så länge du har en blurayfilm i spelaren.Än så länge skall kanske sägas. MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2010/10/19 15:16:37
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2010/10/19 :  15:14:30  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Ganska galet om scalerkortet kan konkurrera med Bleurayn! Vi har ju fullhd TV också, så det måste provas!

Hur är du annars nöjd med Gondul, har förstått att den halt fått lite blandade recensioner, det exet vi hade hemma och provade var galet bra. Innan spelade vi på en Wadia 830 men det här var liksom i en lite annan liga.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/10/19 :  15:23:22  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jo allt är inte som det från början verkar.Och det finns de som anser att bilden är bättre än på bluray, men det torde mer bero på vilka utgåvor av filmerna man testar mot samt hur man ställer in och kalibrerar tv:n.

När jag kalibrerade de båda ingångarna med DVE så blev det dött lopp men jag såg också att det är inte särskilt svårt att kalibrera bort sig.DVE skall vara om jag inte tar fel den numera oftast använda kalibreringsskivan för vanliga konsumenter.

Men den är något omständig och på engelska om jag inte minns fel här.

Och ja jag har också en FullHD-tv.mvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2010/10/19 15:24:58
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/10/19 :  15:26:31  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag är väldigt nöjd och har lyssnat på en hel del dyrare som jag faktiskt inte anser är bättre.

Och inte minst att den är svensk och att Bladelius själv är lätt att få svar på de frågor som man kan tänkas ha tycker jag också ger ett extra plus.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2010/10/19 15:32:12
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2010/10/19 :  15:31:13  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Kommer ett "reportage" sen :) var länge, länge sedan jag var speciellt aktiv här på grund av flyttar, jobbyten mm, men nu ska det blir annorlunda! Stort tack för input!

Mvh

Joakim

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/10/19 :  16:43:01  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det ser vi fram emot.För egen del så har jag haft fullt upp med bilderna från Nordnorge.MvhKristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.63 sekunder. Snitz Forums 2000