HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Respons folk
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2010/10/18 :  20:31:10  Show Profile Send Bland a Private Message
Här i Sthlm finns inte Respons att lyssna på. Jag äger ett par respons anno 2000 och nu vill min svåger köpa ett par. Han är osäker på vilken modell. Så jag undrar; Vad är den största skillnaden mellan ett par grand artist och grand - priset vet vi men ljudet. Högtalarna ska drivas med gryphon 2200 till vidare....Någon som hört???

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2010/10/18 :  21:56:30  Show Profile Send ninja a Private Message
Skillnaden är endast 7 Hz ... mer kropp men väldigt lika. Om ni är i Gbg å är ni välkomna att lyssna på Artisten.

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2010/10/18 :  22:07:04  Show Profile Send Bland a Private Message
Tack för info och inbjudan..... :-)
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2010/10/18 :  22:14:12  Show Profile Send hjort a Private Message
Grand artist är utan tvekan det mer prisvärda alternativet även om Dimension är prisvärda jämfört med mycket annat.

Fråga din svåger om han överhuvudtaget kan ha den basen som Dimension ger med tanke på rum, grannar, frugan osv?
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2010/10/18 :  22:27:34  Show Profile Send Bland a Private Message
Han har lånat mina Grand och dem gillar han stenhårt. Han slänger ut sina Quad els för respons - han lyssnar till 80-90 % på klassisk musik plus jazz typ Ella. Däremot kan basen bli ett problem då han bor i lägenhet! Ger Grand D mer bas än mina modell 2000?
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2010/10/18 :  23:30:59  Show Profile Send hjort a Private Message
Nej inte mer bas, det kan nog upplevas som lite mindre bas eftersom den är tightare. Du har väl det gamla baselementet i dina från 2000?

Med den nya uppgraderingen av filtret som kom för några månader sen blev basen ännu mer tight, så den är faktiskt inte intressant för egen del.
En annan sak är att Grand lådan är dödstyst. Men det har ju aldrig varit något större problem med lådljud från Respons
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2010/10/19 :  08:45:10  Show Profile Send Bland a Private Message
Mina lådor är original ifrån 2000 - jag sitter mycket nöjd med mina! :-). Tack för svar. Jag ska förmedla era intryck....
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2010/10/19 :  10:07:44  Show Profile Send lindome a Private Message
Precis som hjort säger - fast med andra ord: Finns det utrymme(storlek på rummet) köper man stora Grand Dimension, annars är Grand Artist en mycket bra högtalare

Lycka till
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2010/10/19 :  11:57:12  Show Profile Send Bland a Private Message
Lindome. Hur stort bör rummet vara? Hans rum är max 30 kvm ( men säkert 3,5m i takhöjd ), men hans möbelring i rummet är inte optimal. Jag tyckte inte att mina helt kom till sin rätt pga av att vi satt lite för nära, även om dem lät mycket bra - mitt eget lysningsrum är hel skumt men det fungerar väldigt bra för mig.... :-)
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2010/10/19 :  18:36:39  Show Profile Send lindome a Private Message
Bland:

Med så pass stort rum så borde de stora Grand Dimension fungera riktigt bra

När Reidar demar på Arken har han alltid ett litet rum och de stora Responsen får alltid mycket lovord vid mässorna.

Hur stort rum har du själv till dina?
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2010/10/19 :  20:37:15  Show Profile Send Bland a Private Message
Mitt rum är konstigt! Golvytan är ca 20-25 men det finns bara en bakvägg och en långvägg resten är öppet. Takhöjden är ca 250 men det öppna rummet, som mitt rum är del av, har en takhöjd på 5 meter. Jag sitter på en balkong, inomhus. Det fungerar hyggligt, stundtals helt strålande, ja fantastiskt, bara jag inte spelar för högt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000