Author |
Topic  |
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2010/10/16 : 17:14:56
|
Jag har i flera år hållit på och mätt-flyttat-lyssnat-mätt-flyttat osv. osv... Har prövat mig fram med diverse dämpning/diffusering men det bidrar sällan till nåt positivt i längden . Musik har blivit tråkigare och tråkigare med mer och mer frustration .
Bestämde mig för några veckor sen att slå slag i saken och lade in en beställning på nåt som skulle komma att bli en stor överraskning - Minst sagt.
Musiken har varit tunn och fet på samma gång.-osammanhängande och skev, så jag trodde i ärlighetens namn inte riktigt på denna ide#180;n som jag fick.Rummet är en riktig vandal MOT mitt hifi-intresse. Jag har tittat på lite akustikgrejer men det har inte frestat då de tar en massa plats och kräver sin man för att integrera rätt.
I går var jag och hämtade ut min nya lekkamrat och i morse började jag koppla in och grejja.
JEVVLAR vad nöjd jag blev! Å allt är bara lite provisoriskt än Detta var en underskattad produkt! Prisvärd----JA! Varför har jag inte gjort detta tidigare?----Fattar inte
Vad är det som jag köpt tro |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
Edited by - pak on 2010/10/18 16:54:06 |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2010/10/16 : 17:18:10
|
Nån form av eq/rumskorrigering kanske..?? |
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2010/10/16 : 17:26:16
|
Dipoler?
 |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2010/10/16 : 17:28:12
|
oj vad snabbt det började brännas |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
Edited by - pak on 2010/10/16 17:55:16 |
 |
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2010/10/16 : 18:01:06
|
Hmm- det låter tom. bättre i köket och datarummet bredvid. Va knäppt
Detta är svaret:

Hur och varför det funkar vet jag inte,men det gör inget... Det funkar. Och vilka möjligheter som denna maskin bjuder på |
|
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2010/10/16 : 18:15:40
|
Vad är detta för en apparat? |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
 |
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2010/10/16 : 18:22:30
|
Ja det kan man ju undra på. Jag måste tycka att den är underskattad då inte så värst många verkar använda den här.

Jag var länge skeptisk men nu har jag en annan uppfattning av denna teknik.
|
|
 |
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2010/10/16 : 18:29:58
|
En till:

Dansk genialisk teknik |
|
 |
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2010/10/16 : 18:37:18
|
Äh- va fasen-vi tar ännu en.

Om jag förstått det helt rätt så kommer ett Amerikanskt märke med stora vu-mätare med precis samma grejer i sitt sortiment fast jättedyrare då.
I helhet:

Som vanligt så hade jag för bråttom för att ta under upppackningen Shit Happends...
|
|
 |
|
mangs
Member

622 Posts |
Posted - 2010/10/17 : 09:33:08
|
Skriv gärna mer om dina erfarenheter och hur du upplever den. Känns spontant som om den skulle kunna gifta sig bra med Primare, designmässigt i alla fall för de som har behov att rumskorrigera. |
 |
|
Audiovector
Member

1991 Posts |
Posted - 2010/10/17 : 10:47:34
|
Kul! På vilket sätt skiljer sig denna rumkorrigering från Audyssey eller den som sitter i H/K HK990? |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
 |
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2010/10/17 : 10:49:12
|
Oj, detta med att beskriva ljud då.
Jag har haft svårt att hitta 2 platser i rummet som låter lika om man utgår från en fast sittposition (stor hörnsoffa).
Antingen så låter djupbasen mycket och dålig attack från mellan och ett svajjigt focus på sång.Eller så blir det lite burkig resonant mellanbas och relativt stadig sång fast det är rejäla toppar och dippar där nere. Den högra högtalaren har hela tiden spelat tamt i mellanbasen medan den vänstra sätter igång rejäla resonanser runt 100 hz.Ljudbilden tippar alltid åt höger
Den sista placeringen jag hittade var ganska ok tyckte jag.Väldigt brett isär, lite invinklade, alltså ca metern fram i rummet från elementen mätt och ca halvmetern till sidoväggar.Lät stadigt men lite som en eq-ad hängmatta från 100 hz och upp.Detta är sånt som jag först nu reflekterar över-hängmattan alltså.
Jag kopplade in lyngdorfen genom "tape loop".Med 2 olika signalkablar(man tar vad man har). Den skulle egentligen kopplas mellan pre och effekt men jag orkade inte löda om mina kablar då jag kör balanserat däremellan med små specialkontakter.
Bara att sätta upp det medföljande stativet och mikrofonen och koppla in kabeln till det.Man sätter micen i sweetspot och startar en halvautomatisk enkel ljudmätning med olika ljud.
Sen flyttar man micen till lite olika platser i rummet så processorn får "lyssna" och räkna ut vilka problem som skapas av reflektioner mm.
Jag behövde mäta 5 punkter totalt innan den var nöjd och räknade ut korrigeringsfiltrena.-Busenkelt
Sen var det bara att spela...
Det var inte utan att man börjar undra lite hur i hela friden alla irriterande fel bara kan försvinna Bara sådär liksom...
Nu är basen mer homogen och sammanhängande, högtalarn låter mer lika. Det är mer bas fast utan de störande topparna.T.o.m. i köket bakom lyssningsplatsen så är det mer bas-och där lät det tunnt och jobbigt innan. Röster låter naturligare och ljudbilden får ett mer sammanhängande ljud. Det känns som att man lättare kan höra och följa olika händelser i ljudbilden. Man kan spela rätt högt utan att man besväras av det.
Det roliga är att om jag vill så kan jag använda den som ett 2 vägs filter också. om jag kopplar om stegen från bryggat till tex. biamp. Eller om man skaffar 2 passiva subbar.
Nästa steg nu är att fixa andra kablar (lika).Och ev flytta bak högtalarna lite.Spelar ju ingen roll längre om de står här eller där.
Så har man problem med ljudet och inte har möjligheten till ett separat rejält ljudrum med en massa akustikreglering så är denna apparat i mina öron lysande!
Ljudet blir i alla fall inte sämre än innan-för den med dåliga förutsättningar. Perfekt-???-Har aldrig hört vad perfekt är, men inte illa i alla fall.
Summa summarum: Jag kan sitta still och spela musik utan att springa fram och tillbaks, flytta och vrida högtalare, svära och stänga av anläggningen.
|
|
 |
|
mangs
Member

622 Posts |
Posted - 2010/10/17 : 12:12:50
|
Kul att det verkar fungera så bra för dig. Det låter som om ditt lyssningsrum inte riktigt haft de rätta förutsättninagrna och det är väl främst i ett sådant rum en apparat av denna typen görs störst nytta.
Skulle vara intressant att se och höra vad de gör annorlunda än tex Behringer Ultravurve som på pappret i alla fall skall kunna utföra samma konststycken. Det de gör är att kompenserar frekvensgången för respektive kanal så att man upplever balans i lyssningspositionen. Det är däremot väldigt svårt att få till det korrekt mellan direktljud och reflektioner. Det kanske är där de 100-tals patentet för Lyngdorf kommer in?
Det skulle vara intressant att se vad denna apparat skulle kunna göra i en anläggning där det redan är balans mellan kanalerna och frekvensgången ser ok ut men efterklangen är lite skev.
|
 |
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2010/10/17 : 14:54:16
|
Ja precis. Jag har förstått det som så att det är just det reflekterade ljudet som den ger sig på.Den ska inte påverka på så sätt som vissa eq-grejer gör.Dvs att förstärkaren får det jobbigt. De gamla Tact är inte så bra som Lyngdorf blev, då jag tycker att det blev lite grått och trist ljud med de. Därför var jag länge lite rädd för sånt-i fall det skulle bli grått och trist. Sen så är det bra att man får behålla ljudegenskaperna i sina förstärkare och högtalare. Jag skulle tro att detta är en perfekt kompromiss för många med problem i just vardagsrum och dess lite begränsade möjligheter -Waf mm. |
|
 |
|
Audiovector
Member

1991 Posts |
Posted - 2010/10/17 : 21:02:07
|
Mycket trevlig tråd! Kan du inte döpa om den så att alla med intresse för rumskalibrering kan hitta den? |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2010/10/18 : 08:42:56
|
Intressant. Jobbar den i tidsdomänen också eller bara med EQ? (En länk till teknikbeskrivning skulle vara bra, om det finns) Jag antar att den korrigerar tidsfel, det är ju en av Peter Lyngdorfs käpphästar. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Porta
Member

354 Posts |
Posted - 2010/10/18 : 10:19:31
|
Kan skriva under på det här med Lyngdorfs rumskorrigering. Har själv en DPA-1, försteg med samma korrigering som RP-1. Kan väl säga att möjligheten till akustikbehandling av vardagsrummet är något begränsat... Då är DPA-1:an suverän. Basen blir mycket fastare och mer distinkt. Testade även att mäta med XTZ:as mätgrejer. Jisses vilken skillnad, hade en megatopp runt 35 Hz som helt försvann med rumskorrigeringen. Finns säkert de som tycker att det är fusk och inte alls bra, men för mig passar det perfekt. |
Go Whest young man. http://www.whestaudio.co.uk/index.php |
 |
|
mangs
Member

622 Posts |
Posted - 2010/10/18 : 11:49:31
|
Jag anser att man om möjligt ser till att justera rum, lyssningsposition, högtalarnas placering etc. så det ger en bra utgångsposition, sedan kan man ytterligare förbättra det med med rumskalibrering likt denna.
Om kurvorna i bla Room Analyzer visar tydliga skillnader på frekvensgång före och efter är det ganska troligt att lyngdorfen håller på att justerar upp en jämnare frekvensgång mha av EQ. Genom att mäta på flera olika platser i rummet kan man sedan få fram viktade medelvärden så att det totalt sett upplevs som en förbättring i helhet.
Man kan ju däremot inte EQa bort rummet så det man får göra vid stående vågor är helt enkelt att dämpa dem så gott det går med EQ och därmed eventuellt få en liten dipp i frekvensgång men en förhoppningsvis lägre efterringning av just denna frekvens.
Jag har svårt att tänka mig att man med denna lösning kan ändra efterklangen i ett befintligt rum? Det skulle troligtvis kräva någon form av lösning med aktiva mikrofoner och "högtalare som skickar ut oönskad information i motfas för att kompensera i lyssningsposition"
Rent teoretiskt skulle man kunna trolla bort ett befintligt rum om du sitter still i sweetspot men det krävs att man placerar in aktiva komponenter som jobbar i synk/osynk med ditt system beroende på hur man ser det. |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2010/10/18 : 12:35:07
|
quote: Jag har svårt att tänka mig att man med denna lösning kan ändra efterklangen i ett befintligt rum? Det skulle troligtvis kräva någon form av lösning med aktiva mikrofoner och "högtalare som skickar ut oönskad information i motfas för att kompensera i lyssningsposition"
Efterklangen i rummet är det den är och kan inte ändras utan vidare. Men vissa trick finns och med mätningar kan man ta reda på dels var resonanserna finns och sedan med EQ ta bort energi från de frekvenserna, dels med DSP lägga till "antiljud" i exakt rätt tid för att släcka förstareflexer. I senaste numret av AudioXpress finns en artikel om just det sistnämnda. Det är svåra grejer det här tycker jag, men intressant!
Jag länkade till en artikel på Stereophile om just detta i början på min tråd om aktiv basabsorbering: http://www.stereophile.com/reference/108tech/ |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
 |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2010/10/18 : 12:52:21
|
quote: Efterklangen i rummet är det den är och kan inte ändras utan vidare. Men vissa trick finns och med mätningar kan man ta reda på dels var resonanserna finns och sedan med EQ ta bort energi från de frekvenserna, dels med DSP lägga till "antiljud" i exakt rätt tid för att släcka förstareflexer.
Häftigt!! Vet du om Lyngdorfen jobbar såhär? |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2010/10/18 : 13:53:56
|
Nej, men jag är nyfiken på hur de gjort. |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
mangs
Member

622 Posts |
Posted - 2010/10/18 : 14:14:27
|
Ja, utöver att sänka output för vissa frekvesner känns det ju som att för att komma runt ett besvärligt rum så måste man få koll på detsamma och sedan på något sätt justera ljudet genom att skicka ut signalen i motfas men då tillräckligt fördröjd för att släcka ut studsar från väggar etc.
Med lite knep och knåp där hemma borde man kunna få till något liknande själv om man bara har möjlighet att EQa i tiden och ändra fas.
Låt säga att man på skivan har en ton på 1kHz som skall låta 80dB och sedan avklinga kämnt på 100ms.
När man spelar upp denna signal i ett rum och lyssnar i lyssningsposition kanske man får 78dB men med en efterklang på 200ms.
Genom att använda EQ kan man höja upp till 80dB genom att ticka upp den två steg men det kommer ju leda till att efterklangen blir ännu längre jämfört med övriga frekvenser.
Om man redan innan man skickar ut ljudsignalen vet detta borde man kunna EQa upp så att man skickar ut 80dB vid transienten och sedan skickar man ut en signal som kommer träffa lyssnaren i motfas vid exakt rätt tillfälle så att man i lyssningsposition upplever en efterklang som varar just 100ms. Problemet är sedan när man skall göra detta i realtid och för alla frekvenser men det borde gå om man har en hyffsad dator/processor. |
 |
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2010/10/18 : 16:40:25
|
http://www.lyngdorf.com/content/view/91/35/
Satt ner en stund igår för att testa om jag kan ha blivit förförd i stundens hetta efter kalibreringen.Det kunde väl inte vara sant att det funkade såpass bra som det gjorde väl..
Ja Jädrar! Jag är helt förstummad över vad denna låda gör här hemma
Finns inte i min vildaste fantasi att jag går tillbaks till att spela utan.
Ett så homogent ljud har jag aldrig haft i detta rum.Mina högtalare spelar en torr, djup bas som bara finns där i rummet-utan hemska toppar och dalar. Finns inget tunnt eller tamt ljud att spåra om det är det man är rädd för.(det var jag).
Direkt från midfi till hifi i ett litet klick.. |
|
Edited by - pak on 2010/10/18 16:41:42 |
 |
|
mangs
Member

622 Posts |
Posted - 2010/10/18 : 19:26:51
|
Ha ha, grattis, finns nästan inget bättre än den känslan. |
 |
|