Author |
Topic  |
|
benekm
Member

132 Posts |
Posted - 2010/11/04 : 19:20:08
|
Jag har tänkt att införskaffa en subbas som spelar ner mot 20Hz och som fungerar till både musik och film. Pris ca 5-10.000:-
Om man skaffar en subbas och vill koppla in den mot både recievern och stereoförstärkaren med hometeather passtrough. Jag har aldrig ägt en subbas tidigare och vill veta lite mer om hur det funkar.
Till recievern har jag lågnivåutgång men till stereoförstärkaren har jag endast vanliga högtalaranslutningar.
Jag är tacksam för tips |
-En gång är en gång, två gånger är en gonggong |
|
opethic
Member

2890 Posts |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2010/11/04 : 20:21:06
|
Som jag tolkar det så vill benekm ha båda bitarna inkopplade samtidigt. Då vill det till att hitta en sub där man med en brytare väljer mellan .1-ingången och HT-ingången. Vet inte med mig att jag sett någon sådan, men det kanske finns? |
 |
|
Pettersson
Member

441 Posts |
Posted - 2010/11/04 : 20:30:08
|
quote: Som jag tolkar det så vill benekm ha båda bitarna inkopplade samtidigt. Då vill det till att hitta en sub där man med en brytare väljer mellan .1-ingången och HT-ingången. Vet inte med mig att jag sett någon sådan, men det kanske finns?
REL har den funktionen (även MJ Acustic) |
Marten svansen....mina åsikter är mina egna Det är resan som är målet....... Mina Spotify favoriter..pettersson Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare |
 |
|
benekm
Member

132 Posts |
Posted - 2010/11/04 : 21:09:41
|
Du tolkar mig rätt huzze, det var ungefär så jag hade tänkt mig.
Tack för tipsen! REL och MJ Acustic alltså, skall kolla närmare på dem. |
 |
|
Pettersson
Member

441 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 16:13:48
|
Ett litet förtydligande från min sida, REL & MJ Acustic har ingen "brytare" som väljer .1 eller HT-ingång utan de fungerar bägge två samtidigt.
mvh
|
Marten svansen....mina åsikter är mina egna Det är resan som är målet....... Mina Spotify favoriter..pettersson Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare |
 |
|
Egill
Member

376 Posts |
|
Eriksson
Member

812 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 19:07:49
|
Subbasar fungerar inget vidare bra för vanlig musik, då de har sina bästa egenskaper strax under 100 hz, ialla fall om vi pratar om motttakt kopplade element, de passar bäst till rena effektljud, sådana vi vill ha till filmer. Men för mera vanlig musik lyfter de inte basen på rätt sätt.
Min åsikt!
Eriksson |
 |
|
benekm
Member

132 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 19:47:45
|
Förmodligen har du rätt. Mina fronthögtalare går ned till 30Hz, men ibland känns inte det tillräckligt. Jag vill inte ha överdriven bumlig bas, men märker att när musiken har en djup och tydlig bas så slår mitt hjärta extraslag och jag vill bara ha mer och djupare bas.
Kanske skall jag nöja mig med vad jag har till musiklyssning och skaffa en subba för film.
|
 |
|
conny_a
Member

80 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 20:14:46
|
En REL av bättre sort borde gå att få tag på begagnat. Den kan du dela vid 25Hz eller så och köra dina normala högtalare fullt ut - och bara lägga till det där sista nere i basen.
|
ESL-57
|
 |
|
dwain
Member

1240 Posts |
Posted - 2010/11/06 : 23:49:56
|
Jag slår ett slag för svs minsta x2. Den lirar djupt. I rum neråt 18hz och den gör det med finess och snabbhet.
Kör själv en av deras största och fick även hjälp idag å kalibrera in den mot mina aktiva monitorer av min far. Nu lirar det ruskigt bra.  |
 |
|
opethic
Member

2890 Posts |
Posted - 2010/11/07 : 10:16:13
|
quote: Subbasar fungerar inget vidare bra för vanlig musik, då de har sina bästa egenskaper strax under 100 hz
Jag håller inte med, tvärtom vill jag påstå att de allra flesta högtalare bör ha sällskap av en eller två subbasar - även till musiklyssning. Det är såklart en smaksak, men jag skulle nog inte kunna njuta av musik utan extra resurser i djupbasen. Någon kan säkert påstå att "Behöver man subbas så har man köpt fel högtalare" - och det är ju på sätt och vis sant, men de högtalare som verkligen klarar av att spela hela registret trovärdigt ända ner till säg 27 Hz är få och väldigt dyra. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
 |
|
conny_a
Member

80 Posts |
Posted - 2010/11/07 : 10:24:34
|
Absolut skulle många få ett rejält lyft i sina anläggningar med två subbar. 20Hz eller till och med 30Hz är riktigt lågt och det är få högtalare som når så djupt. Det finns ju också en del musikstilar (ambient) som satsar på lågbas och för den sortens musik finns det nästan inga högtalare att köpa annat än att investera i subbar.
Jag tror att en del skulle bli förvånade över hur 20Hz egentligen låter ... 
|
ESL-57
|
 |
|
Audiovector
Member

1991 Posts |
Posted - 2010/11/07 : 22:02:42
|
Bra sagt Conny! Dina grymma 60-kilos-subbar klarar definitivt av 20 Hz. :)
Just nu kör jag med stativhögtalare och då är det supertrevligt att ha en musikalisk sub som är rumskalibrerad och har fjärr för perfekt kontroll av basnivån! |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
 |
|
dwain
Member

1240 Posts |
Posted - 2010/11/07 : 22:03:03
|
Ja riktig djupbas ger verkligen massor i musiken. Körde ett stycke orgel jag har på en testplatta innan och det lirade mycket fint hela vägen ner.
Kör min svs ställd extremt lågt åså högpass vid 16hz där under behöver man nog inget ändå  |
 |
|
Audiovector
Member

1991 Posts |
Posted - 2010/11/08 : 00:48:03
|
För den som vill ha en sub som klarar både film och musik rekommenderar jag Velodynes R-serie som har fyra olika DSP-lägen (movies, R&B/rock, jazz/classical och games). Funkar klockrent! |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
 |
|
|
Topic  |
|