Author |
Topic  |
|
bibi50
Member

663 Posts |
Posted - 2010/11/07 : 11:28:41
|
Blädrar bland gamla Hifi & Music magasiner och märker att de är nästan ett språkrör och reklampelare för dessa svenska tillverkare av hifi. Är de verkligen objektiva i bedömningen av produkterna ?? Betyg 10 förekommer sällan förutom när det gäller de svenska produkterna ovan. Ni som har erfarenhet av produkterna kan väl säga er mening. Ger dessa recenssioner rättvis bild på apparaturen ? |
|
FBK
700.000-klubben

7381 Posts |
Posted - 2010/11/07 : 13:33:11
|
Svar är nej på båda dina frågor. Sedan att produkterna ofta är bra ifrån dessa tillverkare är en annan sak. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
bibi50
Member

663 Posts |
Posted - 2010/11/07 : 14:00:40
|
Alltså inte objektiva och ger inte rättvis bild på apparaturen.... |
 |
|
Sceptic
Member

746 Posts |
Posted - 2010/11/07 : 14:31:11
|
Jag skulle nog säga att inget HiFi magasin ger en objektiv bild av utrustningen som recenseras. De är samtliga språkrör och annonspelare för sina annonsörer....som naturligtvis får bra recensioner av sina prylar. Jag läser bl.a TAS och Stereophile men tar det som står där med en skopa salt 
Vad gäller Bladelius är det bra grejor till hyfsade priser jämfört med importerat (har ingen erfarenhet av Primare) men det finns naturligtvis annat som är lika bra eller bättre. |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2010/11/07 : 15:09:29
|
Håller med Sceptic. Jag för min del väljer Bladelius framför all annan HighEnd. Beträffande Primare kan du ju som ett tips läsa vad What´s Hifi skriver om märket och då framförallt förstärkaren A30.1.
Jag har haft och har fortfarande delar av anläggningen som är av märket Primare men har numera uppgraderat till Bladelius. MvhKristofer |
 |
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2010/11/07 : 15:37:57
|
Är det inte svårt att vara objektiv när det gäller hifi? Det handlar ju väldigt mycket om dina egna öron och dina synintryck. |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts |
Posted - 2010/11/07 : 17:04:02
|
Hej! Spelar ingen roll om Hifi & Musik är objektiva eller inte. Du skall inte tro på vad dom skriver i alla fall
Mvh |
 |
|
RuneStone
Member

1961 Posts |
Posted - 2010/11/07 : 17:21:16
|
Hifi & Musik är en mycket kompetent tidning som inte bör smutskastas. Men som dom flesta andra(inte alla dock) så fastnar man för vissa märken och då är det svårt att vara objektiv, jag själv är helt såld på Focal t.ex. så då jag lyssnar på dom är det svårare att hitta negativa saker.. Läser man nyare H&M ser man t.ex. vissa högtalarmärken som alltid får toppbetyg och dom är inte svenska.. varför ? Tja, antingen är dom ruggigt bra eller så har några redaktionsmedlemmar fastnat för märken och har svårare att vara objektiv.. Men som alla recensioner så är det en personlig åsikt och inte fakta. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2010/11/07 : 17:31:10
|
Jo visst är det så.Torde ju iofs gälla allt annat också. Hör sällan ägare av Volvobilar som är kritiska till sina val heller.
Men det intressanta tycker jag är när produkter som Primare A30.1 kan hyllas på marknader som inte är inhemska. T.ex i, som jag skrev, Whats Hifi! som ju är en brittisk tidning och som är mer konservativ i sina val än vad tycker att det verkar som att varken Hifi&Musik eller High Fidelity är. Men visst är det ju givetvis så att ingen vill stöta sig med annonsörer. mvhKristofer |
 |
|
läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts |
Posted - 2010/11/07 : 18:03:34
|
Primare brukar ju få fina betyg i What Hifi, ja jag menar inte bara A30.1 som får bra där, även Primare I30 får fina betyg.
På tal om Hifi & Musik, när senasre nr kom så visste man redan innan man öppnat det att Naim skulle vinna stärkar-testet.
Sedan är det ju detta med tex rörprylar i Hifi & Musik. Ta tex cd-spelaren från Synthesis som man bara var tvungen att skriva att rören lämna lite extra värme eller att diskanten är lite snällare pga rören. Ja man får den typiska rör-värmen.
Vad vill jag ha sagt med detta då? Jo att man förutsätter för mycket. Jag är helt övertygad om man satte Hifi & Musik,s skribenterna på prov så skulle dom inte alltid säga att Bladelius lät bäst eller att rör alltid låter avrullat och varmt/gosigt. Nu gör man det för att man har bestämt sig för detta innan man har lyssnat.
Samma sak gäller Naim ( ja jag menar inte att Naim låter illa) men bara för att Naim vann ett stortest för 10 år sedan är det inte säkert att dom är bäst i år igen.
Mvh. |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2010/11/07 : 19:04:23
|
Ja visst du har helt rätt.Därmed så bör man framförallt läsa hifitidningar som en vägledning till vad man kan tänkas gilla.MvhKristofer |
 |
|
läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts |
Posted - 2010/11/07 : 19:13:19
|
Självklart skall/bör man läsa hifitidningar för att få vägledning. Sedan är det ju kul att sitta och bläddra i dom också, snygga bilder osv
Ja jag nu var ju fråga Primare eller Bladelius.
Mvh |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2010/11/08 : 06:56:06
|
Ja men att alltid förutsätta att tidningar skulle vara köpta för att vissa märken får genomgående bra testresultat tycker jag är att göra det väl lätt för sig.
Sedan gäller det ju som alltid att vaska ut "guldkornen", eller med andra ord vad som tilltalar dig ljudmässigt. MvhKristofer
|
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts |
Posted - 2010/11/08 : 12:29:14
|
Fidelity låter ju ofta lyssnarna testa blint. Senaste numret med förstärkartester är ett bra exempel där lyssnarna får beskriva ljudet utan att veta vilken produkt det är.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
|
Topic  |
|