HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 förstärkar funderingar... Med omdömen!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/10/04 :  19:17:58  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Detta är min anläggning:
Denon pma-1500r
dali evidence 470
primare dvd20 uppgraderad till dvd26
Dac da9
kablar är harmonichtech
Sen en massa twek & lull lull!!

Ljudet är jag nöjd med men i vissa fall tycker jag att mellan registret skjuter i höjden så att säga.
Anser att stärkaren är den svagaste länken & letar efter en ny!!
Men vad ska man ha ??? NU vill jag ha era råd & tips inte nån tidnings tips!!
Dessa funderar jag på mest:
Primare i21
Naim NAIT5i
Sen finns ju Denon pma-2000r & en massa Vincent osv... Men vill ha en med lite klipp & värme i så att säga..
Ni som har kan ni inte skriva hur ni upplever era stärkare...
MVH/alexander johansson

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(

Edited by - alexanderj on 2010/11/09 14:27:49

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/10/04 :  19:23:36  Show Profile Send huzze a Private Message
NAD M3

Orken tryter aldrig, bergsfast bas, inte klinisk i de övre registren, men inte för mjuk/varm heller. Ny för 20tkr.

För nästan halva pengen får du C375 (har ägt C372) som ger ännu mer för pengarna, kanske lite fylligare i botten/mindre stram men definitivt inte mullig. Kostar väl 12tkr?

Att fråga mig efter "mitt" förstärkarval kommer alltid att generera samma svar. NAD!!!

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/10/04 :  21:30:52  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Ja nad kan ju vara ett alternativ! Har alldrig provat nån hemma. Dock så gämförde jag en nad med en denon pma av nyare modell runt 5000:- & naden vart ju roligare (fylligare) ..

Alltid i
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/10/04 :  21:49:17  Show Profile Send alexanderj a Private Message
NAD C372 , denna kanske kan vara något?

Alltid i
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/10/04 :  21:55:01  Show Profile Send huzze a Private Message
En sådan beggad blir ju ett kap.
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2010/10/05 :  07:35:14  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Hej!
Jag tycker du ska spana in Arcam!
Det finns några fina på blocket till bra priser.
Tror de skulle passa dina Dali bra klangmässigt.

/Kareem
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/10/05 :  07:52:55  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Men vill ha en med lite klipp & värme i så att säga

Mitt tips:
PA-slutsteg + Försteg med rör

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/10/05 :  10:06:08  Show Profile Send sopwith a Private Message
I den församlingen skulle jag gissa på Dali:na, Denonförstärkaren färgar redan ljudet åt det "mörka" hållet lite i bas och mellanregister, Primare CD:n är fyllig och vid, byter du till en tex Primare stärkare så kommer du kanske att uppleva ljudet ännu mera nasalt??, kanske.., själv ratar jag numera allt som inte har tonkontroller, särskilt ihop med högtalare som har pluttelement.
Hade ungefär samma problem med mina högtalare, där det sitter dubbla 6,5 or som mellanregister, bytte slutsteg till Vincent som "krympte" rummet från milsvitt till en liten jazzlokal och blev mera nöjd än någonsin.
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/10/05 :  16:00:43  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Dalina är jag nöjd med. Så är en ny stärkare som hägrar...
Har lyssnat på test vinnarna canton 490gle tror ja dom heter & den karaktären på ljud/högt, vill jag inte ha ...

Alltid i
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2010/10/05 :  16:49:09  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Ja dessa högtalare låter bra och lite gosigt.
Men ihop med arcam lär de blomma ut till max!!

Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/10/05 :  21:11:42  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Wilderwein:
Menar du Dalina el gle:n ?
Vilken arcam tänker du på?

Alltid i
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2010/10/06 :  09:38:57  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Hej
Jag menar Dalihögtalarna. Förstår att du är nöjd med dem. Var på vippen att slå till på ett par själv för ca 8 år sedan. Tror att Arcam Diva A85 som ligger på blocket för 4500:- skulle vara en bra stärkare till dina högtalare.

/Kareem
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/11/03 :  15:46:21  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Blev en Primare i21 till slut! Fårse om man gillar den el inte ?!?!

Alltid i
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2010/11/03 :  16:31:04  Show Profile Send softishman a Private Message
Grattis! Primare är bra grejer det! jag var jätte nöjd med min Primare rigg i 2-kanal!!! P30 & A31.2....
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/11/03 :  16:52:58  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Trevligt val! Men den är väl inte starkare än din gamla Denon PMA-1500R?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2010/11/03 16:55:23
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/11/03 :  17:10:49  Show Profile Send alexanderj a Private Message
tror garanterat att de är skillnad på watt o watt ,, en hk970 lät ju bättre än min denon ,,, samma effekt!

Alltid i
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/11/03 :  17:28:28  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Nu menade jag inte just Watten utan strömstyrkan. Watten är inte viktiga, det vet jag redan! :)

Allvarligt talat, var HK970 bättre än PMA-1500R? På vilket sätt?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/11/03 :  21:16:03  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Ja de va den , mer klipp i ljudet bättre seperation mellan instrument ov, Men inte så pass att jag hade köpt en kändes inte rätt på nått sätt iallafall.

Alltid i
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/11/04 :  13:36:12  Show Profile Send mangs a Private Message
Om jag tycker att något register skjuter i höjden så är inte förstärkarbyte det första jag skulle fundera över. Primare är fina grejor däremot så jag hoppas du är och förblir nöjd men jag har svårt att se att byte från förstärkare A->B där båda är utan tonkotroller kan göra någon markant skillnad. Om det inte är så att förstärkare A inte klarar av att driva den last som högtalaren gör.

Om jag tycker något register sticker ut eller spelar dåligt skulle jag först och främst förändra högtalarnas position och lyssningsplatsen, Sedan hade jag justerat rummets efterklang etc mha möbler eller ljudabsorbering/diffusorer. Hade inte detat hjälpt hade jag titta på högtalarna och först därefter förstärkaren.

Självklart är det inte fel att sitat på en potent stärkare men jag har svårt at ttänka mig att det är där problemet sitter om problemet gör att mellanregistret sticker ut.

Hur upplever du att ljudet har ändrats efter ditt förstärkarbyte?
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/11/04 :  16:02:30  Show Profile Send alexanderj a Private Message
har inte fått hem primaren ännu . med hk blev de lite lugnar mer separation mellan instrumenten . denon vatt mer spretig i ljudet om man säger så
sen är väll hk n & denon på typ samma effekt men hkn kändes starkare då den hade bättre kontroll.
denon har tonkontroller hkn med men inte primare. denons tonkontroller färgar ljudet så pass att jag inte hittade nån bra inställning medans hk n vatt mycke enklare , ja med andra ord så va jag inte nöjd med denon stärkaren...............

Alltid i
Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/11/06 :  10:21:35  Show Profile Send conny_a a Private Message
Har en Hegel H200 ute på Hifimagasinet ifall intresse finns ...

ESL-57
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/11/08 :  16:44:25  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Så i dag kom då primare i21:an hem .
Nu är allt där nere väldigt kallt , men det första man märker är ett lugn över ljudet symbaler låter som aldrig förr. Men än så länge är den lite tunn i basen förstå mig rätt basen & ljudet är BRA inget som sticker i från något annat eller så men känns lite tunn. Har inte höjt mer än till 20 på den så fårse i morgon,? folk säger ju att både dacen o primare sakerna ska vara varma för att prestera på topp..

åter kommer med mer intryck vad det lider ......

Alltid i
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/11/08 :  17:23:43  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Sen behöver man inte spela så högt för att allt är med från början .

Alltid i
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/11/09 :  12:06:26  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Härligt! Fortsätt gärna berätta om dina kommande intryck. :)

Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/11/09 :  14:27:20  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Övre registret på högre volym är helt otroligt full kontroll på röster cymbaler osv

Ljudet hörs mer nu än med denonen sen kankse inte basen känns mer men de är helt annan kvalite på ljudet så jag är nöjd!!!

Men visst tittar man efter en I30

Alltid i
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/11/09 :  15:33:03  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Fick lånat hem en I21 för ett tag sedan och hemma hos mig fungerade det bra. Upplevde först att det blev mindre bas jag med men när jag lyssnade mer insåg jag att basen nu fanns där när den skulle. Min andra förstärkare (Arcam Alpha5) hade bas mest hela tiden men samtidigt hörde jag hur bumlig den lät i jämförelse. Ljudbilden blev betydligt större och detaljer i musiken mer framträdande. Det var lättare att placera ut instrument och sångare tack vare att förstärkaren hade ett betydligt större grepp om högtalarna. Tror du gjort ett bra köp.

Nackdelar med I21 är att det är en rätt djup pjäs som inte får plats överallt. Likaså är det få ingångar och inga tonkontroller. Utseendet tjänar dock hästlängder på det enligt mig. Så rent och okonstlat liksom ljudet.

I30 uppfattar jag som mer av allt. Mer kontroll och kraft, ännu lite mer upplöst i övre registret och självklart mer ingångar. Den är ju iofs nästan dubbelt så dyr oxå..

Grattis iaf
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000