Author |
Topic  |
|
alexanderj
Member

387 Posts |
Posted - 2010/10/24 : 09:34:35
|
Någon som vet hur dessa låter har fått upp ögonen för dom då jag gillar bandiskant ljudet. Men verkar inte hitta nån missnöjd som har dom. Så ni som har hört dom vad kan ni säga om dom ? Verkar ju var sjukt prisvärda golvare... |
Alltid i uppgraderingsdjävulens våld:( |
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2010/10/24 : 11:51:05
|
En väldigt trevlig och flexibel högtalare med en riktigt härlig diskant och ett bra mellanregister. Jag sålde dock mina pga av att jag hade vissa problem med att få till basen precis som jag ville ha den. Läs: för litet rum samt en fru som inte ville att jag skulle ha högtalarna stående mitt på vardagsrumsgolvet. Se till att du har möjlighet att placera dem rätt långt ut från väggen om du införskaffar dem. Annars finns en liten risk att basen kan bli lite bumlig. Man kan förstås plugga igen men då tappar man lite luftighet i ljudet tyckte jag. Jag saknar dem väldigt ofta!  |
Edited by - millenniumking on 2010/10/24 11:54:54 |
 |
|
Leif B
Member

1504 Posts |
Posted - 2010/10/24 : 13:09:01
|
För mig fungerar dem perfekt. Mycket nöjd med ljudet. Ljudet är högupplöst med bra dynamik. Diskanten passar perfekt med mellanregistret.
Soundstage är stor bred och man kan lätt höra var i ljudbilden alla befinner sig.
Om man tycker basen blir för mycket så går det att antingen dämpa basen eller bara använda den övre. Tror inte man kan få mycket bättre ljud för pengarna, lycka om du finner dem begagnade.
Rekommenderas varmt.
|
 |
|
Mr.Barbeque
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2010/10/24 : 21:03:13
|
Jag blandar också i mig i tråden lite, då även jag är sugen på dessa högtalare.
Milleniumking: Jag ser att du har Monitor Audio RX6 nu, vilket också kan vara en intressant kandidat. Hur upplever du dessa jämfört med XTZ? Vad har de olika högtalarna för styrkor och svagheter mot varandra här? |
Edited by - Mr.Barbeque on 2010/10/24 21:04:06 |
 |
|
opethic
Member

2890 Posts |
Posted - 2010/10/24 : 22:40:40
|
Min bror har ett par 99.36. Eftersom vi bor sådär 20 mil från varandra så blir det inte besök så ofta - jag har inte hört dom hos honom ännu. Men han säger sig vara riktigt nöjd, det tog ett bra tag innan han fick ordning på ljudbilden dock (det går ju att justera ljudet i ett antal olika varianter). Han matar dessa med signal från en Cambridge Azur 740 och lyssnar enbart på Prog-Metal 
Jag har själv endast hört stativarna 99.26 och tyckte de lät bra, inte så mycket Rock & Roll så att de passar mig men bra allroundljud för sin storlek och ringa pris. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
 |
|
Jonas
Member

738 Posts |
Posted - 2010/10/25 : 09:18:22
|
Jag funderar på att rekommendera dem för min kollega som är totalt ointresserad av prylar, men vill ha ett par blanksvarta högtalare som bara låter bra... |
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
 |
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2010/10/25 : 19:49:29
|
quote: Milleniumking: Jag ser att du har Monitor Audio RX6 nu, vilket också kan vara en intressant kandidat. Hur upplever du dessa jämfört med XTZ? Vad har de olika högtalarna för styrkor och svagheter mot varandra här?
Några rent subjektiva åsikter jag har!
RX6. Fördelar: Lättare att placera. Mer lättdrivna. Mycket bra diskant. Mycket bra mellanregister. Rapp och fin bas. Välbalanserade, jag tycker de är mer homogena än 99.36. Inget som sticker ut, neutralt och lättlyssnat ljud. Mer allround (passar till all musik) i mina öron. Mycket bra spikes/gummifötter som enkelt kan justeras för att högtalaren ska stå rakt. Nackdelar: Kanske att de ibland låter lite "mindre" än 99.36. Mindre fylliga.
99.36. Fördelar: Kanske ännu bättre diskant. Mycket bra mellanregister. Extremt flexibla med många inställningsmöjligheter. Nackdelar: Lite kinkiga med placering. Något mer svårdrivna. Lite lätt ostadiga på sina gummifötter. Kräver mer effekt/strömstyrka för att blomma ut. Basen kan verka lite "ur fas" med resten av högtalaren ibland, men det går att mixtra mycket med inställningarna! Jag fick dock aldrig till det till 100 %.
Som avslutning vill jag dock påpeka att jag gillar båda högtalarna väldigt mycket. Saknar mina gamla XTZ med jämna mellanrum! Ångrar dock inte bytet. En sak som kan påpekas om du ska provlyssna, är att bägge högtalarna tar väldigt lång tid på sig att spelas in. Säkert en 100 timmar innan de visar sig från sin bästa sida. |
Edited by - millenniumking on 2010/10/25 19:53:48 |
 |
|
Mr Dirkschneider
Member

84 Posts |
Posted - 2010/11/07 : 23:54:16
|
Klarar en hembio reciver som Yamaha RX-V1067 eller Onkyo TX-NR808 t.ex att driva dom? |
The devil is a loser and he's my bitch Lordi |
 |
|
Leif B
Member

1504 Posts |
Posted - 2010/11/08 : 09:33:09
|
Jag tror att det ska gå bra... Så himla svårdrivna är dem inte. |
 |
|
Audiovector
Member

1991 Posts |
Posted - 2010/11/08 : 10:23:46
|
Det är som att fråga "klarar denna lilla 100 hk motorn att driva denna stora 1700 kg-bilen?". Klart den gör men hur rolig blir den att köra? ;)
Skulle hellre ratta en Volvo V70 med D5-motorn än samma bil med DRIVe-motorn, men frågan är om jag har råd... |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
 |
|
sopwith
Member

595 Posts |
Posted - 2010/11/08 : 10:45:59
|
Ingen bioreceiver klarar att driva ut ett par högtalare med kvalité, vid högre volymer så komprimerar bioreceivern duktigt och låter skrikigt, ett separat slutsteg är ett absolut måste. Som av en lustig händelse av hur tillverkarna felprioriterar så har de minsta bioreceivrarna inga utgångar för externt slutsteg, trots att det verkligen behövs, de dyrare kassaskåpsstora har däremot en miljon utgångar trots på pappret 7x en ziljon watt. XTZ rent generellt gör väldigt fina produkter, skulle inte vara rädd för att köpa vadsomhelst ur deras sortiment osett/olyssnat. |
 |
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2010/11/08 : 11:50:58
|
Jag håller inte alls med sopwith.
Jag tycker nog allt att det finns hembiostärkare som orkar driva dessa högtalare. Alexanderj: förök att låna hem ett par och lyssna själv. Personligen har jag mycket svårt att tro att det finns mer prisvärda högtalare men jag har inte scannat hela marknaden förstås ;) |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
 |
|
Leif B
Member

1504 Posts |
Posted - 2010/11/08 : 12:32:57
|
Personligen så kan jag tro att allt blir bättre desto mer pengar man vill lägga på en förstärkare. Men beror väl på vilken ekonomi eller hur kräsen man är. 99.36 är ju som att köra en 99.26 med en subbas. Så det är klart att det blir bättre med mer kontroll om man nu vill ha den biten. |
 |
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2010/11/09 : 17:05:42
|
När jag fick mina 99.36:or testade jag dem med en Rotel RA-04 som jag då hade hemma. Fungerade inte alls! Platt och livlöst, den orkade inte sätta fart ordentligt på membranen. Visserligen bara specad till 2x40 W men trots allt är ju Rotel kända för att tillverka grejer som är modest specificerade. Jag skulle rekommendera lite rejälare doningar för att få ut allt avv XTZ. |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2010/11/09 : 19:03:06
|
Siffror på ett papper berättar långt från allt men den hembiorecivern som har snarlika nuffror som en integrerad är varken liten eller billig. Är ganska logiskt :)
Men inte sagt att det låter illa för det! |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2010/11/09 : 19:08:15
|
Visst att en hembiostärkare kan driva ett par högtalare med specen på pappret - om man håller sig till två kanaler. Vad händer när det brakar loss i alla kanaler samtidigt? Då mäktar den inte med. Verkligen en miss av tillverkarna, det borde alltid finnas pre-out för frontkanalerna, det är ju där man vill uppgradera i första hand. Fast instegsmodellerna är ju avsedda för fem satelliter och en baslåda, inte golvare som ska spela bas. |
 |
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2010/11/10 : 06:53:35
|
quote: Visst att en hembiostärkare kan driva ett par högtalare med specen på pappret - om man håller sig till två kanaler.
Det är rena bluffen det där, ofta mäter dom på 1(!) kanal i taget på en hembioförstärkare. Det är väl knappast tänkt att man ska spela på 1 kanal om man har 5 eller 7?  |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2010/11/10 : 06:59:21
|
Nej..jag håller som sagt inte med er. Själv har jag en hembioförstärkare som räcker mycket länge.
Jag har hört en set-up med dessa högtalare som frontar. I det systemet fanns även 2st Xtz subbar (passiva men med extern egen förstärkning) samt xtz billiga golvare som bakhögtalare, Xtz bästa centerhögtalare samt små xtz högtalare som front high.
Dessa högtalare drivs förtjänstfullt av en Onkyo TN808. Killen som har denna set-up har även jobbat en del med rummet utan att för den skull akustikfixa.
Detta system spelar riktigt bra. Jag kan faktiskt inte ens komma på någon vettig kritik ens när vi lyssnat på tvåkanal för att inte tala om när vi sett en go actionrulle :)
Själv har jag två system för ljud/musikåtergivning. En hembiosetup i vardagsrummet och en ren stereo i ett gästrum som jag har. Jag lyssnar ganska sällan på tvåkanalarn numera eftersom jag tycker att det låter tillräckligt bra i vardagsrummet. Fast det händer och framförallt om jag vill avnjuta lite vinyl ;)
Jag förstår vad ni menar och håller med till viss del men om man inte har onödigt svåra laster (högtalare) och/eller spelar så högt att man är nära smärtgränsen så duger moderna bra hembioförstärkare riktigt gott. Dock gäller nog inte detta alla förstärkare då jag har hört talas om att vissa mäsrken har skyddskretsar som gör förstärkaren svagare av någon anledning. Detta kan säkert någon teknikkunnig förklara på ett bra sätt. . Sedan är det klart att man måste upp lite i pris. Exemplet med Onkyon ovan är en förstärkare för lite drygt 10000:-. Det är ju en del pengar för många även om man är mycket musikintresserad :) |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
 |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2010/11/10 : 10:02:36
|
Jag tycker vi snackar runt det hela. Först att jämnföra en reciver o 2 kanals för samma pengar haltar. Recevivern innehåller så mycket annat som kostar.
Tittar vi sedan på vikt och effektförbrukning, då är en hembioreciver inte direkt mycket större. Vilket säger oss en heldel om nätdelen o att slutstegen som sitter jämfört mot 2 kanal.
*edit* Inte sagt att det låte illa för det, bara att en 2 kanal ger bättre förutsättningar |
|
Edited by - johan.björklund on 2010/11/10 10:36:41 |
 |
|
Audiovector
Member

1991 Posts |
Posted - 2010/11/10 : 10:41:35
|
Man hittar oftast inget "fel" om man lyssnar på en skaplig hembioreciever MEN - om man jämför med en stereoförstärkare i samma prisklass så förstår man vad man som skiljer. Det är detaljnivån, stereoseparationen, dynamiken och musikaliteten som plötsligt faller på plats. Det blir helt enkelt roligare att lyssna! |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2010/11/10 : 11:04:39
|
quote: Exemplet med Onkyon ovan är en förstärkare för lite drygt 10000:-
Knappast en instegsmodell. |
 |
|
shifts
Member

375 Posts |
Posted - 2010/11/10 : 11:51:50
|
Audiovector: Håller inte med. Det vill säga så länge man lyssnar på nivåer där effekten räcker till och med högtalare som inte är en för krånglig last. Håller man sig inom dessa gränser (rimligt) så finns allt med. |
Edited by - shifts on 2010/11/10 11:52:58 |
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2010/11/10 : 12:41:11
|
XTZ 99.36 är inget svår last. Går inte under 6 ohm i impedans. Fungerar alltså bra för vilken hemmareciever som helst. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2010/11/10 : 16:43:23
|
 |
|
 |
|
|
Topic  |
|