HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Låt subben dela
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/11/05 :  08:06:08  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Har nu kört ett par veckor med ett par Canton Ergo 620 stativhögtalare som frontar. Oerhört fint och rent ljud men lite bastunt om man ska leta efter fel.
De senaste dagarna har jag skickat iväg preout-signalen från mitt försteg till subben (en Velodyne SPL-1000R) och tillbaka igen till slutsteget. Som delningsfrekvens har jag kört på cirka 65 Hz.

Resultatet är jag sjukt nöjd med. Det känns inte alls färgat som när jag låter min Onkyo 5007 göra samma sak (i stereo mode), utan transparensen och lystern i ljudet finns kvar.

Och basen är nu ännu djupare, fastare och torrare än när jag bara hade stora golvhögtalare. Dessutom kan jag finjustera nivån med fjärren vid behov. Och så är numera basen rumskalibrerad.
Som grädde på moset så avlastar man förstärkaren då den slipper ta hand om basen så rent teoretiskt låter mellanregister/diskant bättre p.g.a. detta. Och man slipper "dubbel bas" med problematiska rumsnoder som man får om man bara tar en pre-out-signal gå TILL en sub men inte tillbaka igen.

Rekommenderas varmt Är det någon annan än jag som kör/har kört på detta vis?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2010/11/05 08:47:03

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/11/05 :  09:00:38  Show Profile Send Passerati a Private Message
Kör du så om två år fortfarande tror du, delar via en Velodyne SPL-1000R?

Använder själv Ino cr80es som skickar vidare signalen till digitala slutsteg, vilket borde likna idéen ovan.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/11/05 :  09:19:04  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Ingen aning!!!

Är du nöjd med din lösning då?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/11/05 :  09:32:49  Show Profile Send Passerati a Private Message
Absolut. Väldigt trevligt och användbart, men enda reservation att det inte är de billigaste på marknaden.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/11/05 :  09:37:55  Show Profile Send huzze a Private Message
Min NAD M3 har inbyggt filter på ena Pre-Out, så att jag kan dela högtalarna redan där och slipper dubbla kablar.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/11/05 :  13:19:26  Show Profile Send Passerati a Private Message
Både hög & lågpass filter? Så topparna slipper djupaste basen och basen de högre frekvenserna.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/11/05 :  16:09:15  Show Profile Send huzze a Private Message
Topparna slipper djupbasen. Suben får sen dela bort de höga frekvenserna.
Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/11/05 :  20:16:50  Show Profile Send conny_a a Private Message
Audiovector, har du provat att dela subben under Canton Ergos lägsta frekvens? Det kan bli riktigt bra det också ...

ESL-57
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/11/06 :  02:18:50  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Nej det har jag inte. Då får man väl en frekvenslucka mellan sub och högtalare?

Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2010/11/06 :  07:18:36  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Hallo där ingenjörer !!!
Kan ni förklara till en amatör hur jag ska koppla min integrerade förstärkaren eller HT receivern för att uppnå samma effekt som ni beskriver ? Vill så gärna få en bass som ni beskriver inte på bekostnad av övriga mellanregister/diskant
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/11/06 :  08:24:29  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
För att kunna göra detta behöver du ha delbart för- och slutsteg, samt en sub som har 4 RCA-kontakter (2 in och 2 ut).

Försteg -> Sub -> Slutsteg

Vad har du för grejor?

Edited by - Audiovector on 2010/11/06 08:25:13
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/11/06 :  09:18:35  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Samt ett filter i subben...
Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/11/06 :  09:37:33  Show Profile Send conny_a a Private Message
Nej, du får ingen lucka. Det beror på att alla delningsfilter och högtalarelement "klingar av" sin frekvenskurva enligt 6dB/oktav, 12dB/oktav eller något sådant. Det kan egentligen vara vilken dB/oktav som helst men oftast inte mer än kanske 18dB/oktav. Det betyder att du kan dela på exakt samma frekvens som högtalaren till att börja med. Om du upptäcker att denna frekvens blir förstärkt för mycket, då sänker du delningsfrekvensen för subben lite till.

Du kanske börjar på 35Hz om normalhögtalaren har 35Hz som undre frekvens. Sedan lyssnar du med hjälp av en bra inspelning eller testskiva om ljudet förstärks eller inte vid ca 35Hz. Om det gör det, sänk lite på subben till kanske 30Hz och prova igen.

Detta är förutsatt att fasgången är korrekt mellan sub och högtalare.

För att ställa in fasgången föreslår jag att dela vid säg 50Hz på subben så att det blir ett rejält överlapp mellan normalhögtalare och sub. Lyssna och skruva på fasjusteringen på subben eller flytta subben i rummet tills du hittar maximal förstärkning av frekvenserna mellan 30 och 50 Hz. Sedan kan du dra ner delningsfrekvensen på subben och labba fram ett optimalt värde.

En bonus är om du har basproblem vid säg 40Hz i rummet och högtalaren går ner till 45Hz - då kan man med hjälp av subben skapa ett "litet hål" mellan 35 och 45Hz så att basproblemet inte blir så framträdande.

ESL-57
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/11/06 :  10:49:15  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Nja...det är inte hela sanningen. Systemet är allt för komplicerat bör
att generalisera för att försöka förklara. En basreflex faller 24
dB/oktav LÅNGT under sin gränsfrekvens. En sluten låda faller med 12
dB/oktav LÅNGT under sin resonansfrekvens. Det du diskuterar är hur
systemet beter sig kring delningsfrekvensen. Se bild som exempel på
andra ordningens filter men med olika q:

http://www.drkrupp.se/hifi/

För att det ska bli optimalt måste man veta högtalarens tonkurva och
fasgång samt basens tonkurva och fasgång. På så sätt kan man justera
in fasen på subben och få korrekt summering kring delningsfrekvensen.

Att dela lågt i frekvens ger lång grupplöpstid pga snabbt fasskifte
och ger svårintegrerad "långsam" bas. Man ska därför dela en bit
ovanför högtalarens nedre gränsfrekvens för att inte högtalarens
egna filterfunktion kring delningsfrekvensen ska få betydande effekt
tillsammans med det aktiva delningsfiltret.
Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/11/06 :  11:33:17  Show Profile Send conny_a a Private Message
Verkligheten är förstås betydligt mer komplicerad - men några råd på vägen kan göra underverk. Ett planlöst labbande kan bli helt fel - men låta "häftigt".

PetterPersson, du har förstås helt rätt i filtrens olika karaktär. Detta är normalt inget som gemene man kan mäta upp och kompensera för. Min poäng är att försöka hitta en så sömlös koppling som möjligt mellan normalhögtalare och sub med hjälp av örat.

En långsam bas kan vara ett problem om subben fördröjer signalen för mycket jämfört med normalhögtalarnas fördröjning. Om jag minns rätt från någon tråd på faktiskt.se var en fördröjning på max 40ms acceptabelt för en sub. Det går inte att generalisera för alla fall men ett riktmärke är inte fel att ha - men man ska inte lita blint på det.

Sen tror jag man ska undvika Chebychev och Butterworth i sina konstruktioner. Fasvridning och därmed också grupplöptiderna ökar rejält vid gränsfrekvensen och det är normalt inget bra om man inte kompenserar för det med t ex allpassfilter. Bessel och Linkwitz-Riley är snällare mot grupplöptiden men som sagt, det går inte att generalisera för alla högtalarkonstruktioner.

ESL-57
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/11/06 :  11:47:11  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jo, problemet uppstår när råden ska tolkas. Risken för att få fel
uppfattning av vad som är orsak och verkan blir rätt stor, man pratar
inte samma språk och jag håller med om att det är jättesvårt att
förklara så folk förstår utan att börja blanda in för mycket teori.

quote:
En långsam bas kan vara ett problem om subben fördröjer signalen för mycket jämfört med normalhögtalarnas fördröjning. Om jag minns rätt från någon tråd på faktiskt.se var en fördröjning på max 40ms acceptabelt för en sub. Det går inte att generalisera för alla fall men ett riktmärke är inte fel att ha - men man ska inte lita blint på det.

Den skenbara fördröjningen är ett resultat av fasskiftet. Derivatan
av fasen är grupplöpstiden. Det är skillnad på fasförskjutning och
tidsförskjutning. Ingvar hävdar att om man håller sig under 0.8/f så
är man safe vad gäller grupplöpstid = fasderivata.

quote:
Sen tror jag man ska undvika Chebychev och Butterworth i sina konstruktioner. Fasvridning och därmed också grupplöptiderna ökar rejält vid gränsfrekvensen och det är normalt inget bra om man inte kompenserar för det med t ex allpassfilter. Bessel och Linkwitz-Riley är snällare mot grupplöptiden men som sagt, det går inte att generalisera för alla högtalarkonstruktioner.

Håller jag med om. Dock kan det ibland vara fördelaktigt med ett
BW-filter mellan olika register men ytterst sällan som
filterkaraktäristik kring gränsfrekvensen för ett baselement.
Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/11/06 :  12:00:15  Show Profile Send conny_a a Private Message
Fördröjningen är ju inte bara skenbar - utan reell. Signalen fördröjs verkligen en viss tid, olika mycket över signalens frekvensområde. Sedan hänger förstås fasvridningen ihop med grupplöptiden (derivatan). Det som också är viktigt är att alla delar i sin anläggning, inklusive rummet, lägger till fördröjningar. Även om anläggningen är perfekt kommer rummet att ställa till det med olika mycket fördröjda varianter av musiksignalen via reflektioner, högtalaruppställning etc.

ESL-57
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/11/06 :  12:24:31  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
Fördröjningen är ju inte bara skenbar - utan reell. Signalen fördröjs verkligen en viss tid, olika mycket över signalens frekvensområde. Sedan hänger förstås fasvridningen ihop med grupplöptiden (derivatan).

Det är just det som är svårt att definiera om man inte har tillgång till rätt mätutrustning. Man måste hålla isär begreppet fas och tidsförskjutning för att kunna kompensera på rätt sätt.
Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/11/06 :  12:43:16  Show Profile Send conny_a a Private Message
Hur ska man göra ifall man inte har tillgång till någon annan mätutrustning än sina egna öron?

ESL-57
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/11/06 :  13:07:42  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Då får man lyssna sig till det så gott man kan, men det tar låååång tid
och det är inte säker att det någonsin blir bra eftersom det finns så
ofantligt många rattar att vrida på... På så sätt är mätsignaler och
brus överlägsna, de spelar all musik på en gång

Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/11/06 :  13:10:34  Show Profile Send Joda a Private Message
Mic http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator/Multimedia/Minimikrofon/
HOLMImpulse http://www.holmacoustics.com/holmimpulse.php

Du kan antingen mäta via ljudkortet
eller generera svep, bränna på CD och sen spela in. Importera med HOLMImpulse.

Du kan även använda musik som mätsignal, du får dock inte med distorsionsmätning som kräver svep.
Originalsignal och en inspelad signal är det enda som behövs.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/11/06 :  13:24:40  Show Profile Send conny_a a Private Message
Trevligt. Ska prova HOLMimpulse när jag får tid. Det kan vara kul att se hur bra öronen egentligen är ...

Hur hanterar programmet mikrofonens karaktäristik? Jag antar att man får ta resultatet med en nypa salt ..

ESL-57

Edited by - conny_a on 2010/11/06 13:25:17
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/11/06 :  14:44:17  Show Profile Send Joda a Private Message
Går att ladda kalibreringsfil om man vill.
Skulle inte bli förvånad om det sitter en WM61 eller liknande i den.
Här är en kalibreringsfil som borde fungera.
http://www.holmacoustics.com/downloads/MicrophoneCalibration/Mic_WM61A.cal
Under 2k verkar biltemas mic vara linjär. vet inte hur fasen är men skulle gissa att den följer kalibreringen ovan ganska bra.
Jag är i alla fall imponerad av denna billiga mic. En 3,5mm förlängningskabel så har man en liten och praktisk mätmic.
Använder den faktiskt oftare än room analyzer.

Här är två trådar om HOLMImpulse
http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/144984-holmimpulse-measuring-frequency-impulse-response.html
http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/145662-holmimpulse-measurements-practice.html

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/11/06 :  19:06:45  Show Profile Send conny_a a Private Message
Provade programmet - och det verkar trevligt. Dock måste jag fixa en preamp till mikrofonen ... jag får bara upp till -40dB vid den volym jag anser är den högsta jag vill spela.

ESL-57
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000