Author |
Topic  |
|
Audiovector
Member
    
1991 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 08:06:08
|
Har nu kört ett par veckor med ett par Canton Ergo 620 stativhögtalare som frontar. Oerhört fint och rent ljud men lite bastunt om man ska leta efter fel. De senaste dagarna har jag skickat iväg preout-signalen från mitt försteg till subben (en Velodyne SPL-1000R) och tillbaka igen till slutsteget. Som delningsfrekvens har jag kört på cirka 65 Hz.
Resultatet är jag sjukt nöjd med. Det känns inte alls färgat som när jag låter min Onkyo 5007 göra samma sak (i stereo mode), utan transparensen och lystern i ljudet finns kvar.
Och basen är nu ännu djupare, fastare och torrare än när jag bara hade stora golvhögtalare. Dessutom kan jag finjustera nivån med fjärren vid behov. Och så är numera basen rumskalibrerad. Som grädde på moset så avlastar man förstärkaren då den slipper ta hand om basen så rent teoretiskt låter mellanregister/diskant bättre p.g.a. detta. Och man slipper "dubbel bas" med problematiska rumsnoder som man får om man bara tar en pre-out-signal gå TILL en sub men inte tillbaka igen.
Rekommenderas varmt Är det någon annan än jag som kör/har kört på detta vis? |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
Edited by - Audiovector on 2010/11/05 08:47:03 |
|
Passerati
Member
    
3449 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 09:00:38
|
Kör du så om två år fortfarande tror du, delar via en Velodyne SPL-1000R?
Använder själv Ino cr80es som skickar vidare signalen till digitala slutsteg, vilket borde likna idéen ovan. |
 |
|
Audiovector
Member
    
1991 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 09:19:04
|
Ingen aning!!!
Är du nöjd med din lösning då? |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
 |
|
Passerati
Member
    
3449 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 09:32:49
|
Absolut. Väldigt trevligt och användbart, men enda reservation att det inte är de billigaste på marknaden. |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
    
10180 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 09:37:55
|
Min NAD M3 har inbyggt filter på ena Pre-Out, så att jag kan dela högtalarna redan där och slipper dubbla kablar.  |
 |
|
Passerati
Member
    
3449 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 13:19:26
|
Både hög & lågpass filter? Så topparna slipper djupaste basen och basen de högre frekvenserna. |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
    
10180 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 16:09:15
|
Topparna slipper djupbasen. Suben får sen dela bort de höga frekvenserna. |
 |
|
conny_a
Member
  
80 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 20:16:50
|
Audiovector, har du provat att dela subben under Canton Ergos lägsta frekvens? Det kan bli riktigt bra det också ...
|
ESL-57
|
 |
|
Audiovector
Member
    
1991 Posts |
Posted - 2010/11/06 : 02:18:50
|
Nej det har jag inte. Då får man väl en frekvenslucka mellan sub och högtalare? |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
 |
|
bibi50
Member
    
663 Posts |
Posted - 2010/11/06 : 07:18:36
|
Hallo där ingenjörer !!!   Kan ni förklara till en amatör hur jag ska koppla min integrerade förstärkaren eller HT receivern för att uppnå samma effekt som ni beskriver ? Vill så gärna få en bass som ni beskriver inte på bekostnad av övriga mellanregister/diskant |
 |
|
Audiovector
Member
    
1991 Posts |
Posted - 2010/11/06 : 08:24:29
|
För att kunna göra detta behöver du ha delbart för- och slutsteg, samt en sub som har 4 RCA-kontakter (2 in och 2 ut).
Försteg -> Sub -> Slutsteg
Vad har du för grejor? |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
Edited by - Audiovector on 2010/11/06 08:25:13 |
 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
    
5803 Posts |
Posted - 2010/11/06 : 09:18:35
|
Samt ett filter i subben... |
 |
|
conny_a
Member
  
80 Posts |
Posted - 2010/11/06 : 09:37:33
|
Nej, du får ingen lucka. Det beror på att alla delningsfilter och högtalarelement "klingar av" sin frekvenskurva enligt 6dB/oktav, 12dB/oktav eller något sådant. Det kan egentligen vara vilken dB/oktav som helst men oftast inte mer än kanske 18dB/oktav. Det betyder att du kan dela på exakt samma frekvens som högtalaren till att börja med. Om du upptäcker att denna frekvens blir förstärkt för mycket, då sänker du delningsfrekvensen för subben lite till.
Du kanske börjar på 35Hz om normalhögtalaren har 35Hz som undre frekvens. Sedan lyssnar du med hjälp av en bra inspelning eller testskiva om ljudet förstärks eller inte vid ca 35Hz. Om det gör det, sänk lite på subben till kanske 30Hz och prova igen.
Detta är förutsatt att fasgången är korrekt mellan sub och högtalare.
För att ställa in fasgången föreslår jag att dela vid säg 50Hz på subben så att det blir ett rejält överlapp mellan normalhögtalare och sub. Lyssna och skruva på fasjusteringen på subben eller flytta subben i rummet tills du hittar maximal förstärkning av frekvenserna mellan 30 och 50 Hz. Sedan kan du dra ner delningsfrekvensen på subben och labba fram ett optimalt värde.
En bonus är om du har basproblem vid säg 40Hz i rummet och högtalaren går ner till 45Hz - då kan man med hjälp av subben skapa ett "litet hål" mellan 35 och 45Hz så att basproblemet inte blir så framträdande.
|
ESL-57
|
 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
    
5803 Posts |
Posted - 2010/11/06 : 10:49:15
|
Nja...det är inte hela sanningen. Systemet är allt för komplicerat bör att generalisera för att försöka förklara. En basreflex faller 24 dB/oktav LÅNGT under sin gränsfrekvens. En sluten låda faller med 12 dB/oktav LÅNGT under sin resonansfrekvens. Det du diskuterar är hur systemet beter sig kring delningsfrekvensen. Se bild som exempel på andra ordningens filter men med olika q:

http://www.drkrupp.se/hifi/
För att det ska bli optimalt måste man veta högtalarens tonkurva och fasgång samt basens tonkurva och fasgång. På så sätt kan man justera in fasen på subben och få korrekt summering kring delningsfrekvensen.
Att dela lågt i frekvens ger lång grupplöpstid pga snabbt fasskifte och ger svårintegrerad "långsam" bas. Man ska därför dela en bit ovanför högtalarens nedre gränsfrekvens för att inte högtalarens egna filterfunktion kring delningsfrekvensen ska få betydande effekt tillsammans med det aktiva delningsfiltret. |
 |
|
conny_a
Member
  
80 Posts |
Posted - 2010/11/06 : 11:33:17
|
Verkligheten är förstås betydligt mer komplicerad - men några råd på vägen kan göra underverk. Ett planlöst labbande kan bli helt fel - men låta "häftigt".
PetterPersson, du har förstås helt rätt i filtrens olika karaktär. Detta är normalt inget som gemene man kan mäta upp och kompensera för. Min poäng är att försöka hitta en så sömlös koppling som möjligt mellan normalhögtalare och sub med hjälp av örat.
En långsam bas kan vara ett problem om subben fördröjer signalen för mycket jämfört med normalhögtalarnas fördröjning. Om jag minns rätt från någon tråd på faktiskt.se var en fördröjning på max 40ms acceptabelt för en sub. Det går inte att generalisera för alla fall men ett riktmärke är inte fel att ha - men man ska inte lita blint på det.
Sen tror jag man ska undvika Chebychev och Butterworth i sina konstruktioner. Fasvridning och därmed också grupplöptiderna ökar rejält vid gränsfrekvensen och det är normalt inget bra om man inte kompenserar för det med t ex allpassfilter. Bessel och Linkwitz-Riley är snällare mot grupplöptiden men som sagt, det går inte att generalisera för alla högtalarkonstruktioner.
|
ESL-57
|
 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
    
5803 Posts |
Posted - 2010/11/06 : 11:47:11
|
Jo, problemet uppstår när råden ska tolkas. Risken för att få fel uppfattning av vad som är orsak och verkan blir rätt stor, man pratar inte samma språk och jag håller med om att det är jättesvårt att förklara så folk förstår utan att börja blanda in för mycket teori.
quote: En långsam bas kan vara ett problem om subben fördröjer signalen för mycket jämfört med normalhögtalarnas fördröjning. Om jag minns rätt från någon tråd på faktiskt.se var en fördröjning på max 40ms acceptabelt för en sub. Det går inte att generalisera för alla fall men ett riktmärke är inte fel att ha - men man ska inte lita blint på det.
Den skenbara fördröjningen är ett resultat av fasskiftet. Derivatan av fasen är grupplöpstiden. Det är skillnad på fasförskjutning och tidsförskjutning. Ingvar hävdar att om man håller sig under 0.8/f så är man safe vad gäller grupplöpstid = fasderivata.
quote: Sen tror jag man ska undvika Chebychev och Butterworth i sina konstruktioner. Fasvridning och därmed också grupplöptiderna ökar rejält vid gränsfrekvensen och det är normalt inget bra om man inte kompenserar för det med t ex allpassfilter. Bessel och Linkwitz-Riley är snällare mot grupplöptiden men som sagt, det går inte att generalisera för alla högtalarkonstruktioner.
Håller jag med om. Dock kan det ibland vara fördelaktigt med ett BW-filter mellan olika register men ytterst sällan som filterkaraktäristik kring gränsfrekvensen för ett baselement.
|
 |
|
conny_a
Member
  
80 Posts |
Posted - 2010/11/06 : 12:00:15
|
Fördröjningen är ju inte bara skenbar - utan reell. Signalen fördröjs verkligen en viss tid, olika mycket över signalens frekvensområde. Sedan hänger förstås fasvridningen ihop med grupplöptiden (derivatan). Det som också är viktigt är att alla delar i sin anläggning, inklusive rummet, lägger till fördröjningar. Även om anläggningen är perfekt kommer rummet att ställa till det med olika mycket fördröjda varianter av musiksignalen via reflektioner, högtalaruppställning etc.
|
ESL-57
|
 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
    
5803 Posts |
Posted - 2010/11/06 : 12:24:31
|
quote: Fördröjningen är ju inte bara skenbar - utan reell. Signalen fördröjs verkligen en viss tid, olika mycket över signalens frekvensområde. Sedan hänger förstås fasvridningen ihop med grupplöptiden (derivatan).
Det är just det som är svårt att definiera om man inte har tillgång till rätt mätutrustning. Man måste hålla isär begreppet fas och tidsförskjutning för att kunna kompensera på rätt sätt. |
 |
|
conny_a
Member
  
80 Posts |
Posted - 2010/11/06 : 12:43:16
|
Hur ska man göra ifall man inte har tillgång till någon annan mätutrustning än sina egna öron?
|
ESL-57
|
 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
    
5803 Posts |
Posted - 2010/11/06 : 13:07:42
|
Då får man lyssna sig till det så gott man kan, men det tar låååång tid och det är inte säker att det någonsin blir bra eftersom det finns så ofantligt många rattar att vrida på... På så sätt är mätsignaler och brus överlägsna, de spelar all musik på en gång
|
 |
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
    
1407 Posts |
Posted - 2010/11/06 : 13:10:34
|
Mic http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator/Multimedia/Minimikrofon/ HOLMImpulse http://www.holmacoustics.com/holmimpulse.php
Du kan antingen mäta via ljudkortet eller generera svep, bränna på CD och sen spela in. Importera med HOLMImpulse.
Du kan även använda musik som mätsignal, du får dock inte med distorsionsmätning som kräver svep. Originalsignal och en inspelad signal är det enda som behövs. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
 |
|
conny_a
Member
  
80 Posts |
Posted - 2010/11/06 : 13:24:40
|
Trevligt. Ska prova HOLMimpulse när jag får tid. Det kan vara kul att se hur bra öronen egentligen är ... 
Hur hanterar programmet mikrofonens karaktäristik? Jag antar att man får ta resultatet med en nypa salt ..
|
ESL-57
|
Edited by - conny_a on 2010/11/06 13:25:17 |
 |
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
    
1407 Posts |
|
conny_a
Member
  
80 Posts |
Posted - 2010/11/06 : 19:06:45
|
Provade programmet - och det verkar trevligt. Dock måste jag fixa en preamp till mikrofonen ... jag får bara upp till -40dB vid den volym jag anser är den högsta jag vill spela.
|
ESL-57
|
 |
|
|
Topic  |
|