Author |
Topic  |
läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 15:32:02
|
Hej alla forumläsare. Vill ge er alla lite och grunna på under kommande allahelgonahelgen.
Läste en intressant sak om ljud på nätet (kommer inte ihåg vart) men så här skrev dom.
Om man spelar mycket/många dåliga inspelningar på sin hifi anläggning så kommer det även påverka ljudet på dom bra inspelningarna. Dvs dom bra inspelningarna kommer också låta sämre än om man bara spelat/spelar bra ljudskivor. Kan en cd-spelare känna av sådant Vad tror ni läsare om detta?
Trevlig helg på er alla.
Mvh. |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
Gemeni
Member

1162 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 16:36:22
|
Det kanske påverkar lyssnaren mera, om man lyssnsnar för mycket på dålig inspelad musik. Så att man tappar förmågan att höra de små nyanserna. :-| |
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
 |
|
läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 16:42:13
|
Hej! Ja jag vill bara säga att detta är vad jag läst, inget som jag påstår.
Mvh. |
 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 16:44:57
|
De måste ha haft minnesmetall i talspolarna |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 16:52:30
|
Vänta nu, var la jag almanackan? är det första april?
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 16:56:29
|
BS! =) "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" ;) |
Akustikchef på Sounds of Science
|
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 17:24:42
|
Det handlar nog om tillvänjning.
En CD-spelare "känner" inte, den avläser ....... |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 17:25:41
|
Borde inte den bra inspelningen då framstå som ännu så mycket bättre? |
 |
|
Imperial
Medlem i AÖ

2808 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 17:30:02
|
Tjenare!
Det är ju bara å hälla på ormolja på cd spelaren så låter alla inspelningar bra  |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
 |
|
RuneStone
Member

1961 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 17:49:29
|
Skulle väl iofs kanske kunna ligga en uns sanning i påståendet, jag tänker mig att om man ex. kör distad musik hela tiden så spelas högtalarna in med dist, om man lyssnar på 400Hz toner hela tiden spelas dom in med dessa, valet av musik skulle kanske kunna påverka högtalarna i väldigt liten skala.. Om det sen skulle ha att göra med dåligt inspelad musik eller bara valet av musikstil vore ju intressant att utröna.
Tanken är onekligen intressant, dock så är nog skillnaderna -om det nu finns några- ofantligt små och jag skulle då inte låta bli att spela favoritskivan bara för att inspelningen skulle kunna påverka högtalarna negativt... |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 18:15:02
|
huzze, det beror nog på om jag tycker inspelningen är bra från början, eller om jag tycker att en specifik låt är lyssningsvärd.
Märk väl, det handlar om vad jag tycker låter bra, det är subjektivt ....
|
Är lagliga grejor.......
|
 |
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 18:22:46
|
Får väl förtydliga att jag avsåg inspelningskvalitén, inte musikaliska innehållet. Är musiken bra vill jag ha den även om den bara finns med dålig inspelningskvalité.  |
 |
|
Eriksson
Member

812 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 18:28:23
|
Vem vet i Allhelgona tid kan kanske det mest ockulta kunna inträffa.
Jag hade en gång i tiden en möbelsnickare till hjälp för att tillverka en subwoofer åt mig, en man som även var en mycket skicklig tillverkare av Nyckelharpor. Han menade att ett hantverksmässigt tillverkat instrument hade en själ. Jag frågade honom om han trodde att även detta skulle kunna gälla hantverksmässigt gjorda högtalare, och det menade han att så var det absolut, även med högtalare.
Ibland kan jag på något sätt tycka att ett ting faktiskt kan ha en själ runt i kring sig, på något vis, så han hade kanske lite rätt ändå.
Men, nu börjar vi komma in på rent ovetenskapliga spårsmål, bäst vi slutar, annars kanske vi till slut får kalla in "Det okända", programmet alltså.
Eriksson.
|
Edited by - Eriksson on 2010/11/05 18:30:22 |
 |
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 19:12:40
|
quote: Jag frågade honom om han trodde att även detta skulle kunna gälla hantverksmässigt gjorda högtalare, och det menade han att så var det absolut, även med högtalare.
Sonus Faber är ett exempel |
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 19:20:46
|
En bra låt är bättre än en dålig inspelning, det är min inställning . |
Är lagliga grejor.......
|
 |
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 19:40:54
|
Är väl bara att köpa en sån här så är problemet löst! http://www.rane.com/pi14.html |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
 |
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 19:57:08
|
PG: Precis! |
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 20:22:47
|
Tack huzze, du fattade hur jag menade . |
Är lagliga grejor.......
|
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 20:44:14
|
Men seriöst va!!!!! Självklart är det ju så att om man spelat mycket Arvingarna, Lazze Ztefanz, Oskar Linnros, Caroline af Ugglas med flera låter tom Metallica som rena svensktoppen ..... |
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 21:21:10
|
Blir det bättre med Arvingarna, Lazze Stefanz mfl, Soundbrigade ? ?? |
Är lagliga grejor.......
|
 |
|
Nibbler
Member

176 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 21:38:38
|
Läste nånstans att hade man mycket ondskefull musik i sin samling så smittade det av sig på utrustningen och den blev negativ, lösningen skulle vara att i skivbackarna med jämna mellanrum sticka in god och from musik och på så sätt neutralisera den dåliga energin hos dom ondskefulla skivorna.
Tillbaka till ursprungstråden: Nej jag tror inte på sådana teorier. Som nån mer verkar vara inne på: om man oftast spelar bra inspelade skivor kommer då dåliga inspelningar att låta bättre???
HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!!! Min Quad 303'a kommer krypande över golvet och den ser blodtörstig ut! |
Diskofil med audiofila tendenser. |
 |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2010/11/06 : 00:09:39
|
quote: Är väl bara att köpa en sån här så är problemet löst! http://www.rane.com/pi14.html
Underbart!! En sån får det bli! Har alltid velat vrida på this and that och kunna skruva upp extacy level. 
Hur orkar man??  |
 |
|
MatsT
100.000-klubben

2457 Posts |
Posted - 2010/11/06 : 07:47:26
|
Jag tror säkert att man kan påvisa en effekt av försämrad hörbarhet av goda inspelningar efter att ha avlyssnat dåliga ett tag!
Detta är ingen nyhet precis och man brukar tala om "öppna" och "stängda" öron t.ex beroende på om man utsatts för buller eller vistats i en tyst miljö och det påverkar absolut individens hörselprestanda. CD-spelaren däremot lär inte påverkas!! |
 |
|
conny_a
Member

80 Posts |
Posted - 2010/11/06 : 10:18:31
|
Rent tekniskt finns inga skäl att tro att en viss musik som vi människor uppfattar som dålig också skulle påverka apparaterna så de också uppfattar den som dålig och försämras. Apparater har ingen intelligens på människans nivå (ännu).
Nej, i så fall handlar det om dåligt inspelad musik med mycket distortion, kompression och annat tröttar ut våra öron så att all musik för en kortare tid (timmar kanske) låter sämre. Det har bara med örat/hjärnan att göra.
Det finns också en intressant iakttagelse jag gjort - och det är när jag har lyssnat på en favoritplatta i en annan anläggning än min egen. Då har det hänt att jag hört instrument, röster på ett nytt sätt och när jag sedan lyssnar på skivan hemma igen så hör jag dessa instrument och röster hemma också. Min egen tolkning av detta är att hjärnan lärt sig att det finns ett instrument till på inspelningen och att rösten borde låta "så här". Alltså läggs denna information till av hjärnan.
|
ESL-57
|
 |
|
Eriksson
Member

812 Posts |
Posted - 2010/11/06 : 11:37:41
|
quote: Det finns också en intressant iakttagelse jag gjort - och det är när jag har lyssnat på en favoritplatta i en annan anläggning än min egen. Då har det hänt att jag hört instrument, röster på ett nytt sätt och när jag sedan lyssnar på skivan hemma igen så hör jag dessa instrument och röster hemma också. Min egen tolkning av detta är att hjärnan lärt sig att det finns ett instrument till på inspelningen och att rösten borde låta "så här". Alltså läggs denna information till av hjärnan.
Det där känns som att jag vill hålla med om. Frågan är då bara, hur länge kommer hjärnan ihåg den saknade informationen.
Men annars än intressant iaktagelse.
Eriksson. |
 |
|
Topic  |
|