HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dåliga inspelningar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/11/05 :  15:32:02  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Hej alla forumläsare. Vill ge er alla lite och grunna på under kommande allahelgonahelgen.

Läste en intressant sak om ljud på nätet (kommer inte ihåg vart) men så här skrev dom.

Om man spelar mycket/många dåliga inspelningar på sin hifi anläggning så kommer det även påverka ljudet på dom bra inspelningarna. Dvs dom bra inspelningarna kommer också låta sämre än om man bara spelat/spelar bra ljudskivor. Kan en cd-spelare känna av sådant Vad tror ni läsare om detta?

Trevlig helg på er alla.

Mvh.

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/11/05 :  16:26:27  Show Profile Send CC a Private Message
Seriöst? :-/

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2010/11/05 :  16:36:22  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Det kanske påverkar lyssnaren mera, om man lyssnsnar för mycket på dålig inspelad musik. Så att man tappar förmågan att höra de små nyanserna. :-|

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/11/05 :  16:42:13  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Hej! Ja jag vill bara säga att detta är vad jag läst, inget som jag påstår.

Mvh.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/11/05 :  16:44:57  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
De måste ha haft minnesmetall i talspolarna
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2010/11/05 :  16:52:30  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Vänta nu, var la jag almanackan? är det första april?

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2010/11/05 :  16:56:29  Show Profile Send Andrén a Private Message
BS! =)
"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" ;)

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/11/05 :  17:24:42  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Det handlar nog om tillvänjning.

En CD-spelare "känner" inte, den avläser .......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/11/05 :  17:25:41  Show Profile Send huzze a Private Message
Borde inte den bra inspelningen då framstå som ännu så mycket bättre?
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2808 Posts

Posted - 2010/11/05 :  17:30:02  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Det är ju bara å hälla på ormolja på cd spelaren så låter alla inspelningar bra

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/11/05 :  17:49:29  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Skulle väl iofs kanske kunna ligga en uns sanning i påståendet,
jag tänker mig att om man ex. kör distad musik hela tiden så spelas högtalarna in med dist, om man lyssnar på 400Hz toner hela tiden spelas dom in med dessa, valet av musik skulle kanske kunna påverka högtalarna i väldigt liten skala..
Om det sen skulle ha att göra med dåligt inspelad musik eller bara valet av musikstil vore ju intressant att utröna.

Tanken är onekligen intressant, dock så är nog skillnaderna -om det nu finns några- ofantligt små och jag skulle då inte låta bli att spela favoritskivan bara för att inspelningen skulle kunna påverka högtalarna negativt...

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/11/05 :  18:15:02  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
huzze, det beror nog på om jag tycker inspelningen är bra från början, eller om jag tycker att en specifik låt är lyssningsvärd.

Märk väl, det handlar om vad jag tycker låter bra, det är subjektivt ....

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/11/05 :  18:22:46  Show Profile Send huzze a Private Message
Får väl förtydliga att jag avsåg inspelningskvalitén, inte musikaliska innehållet. Är musiken bra vill jag ha den även om den bara finns med dålig inspelningskvalité.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/11/05 :  18:28:23  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Vem vet i Allhelgona tid kan kanske det mest ockulta kunna inträffa.

Jag hade en gång i tiden en möbelsnickare till hjälp för att tillverka en subwoofer åt mig, en man som även var en mycket skicklig tillverkare av Nyckelharpor. Han menade att ett hantverksmässigt tillverkat instrument hade en själ. Jag frågade honom om han trodde att även detta skulle kunna gälla hantverksmässigt gjorda högtalare, och det menade han att så var det absolut, även med högtalare.

Ibland kan jag på något sätt tycka att ett ting faktiskt kan ha en själ runt i kring sig, på något vis, så han hade kanske lite rätt ändå.

Men, nu börjar vi komma in på rent ovetenskapliga spårsmål, bäst vi slutar, annars kanske vi till slut får kalla in "Det okända", programmet alltså.

Eriksson.

Edited by - Eriksson on 2010/11/05 18:30:22
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/11/05 :  19:12:40  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Jag frågade honom om han trodde att även detta skulle kunna gälla hantverksmässigt gjorda högtalare, och det menade han att så var det absolut, även med högtalare.
Sonus Faber är ett exempel
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/11/05 :  19:20:46  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
En bra låt är bättre än en dålig inspelning, det är min inställning .

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/11/05 :  19:40:54  Show Profile Send Joda a Private Message
Är väl bara att köpa en sån här så är problemet löst!
http://www.rane.com/pi14.html

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/11/05 :  19:57:08  Show Profile Send huzze a Private Message
PG: Precis!
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/11/05 :  20:22:47  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Tack huzze, du fattade hur jag menade .

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/11/05 :  20:44:14  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Men seriöst va!!!!! Självklart är det ju så att om man spelat mycket Arvingarna, Lazze Ztefanz, Oskar Linnros, Caroline af Ugglas med flera låter tom Metallica som rena svensktoppen .....
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/11/05 :  21:21:10  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Blir det bättre med Arvingarna, Lazze Stefanz mfl, Soundbrigade ? ??

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2010/11/05 :  21:38:38  Show Profile Send Nibbler a Private Message
Läste nånstans att hade man mycket ondskefull musik i sin samling så smittade det av sig på utrustningen och den blev negativ, lösningen skulle vara att i skivbackarna med jämna mellanrum sticka in god och from musik och på så sätt neutralisera den dåliga energin hos dom ondskefulla skivorna.

Tillbaka till ursprungstråden: Nej jag tror inte på sådana teorier. Som nån mer verkar vara inne på: om man oftast spelar bra inspelade skivor kommer då dåliga inspelningar att låta bättre???

HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!!! Min Quad 303'a kommer krypande över golvet och den ser blodtörstig ut!

Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/11/06 :  00:09:39  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Är väl bara att köpa en sån här så är problemet löst!
http://www.rane.com/pi14.html

Underbart!! En sån får det bli! Har alltid velat vrida på this and that och kunna skruva upp extacy level.

Hur orkar man??
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2010/11/06 :  07:47:26  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag tror säkert att man kan påvisa en effekt av försämrad hörbarhet av goda inspelningar efter att ha avlyssnat dåliga ett tag!

Detta är ingen nyhet precis och man brukar tala om "öppna" och "stängda" öron t.ex beroende på om man utsatts för buller eller vistats i en tyst miljö och det påverkar absolut individens hörselprestanda. CD-spelaren däremot lär inte påverkas!!
Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/11/06 :  10:18:31  Show Profile Send conny_a a Private Message
Rent tekniskt finns inga skäl att tro att en viss musik som vi människor uppfattar som dålig också skulle påverka apparaterna så de också uppfattar den som dålig och försämras. Apparater har ingen intelligens på människans nivå (ännu).

Nej, i så fall handlar det om dåligt inspelad musik med mycket distortion, kompression och annat tröttar ut våra öron så att all musik för en kortare tid (timmar kanske) låter sämre. Det har bara med örat/hjärnan att göra.

Det finns också en intressant iakttagelse jag gjort - och det är när jag har lyssnat på en favoritplatta i en annan anläggning än min egen. Då har det hänt att jag hört instrument, röster på ett nytt sätt och när jag sedan lyssnar på skivan hemma igen så hör jag dessa instrument och röster hemma också. Min egen tolkning av detta är att hjärnan lärt sig att det finns ett instrument till på inspelningen och att rösten borde låta "så här". Alltså läggs denna information till av hjärnan.

ESL-57
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/11/06 :  11:37:41  Show Profile Send Eriksson a Private Message
quote:
Det finns också en intressant iakttagelse jag gjort - och det är när jag har lyssnat på en favoritplatta i en annan anläggning än min egen. Då har det hänt att jag hört instrument, röster på ett nytt sätt och när jag sedan lyssnar på skivan hemma igen så hör jag dessa instrument och röster hemma också. Min egen tolkning av detta är att hjärnan lärt sig att det finns ett instrument till på inspelningen och att rösten borde låta "så här". Alltså läggs denna information till av hjärnan.

Det där känns som att jag vill hålla med om. Frågan är då bara, hur länge kommer hjärnan ihåg den saknade informationen.

Men annars än intressant iaktagelse.

Eriksson.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000