HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dåliga inspelningar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/11/06 :  11:50:00  Show Profile Send conny_a a Private Message
Ja, det är frågan hur länge ett ljudminne sitter i? Jag vet inte, men jag tror det funkar som med alla andra minnen - vissa sitter i hela livet, andra går in genom ena örat och ut genom det andra, så att säga.

Jag tror det hjälper att lyssna på musik live, dvs om man lyssnar på klassisk musik ska man nog gå och lyssna på symfoniorkestern lite då och då för att förstärka sitt "ljudminne".

ESL-57
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/11/06 :  12:44:51  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Oj Oj, det var många som skriver och tycker i denna tråd. Ja det var/är kul att höra allas olika teorier om detta ämne.

Jag tror som någon skrev att om man lyssnar mycket på sådan musik som vi uppfattar som sämre (inspelad) så kommer vi kanske också uppfatta bra-ljudskivor som sämre (inspelad) än om man bara spelar bra ljud-skivor.

Frågar är då bara vem som avgör vad som är bra ljud/bra inspelad musik.

Tycker tex att mark Knopfler,s skivor låter bra (både ljud o musik) men sedan spelar man någon testskiva och märker då att mark Knopfler inte lät så bra i alla fall.

Sedan undrar man ju också om dåliga inspelningar är så dåliga eller om våra hifi-system är för kräsna på sådan typ av musik

Mvh
Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/11/06 :  13:31:15  Show Profile Send conny_a a Private Message
Jag tror inte de allra flesta hifisystem är kräsna av sig. Det är snarare så att det är svårt att hitta inspelningar som inte framhäver anläggningens fel och brister. På sätt och vis är ju anläggningen kräsen av sig - men på felaktiga grunder.

En anläggning ska i mitt tycke kunna spela majoriteten av alla inspelningar med god behållning.

En liten kommentar till testskivor och "audiofilskivor" är att de ofta kan spelas på vilken anläggning som helst med god behållning. Vad det beror på har jag svårt att svara på. Däremot är det svårt att hitta en anläggning som spelar alla sorters inspelningar med god behållning ...

ESL-57

Edited by - conny_a on 2010/11/06 13:35:46
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/11/06 :  13:43:44  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Håller helt med conny_a. Ett bra system skall kunna spela dom flesta inspelningar med njutbar behållning.

Frågan är bara om dom gör det ja spelar allt med njutbar behållning menar jag.

Sedan är det ju som så att en del plattor är ju producerade/mastrade på ett sätt som gör att man blir rädd, (för komprimerat).

Mvh.

Ps, nu en platta med Shelby Lynne, låter bra om både musiken och ljudet.

Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/11/06 :  14:28:39  Show Profile Send conny_a a Private Message
Det är tråkigt när det komprimeras för mycket - men i vissa fall måste man komprimera. Jag läste om några tidiga RCA-inspelningar av klassiska verk där de första skivorna inte kunde spelas i vanliga anläggningar på grund av för stor dynamik. Alltså, ibland hörde man inte vad som spelades för att sekunderna senare bli skräckslagen av för hög volym.

Jag tror att kompression med måtta är det bästa eller om det går, inte komprimera alls. Det är sannolikt bättre att lägga ner lite energi vid inspelningstillfället än att skruva på kompressionsratten vid mixningen.

Man kan jämföra med fotografi - det går inte att lägga till ett bra ljus i en bild efteråt. Man kan nå ganska långt - men det blir aldrig så bra som om man ljussätter väl vid fotografitillfället.

ESL-57
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000