HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 VINYL................YEAH
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2010/11/06 :  20:51:45  Show Profile Send govinda a Private Message

Ja när man sett ljuset vill man gärna tipsa andra om hur det är och vad man kan gå miste om

Medans skivhögarna växer runt mig på soffan å soffbordet, Brinner en outsinlig längtan av att få mer välljuds-rysningar.

Yes jag har växt upp med vinyl och hatar knaster på skivan! Men tro mig formatet är värt att satsa på trots knaster.

Ljudet är mer av allt! På förstärkaren kan man dra upp volymen till nästan det dubbla jämfört men cdn vilket jag misstänker den mår bra av.

Har precis fått igång vinylspelaren efter lång tids tystnad! Men nu sjunger hon för fulla muggar

Vill tacka alla inblandade personer som gjort den här resan till något alldeles extra.

Bland annat Pierre Lurne som är Konstruktör till AUDIOMECA J1

Det började med att få se ljuset(Höra Ljudet) hos en god vän på Hisingen, Det visade sig att han hade en skivspelare över och jag fick förtroendet att föra traditionen vidare. Tack Pac

Sedan behöver man en arm till spelaren detta är inte så lätt då priset brukar stiga som en raket mot himmelen.

Där kommer nästa person in, Ada Lin från Usa som tillverkar Tangial-armar för en spott-styver! Han har fått frågan hur han kan vara så billig? Då svarar han. Simply I Am Not Gready! Tack Ada Lin

Sedan behöver man en schysst Pickup och där finns också lite att välja på men jag fastnade för ett antal goda råd som visade sig vara precis det jag ville ha och mer därtill!

Tack Robert Grubstad för goda råd och att man slipper göra dyrköpta felinvesteringar.

Sedan vill jag nämna den personen som har hjälpt mig att få igång spelaren. Här är imponator-faktorn hög! Slumpen som begrepp försvann helt! Han kramade ut så mycket välljud inte bara ur vinylen utan hela annläggningen låter bättre, Imponerande

En riktigt trevlig kille som heter Peter och bor i Alingsås!

Tack Peter

Nä nu måste jag vidare Van Morrisson skall strax upp på scenen! På Vinyl såklart Rock On........

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/11/06 :  21:18:18  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message

Även jag har sett ljuset! (...hört ljudet?...)
Visst är det härligt med vinylens magi och de trevliga procedurerna runt det hela. Grattis till ett lyckat koncept!

Själv har jag haft ny-lyssning då jag utrustat min Thoréns med en tunn sladdrig Clear Audio silikonrem, jösses vilken härlig återgivning det blev! Nu skulle jag helst vilja vara ensam och spela musik hela kvällen men jag får väl hålla mig ett tag..

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/11/06 :  23:04:42  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
He he, grattis Anders, vinylljuset är aldrig försent att upptäcka .

Det senaste året har det bara handlat om Spotiify för min del, men sneglar mer och mer på
min vinylspelare, den kommer att snurra i gång vilken dag som helst .

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2010/11/07 :  06:39:48  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Grattis Anders!

Underbart kul att läsa din glädje, ruset av att hitta hem.
I Skåne har eoJeud bildat en liten sammanslutning för att ta vara på den glädjen du fått uppleva, vi kallar den VALS (Vinylavläsar sällskapet).

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2010/11/07 :  09:51:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Kul att höra/se din entusiasm Anders.

Det är verkligen roligt att du fick ihop det! Nu blir jag sugen på mina egna tangetial-drömmar igen...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2010/11/07 :  10:16:30  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Välommen til Vinylträsket. Har precis skaffat "Raising Sand, med Robert Plant, Alison Krauss" på Vinyl, rekomenderas.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Edited by - Gemeni on 2010/11/07 10:17:12
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/11/07 :  10:32:32  Show Profile Send byZan a Private Message
Vinyl är inte bara skönt att lyssna till utan även att handha
Tangentialarmen som konstruktion fastnade jag också för, förvisso utan luft, men ändå

Grattis till ditt nya verk

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/11/07 :  10:41:50  Show Profile Send conny_a a Private Message
Roligt att fler upptäcker vinylen. Jag upptäckte att jag ville prova LP för några år sedan och numera köper jag plattor på vinyl eller CD men ibland även på båda formaten.

ESL-57
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2010/11/07 :  10:57:03  Show Profile Send govinda a Private Message

Tack för alla glada tillrop

quote:
I Skåne har eoJeud bildat en liten sammanslutning för att ta vara på den glädjen du fått uppleva, vi kallar den VALS

Jag tror det är dags för oss i Götet att dra en vals då och då

Mvh Anders.S
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2010/11/07 :  11:39:49  Show Profile Send brewitz a Private Message
Roligt att lasa. Jag har ocksa gatt fatt igang en vinylspelare de senaste veckorna och det ar skoj som tusan, enda problemet ar alla skivorna som anlander i tid och otid, frun borjar fundera lite over konstnaden......
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2010/11/10 :  21:56:37  Show Profile Send govinda a Private Message
quote:
enda problemet ar alla skivorna som anlander i tid och otid, frun borjar fundera lite over konstnaden......
Du är inte ensam! Tur man har garage så skivorna får sitta i karantän några månader

Hupp nu kom visst posten. Synd för brevbäran att vi bor högst uppJag säger bara CDWOW!

mvh
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/11/11 :  07:49:10  Show Profile Send Vox a Private Message
Ingen sampackning från CDWOW?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2010/11/11 :  07:58:43  Show Profile Send ninja a Private Message
Grattis Anders! Nu måste jag komma och lyssna på den

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

lindome
Member

1055 Posts

Posted - 2010/11/11 :  08:37:46  Show Profile Send lindome a Private Message
Vinyltråd med massa CD skivor
Skärpning Anders - små avier tyder på LP-skivor att hämta på posten Mycket bättre
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2010/11/14 :  14:12:29  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej

Hade ett antal kända forumister på besök igår!

Ni får gärna fylla på med lite intryck här då jag inte har någon officiell medlemstråd då jag inte e helt klar över hur anläggningen skall låta och hur den skall se ut

Passar själv på tacka alla för igår. Mycket trevligtFör dom som inte var här kommer det nya tillfällen.

Hade dokumenterad gåshud minst fem gånger

Mvh Anders.S
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2010/11/14 :  14:35:15  Show Profile Send Batman a Private Message
Grattis Anders! Nu börjar ju även jag få igång min dröm ( se separat tråd )! Får se om en tangentialarm dyker upp så småningom. Vill gärna komma hem till dig snart å lyssna å jämföra!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2010/11/18 :  23:39:39  Show Profile Send Loopen a Private Message
Hemma hos Anders finns det massa godsaker, både ätbara och lyssninsbara. Förutom det ärbara så stod det en svart skönhet med snurrande tallrik och en luftig arm. Det var helt klart denna som smakade bäst bland hårdvaran. T-Rex lät som aldrig förr och gåshuden stod i sin prakt på våra armar.
Tack Anders för en mycket trevlig och god lördagseftermiddag.
Skivan är på G.....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000