HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare till Sonos ZP120
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2010/11/10 :  20:35:04  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Har nyligen köpt mig en Sonos ZP120 att ersätta merparten av all gammal elektronik med framöver. Är nu på jakt efter ett par trevliga högtalare till denna. Den levererar enl. databladet 2x55 W kontinuerligt i 8 Ohm (Class D) vilket egentligen inte säger mig speciellt mycket om hur pass tungdrivna högtalare den klarar av att driva med gott resultat. Skulle vilja ha lite åsikter och tankar om detta. Funkar det t.ex med ett par Dynaudio som är erkänt tröga?

Det jag kikat på (men ännu inte lyssnat på) i högtalarväg är bl.a.

Dynaudio X12
Dynaudio DM 2/6
XTZ 99.26 alt.99.25
B&W CM1
B&W DM686 alt. DM685

Vad tror ni, vilka av ovanstående (eller det kanske finns bättre alternativ i prisklass <10000 ?) skulle funka bäst med Sonusen?

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2010/11/10 :  20:57:24  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Kolla på Klipsch RF82, dom är lättdrivna. Jag kör dom med en förstärkare på 2x85 W.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/11/10 :  21:34:58  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Effekten avgör bara hur högt du kan spela, givet en känslighet på
högtalaren. Så, hur högt vill du kunna spela med din förstärkare
utan att den klipper?
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/11/10 :  21:39:43  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Finns många stativare under 10#180; som är bra. Gissar på att du inte spelar dödshögt med en Sonos men vill du göra det är hög känslighet att föredra. Vad gillar du för sound?

Dynaudio DM, B&W DM, Monitor Audio RX1, Elac Bs203, Amphion Helium eller varför inte System Audio 510? Tror alla funkar fin fint.
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2010/11/10 :  22:26:15  Show Profile Send Mullansson a Private Message
headonist: Tack för tipset, dock är det stativare som gäller.

PetterPersson: Spelar i regel inte särskilt högt. Så vad gäller att skapa ljudtryck har jag inga stora krav. Har dock en känsla av att svagare förstärkeri, även vid normal volym, ibland har svårt att få med de lägre frekvenserna och skapa ett "homogent" ljud om högtalaren har lägre känslighet. Men det är som sagt bara en känsla.

emanuelgbg: Nä, spelar som sagt sällan riktigt högt. Det var några år sedan jag var runt och lyssnade på högtalare senast men kommer ihåg att de Dynaudio (Audience 42 o 52) jag då hörde stod i särklass. (Slutade dock med att jag byggde mig ett par hfls-1:or som jag tyvärr inte har kvar längre). Så, Dynaudio-ljudet gillade jag starkt på den tiden men det finns numera som sagt en hel del andra alternativ som jag ännu inte hört. Elac:en är lite intressant, den får nog läggas till på listan.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/11/11 :  16:59:26  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Jag har precis hört en anläggning med en Klipsch RF6xxx någonting. En liten stativare men med ett riktigt ok ljud för liten peng. Det spelade ganska högt (eller starkt som ultranördarna säger) med den lilla Sonos förstärkaren.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/11/11 :  18:19:21  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Klipsch är inte alls ett dumt tips (kanske inte så oväntat att jag skulle tycka det... )

... men referenceserien har just kommit i en andra generation och RB61 finns från strax under 5000. Lättdrivet, dynamiskt. Nu har jag inte hört denna andra generation, men den förra låter grejt så...

Sen finns ju stativaren RB81 för den som vill ha grövre doningar med en 8-tummare...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2010/11/18 :  09:34:17  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Jag som hoppats att listan av vettiga alternativ skulle bli allt kortare, inte längre och längre..... Nåväl, tack för tipsen. Till helgen blir det äntligen tillfälle för lyssning och förhoppningsvis möjlighet till hemlån av lite högtalare också.

Som en dark horse har jag nu lagt till Tannoy Revolution Signature DC6 på listan. Mest för att de är ruggigt snygga och för att de kan köpas från UK för en rimlig peng. Men att köpa olyssnat känns inte helt bekvämt... Någon som har nån uppfattning om dessa eller faktiskt hört dem eller dess syskon DC4??
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/11/18 :  10:13:06  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
dock är det stativare som gäller

Varför begränsa dig till stativare? Om det är pga utrymmesskäl så tar en golvare inte större yta, bara större volym.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Nahaz
Member

301 Posts

Posted - 2010/11/18 :  10:39:49  Show Profile Send Nahaz a Private Message
vad gäller B&W 686 och 685 så skippa 686:an direkt. Det är väldigt stor skillnad på dom 2 vad gäller pondus och djup. 685:an är klart värd mellanskillnaden.

Monitor Audio och Energy har bra stativare i prisklassen också.
DLS har även en modell i 5000-10000:- klassen som hyllats på många mässor, minns tyvärr inte modell.

Setup: http://www.minhembio.com/Nahaz
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2010/11/18 :  19:48:33  Show Profile Send Mullansson a Private Message
quote:
Varför begränsa dig till stativare? Om det är pga utrymmesskäl så tar en golvare inte större yta, bara större volym.

Jo, visst är det så. Planen är dock att hålla golvet tomt, dvs nån typ av konsol eller fäste på väggen till högtalarna. Dessutom tycker jag man normalt får mer kvalitet per krona med stativare.

Som sagt, Tannoy Signature DC6 el. DC4 någon?

Edited by - Mullansson on 2010/11/18 19:50:18
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000