HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kassett till CD-format
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kent W
Starting Member

26 Posts

Posted - 2010/11/10 :  16:41:34  Show Profile Send Kent W a Private Message
Hej
Nu har jag två kassettdäck (NAD 6325, Pioneer CT-W208R) och ca 250 kassettband som jag spelar med jämna mellanrum. Det är i stort sett frågan om Maxell UD 90 Normal position-band, som håller bra ljudkvalitet i det stora hela. Det är bra så, fast det finns antagligen risken om att de successivt ändå kommer försämras kvalitetsmässigt och frågan kommer upp om att överföra kassettbanden till CD-skivor (OBS! Till CD-skivor som kan spelas normalt i CD-spelare, INGA MP3).

Vad behöver jag egentligen nu ifall jag skulle välja att börja föra över på CD? Jag vet det finns ION Tape Express fast behöver jag en sådan om jag redan har nämnda kassettdäck?

Datorn jag har är en Macbook 2,1. Operativsystemet är Mac OS 10.4.11 (Tiger).

PS Tror ni kassettband bara håller i 30 år och sedan försämras kraftigt? Den uppfattningen förekommer lite varstans.

Hifi: Pioneer A-70, Pioneer PD-50, Rega P3-24 med Goldring 2300. Pioneer CT-W208R, NAD AM/FM Stereo Tuner 4020A, Audio tronic CM3, QED Performance Audio Cable 1, Argon 5055, Heed Audio Canamp, Sennheiser HD600, AKG K701

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/11/10 :  20:22:20  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Du behöver egentligen inget annat än en kabel med 3.5mm frestylepropp till ett stereopar RCA. Det räcker för att koppla in kasettdäcket till datorns Line In. Sen är det väl någon form av ljudinspelare som krävs och det finns garanterat gratis att hämta.

Är du kräsen kanske du kan vinna en del i ljudkvalitet genom att utnyttja någon form av externt ljudkort med bättre prestanda. Men det är ändå kasettband vi pratar om, tror du kommer långt med ljudet i Macen.

Vad gäller livslängden är jag av den uppfattnignen att det börjar försämras direkt, i mer elle mindre utsträckning beroende på förvaring.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Kent W
Starting Member

26 Posts

Posted - 2010/11/10 :  22:20:24  Show Profile Send Kent W a Private Message
Jag har provat Audacity (både 1.3.12 (Beta) och Audacity 1.2.5) och får det inte att fungera. Kassettdäcket är inkopplat och det går att spela in från kassettdäcket, fast ljudet jag får ut i filen är inte bra. Problemet är den är ur synk, den spelar igång och sedan låter det som om musiken spelar över vartannat i flera lager, som om flera låtar är i gång samtidigt eller att det blir eftersläpning. Ni fattar antagligen. Ingen jämn, korrekt inspelning följaktligen.

När jag kommit så här långt antar jag det är någon ytterligare inställning som behöver göras så att allting skall vara i fas och korrekt. Det finns en del att välja på men jag vet inte nu vad det kan vara. Någon som vet hur det beskrivna problemet kan lösas?

Hifi: Pioneer A-70, Pioneer PD-50, Rega P3-24 med Goldring 2300. Pioneer CT-W208R, NAD AM/FM Stereo Tuner 4020A, Audio tronic CM3, QED Performance Audio Cable 1, Argon 5055, Heed Audio Canamp, Sennheiser HD600, AKG K701
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9045 Posts

Posted - 2010/11/10 :  22:28:59  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Dra ner volymen på allt som inte används,om det finns något som heter "what you hear" eller liknande ska det hellst stängas av.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/11/11 :  08:03:41  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jepp, håller med Ryssen här, förmodligen har du aktiverat nån form av Medhörning/Monitor eller likande.
MVH

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2010/11/11 :  17:49:09  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Om det får kosta några kronor så kanske Furutech GT40 kan vara något? Verkar vara en fin apparat som kan användas till lite av varje. Är även med i "Digital-special" i senaste numret av tidningen HiFi & Musik (11/2010).

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/11/15 :  10:03:12  Show Profile Send poppen a Private Message
Köp en Avid AD omvandlare för 2000 på en Musikinsytument afär. du får med inspelningsprogram. sen är det bara tuta o köra.
Bor du i Stockholm kan du komma förbi mitt arbete vid Slussen : KF Bibliotek och Arkiv , så ska jag visa dig.
MVH
Poppen
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/11/15 :  10:05:48  Show Profile Send poppen a Private Message
Ju bättre kablar du använder dess bättre ljud får du.
Live lite fungerar aldeles utmärkt.
Sen kan man filtrera bort vissa saker också.
Lycka till
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000