HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalar tips!!??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/11/15 :  15:58:15  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Är i uppgraderingstankar i högtalar väg nu när elektroniken är bra!
Har ju en primare i21 , primare v20 & separat da9 (dac).
Vad kan man tänkas hitta för några golvare som har en bra bas & inte framträdande mellanregister så som jag upplever mina Dali 470 evidence!!!
Är nöjd med basen i dom (riktigt nöjd), men tycker röster & mellanregistret sträcker ut på tok för mycket .
Budget på högtalaren skall ligga på mellan 5-7000:- på begagnat marknaden... Gärna lätt drivna..

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/11/15 :  16:15:36  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
ELAC FS 137
Dali Ikon 6
XTZ 99.36
Någon JBL-modell?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2010/11/15 :  16:28:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Tannoy 613
XTZ

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/11/15 :  16:36:11  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message
för dom pengarna får man LÄTT ett par 615, jag upplever dom som väldigt neutrala och behagliga utan att sakna detaljer eller ös. välkommen på lyssning med betydligt enklare elektronik.
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/11/15 :  17:10:58  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Elac är ju ett hett alternativ men hur är dom i basen ? Har bara hört en demo på Görans-hifi!!
Är de nått typ klipp i basen osv...

Alltid i
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2010/11/15 :  17:41:11  Show Profile Send softishman a Private Message
Om du hittar ett par Jamo Concert 11 (d870) så kommer du inte behöva byta dom på ett bra tag!!!!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/11/15 :  17:57:30  Show Profile Send Vox a Private Message
Opus3 Chaconne, bättre högtalare för de pengarna går inte att få.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/11/15 :  18:37:53  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Elac är ju ett hett alternativ men hur är dom i basen ? Har bara hört en demo på Görans-hifi!!
Är de nått typ klipp i basen osv...

FS 137 har bra klipp i basen, för att vara så fjuttigt bestyckade som med två femtummare så är det riktigt imponerande att de presterar så bra som de gör!
Men OK, de är ju inga basmonster direkt, men tight och dynamiskt lirar de över hela registret - och det är framförallt den fina diskanten som är deras stora styrka med sin förmåga att återge detaljer men ändå aldrig låta hårt och vasst.
Trevliga och mycket musikaliska högtalare

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2010/11/15 :  18:48:26  Show Profile Send Jojosoda a Private Message
+1
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/11/15 :  19:05:17  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Klipsch måste rekommenderas! De har rätt mycket i den prisklassen där mycket låter skoj att lyssna på.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2010/11/15 :  19:59:22  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Elac tycker jag är exempel på högtalare som är tunade för att imponera med mycket detaljer uppåt, i egenskap av realistisk återgivare tycker jag de är rent dåliga.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/11/15 :  20:00:28  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Dessa elac är jag lite inne på nån som hört dom ?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=381225

Alltid i
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/11/15 :  21:17:25  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Focal Chorus 716 V
Någon som vet hur dom är ?

Alltid i
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/11/15 :  21:49:56  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Du skriver om att du vill bort från ett framträdande mellanregister en aning... då skulle jag instinktivt välja bort Dali och Klipsch (även om jag alltid i normala fall vill rekommendera klipsch...)

Här kanske monitor audio kan vara alternativ? De har ofta markerad bas och lite, lite extra piff på diskanten vilket gör dem lättlyssnade i de flesta lägen. Mitt intryck iaf av silver och gold serien. (har mest lyssnat på stativarna dock)

Har lyssnat mycket på Focal 700-800 i diverse hifiaffärer, stativare som golvare - ser dem som hyfsat neutrala, men fortfarande känns nog mellanregistret relativt väl markerat i focal... Annars trevlig högtalare, diskanten är bättre i XTZ enligt min mening.

XTZ - här har du nog ett trevligt alternativ, men kanske Dali har lite mer kvickfotad bas? En gissning...

Elac tycker jag bara gott om det jag har hört.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2849 Posts

Posted - 2010/11/16 :  09:34:42  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Kan Ingvars byggsats för 5700:- vara något? Den verkar riktigt rolig.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2010/11/16 :  11:46:32  Show Profile Send softishman a Private Message
Har haft Monitor Audio RS6, Audiovector Mi1 Signature och lyssnat en del på XTZ men inga av dessa överglänser mina nuvarande Jamo Concert 11!
Du kan hitta ett par beggade ibland för ca 7-8000:- och det är dom värda flera gånger om, så musikaliska och lättlyssnade!
Diskant och mellanregister är dess starka kort och det ända negativa är väl att rummet inte kan vara för litet och placeringen inte för nära bakvägg!
Har man litet rum köper man stativaren Concert 8 (D830, kan hittas för 3-6000:-), samma bas/mellanregister och diskant som golvaren Concert 11. SEAS EXCELL!!!
Det är ett jävla drag i den lilla burken! Duger även till större rum....!

Hade du bott närmare Uppsala hade du kunnat provlyssna på Concert 11! (du är självklart välkommen ändå om du har vägarna förbi!)

Glömde nämna att jag haft Primare grejer till dom oxå

Edited by - softishman on 2010/11/16 17:47:59
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/11/16 :  17:21:50  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Har suttigt & läst lite nu & Xtz 99.36 måste ju vara en väldigt bra skapelse? Fina element rakt igenom länkar till ett test..
Frågan är om min Primare orkar med lasten ??

http://www.xtz.se/public/file.php?REF=f73b76ce8949fe29bf2a537cfa420e8f&art=382&FILE_ID=20091214140100_1_12.pdf

Alltid i
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000