HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Råd ang. IMPEDANS behövs!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/11/16 :  16:47:34  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Har en ny förstärkare hemma som kan ställas in för två olika impedanslägen på högtalarna.

Low - Högtalare med en impedans på 4 ohm eller högre.

High - Högtalare med en impedans på 6 ohm eller högre.

Enligt manualen till mina Monitor Audio RX6 har dessa en nominell impedans på 6 ohm.

Ska jag ställa omkopplaren på förstärkaren på High eller Low?

Det borde ju fungera med High om man går rakt efter siffrorna, men är det något mer jag måste tänka på? Vad blir skillnaden om jag kopplar in på Low istället?

Vägledning emottages tacksamt snarast!

Edited by - millenniumking on 2010/11/16 16:48:31

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/11/16 :  17:09:22  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Skillnaden är väldigt liten om ens hörbar. Sätt den på high. På low är slutsteget mer anpassat för att leverera ström än spänning.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/11/16 :  17:16:13  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Tackar!
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/11/17 :  10:39:56  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Vad är det för förstärkare?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/11/17 :  11:02:33  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
en Cayin 153B, kanske...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/11/17 :  14:55:26  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Nej, den har ingen sådan switch...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/11/17 :  15:12:55  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Ajdå, läste bara i "footern"....

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2010/11/17 :  15:20:11  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Mitt råd: prova båda och ställ den på det som låter bäst! Nominell impedans på en högtalare har ofta ändå inte mycket med verkligheten att göra, där impedansen ändrar sig kraftigt med frekvensen och där fasförskjutning också påverkar kraftigt hur förstärkaren jobbar. Det som låter bäst är bäst!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/11/17 :  19:07:12  Show Profile Send millenniumking a Private Message
quote:
en Cayin 153B, kanske...

Nix, men jag har en sådan också!

quote:
Vad är det för förstärkare?

En receiver. Yamaha R-S700. Receiver-varianten av Yamahas A-S700.

Jag kände att jag ville testa en förstärkare med en massa onödigt lull-lull som tonkontroller, inbyggd radio, variabel loudness (som förresten är en väldigt användbar funktion har jag märkt!). Jag måste dock tillstå att den låter betydligt trevligare ljudmässigt än vad jag hade förväntat mig på förhand. Den har dock ingen chans mot min Cayin om man går på rent ljudmässiga grunder.

Jag använder förresten nu läget "HIGH" för högtalare på 6 ohm och uppåt. Det fungerar bra så jag ska inte lägga någon mer energi på att fundera över det.

En fråga till som kanske någon skulle kunna utveckla lite!
Den har förstås en "Pure direct" funktion som kopplar förbi tonkontrollerna, men även en "CD direct Amp" funktion som också kopplar förbi tonkontrollerna och kör kortast möjliga signalväg. I manualen står något om att den använder "cd-spelarens inbyggda specialförstärkare" om man använder denna funktion. Hur fungerar detta egentligen? Ljudet är riktigt bra om jag använder denna funktion, men en viss skillnad gentemot den "vanliga" Pure Direct knappen blir det. Någon som vet?

Edited by - millenniumking on 2010/11/17 19:13:46
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000