HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny Blu-rayspelare för både film och musik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2010/11/24 :  08:59:34  Show Profile Send Clayman a Private Message
Hej,

jag ska byta min nuvarande Panasonic BD35 samt min Nad 521 cd-spelare mot en ny kombispelare. Denna får max kosta 8000 kr. Har ni några tips där jag får både fin bild på BluRay och bra ljud vid cduppspelning, gärna med SACD med.

Mvh
Jonas

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/11/24 :  09:22:44  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Oppo, Denon, Marantz, Cambridge har nog spelare som lever upp till kraven.
Go to Top of Page

Janne00
Member

104 Posts

Posted - 2010/11/24 :  09:36:46  Show Profile Send Janne00 a Private Message
Sony bdp-s370 + valfri extern dac.
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2010/11/24 :  09:52:58  Show Profile Send Klingan a Private Message
Är också inne på att hitta en maskin för alla silverskivor med lämplig dac för bättre ljud och att det även går att koppla in dator lagrad musik via dacen. Vill inte göra mig av med dvd, cd, blu-ray och sacd skivorna.

Har läst, kommer inte ihåg var, att dvd spelare ska vara bättre än cd spelare som transport. Kan det vara så?

Ursäkta om jag ställer frågor i tråden
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/11/24 :  10:15:18  Show Profile Send bibl a Private Message
Cambridge 650BD har ju fått bra krtitik och är billig i förhållande till vad det klarar av (4498kr på Hifiklubben), den står härnäst på min önskelista över uppdateringar. Carlssonplanet har den bland annat på sin lista över rekommenderad elektronik.
Go to Top of Page

Nahaz
Member

301 Posts

Posted - 2010/11/24 :  10:29:43  Show Profile Send Nahaz a Private Message
Oppo spelar alla format, SACD, DVD, Blueray, CD, HDCD, DVD audio osv.
Detta är senaste versionen (93) (nu med 3d och någon ny video krets)
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=152370

Samma maskin (i princip, äldre versionen, 83, utan 3d och nya video kretsen) finns att köpa med andra loggor på
Cambridge:
http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/blu-ray-spelare/cambridge_650bd-_blu-ray-spelare_svart.htm

Skall man använda extern DAC, eller har en påkostad hemmabio receiver/försteg så kan man spara lite pengar och köpa BDP-80 som är mer av en ren transport, utan pokostad bildbehandling och dyra dacar.

Dock verkar det som att BDP-83 och BDP-80 har slutat tillverkas på grund av leveransproblem av komponenter.
Jag hade därför fortast möjligt köpt Cambridgen innan dom tar slut också.
Sedan beställt ett chip härifrån:
http://www.bluraychip.dk/product.php?id_product=13
För att få den regionsfri.

Vill man ha en BDP-80 som transport så kolla med Bluraychip.dk om dom har några kvar i lager. Jag köpte min därifrån efter mail konversation, det fanns ingen info om att dom faktiskt sålde färdigchippade maskiner på hemsidan.

Setup: http://www.minhembio.com/Nahaz
Go to Top of Page

Bhuset
Member

126 Posts

Posted - 2010/11/24 :  11:25:05  Show Profile Send Bhuset a Private Message
Har själv en Oppo SE,kompisen har en Oppo Nuforce.Bägge är verkligen i topp för alla format,nu när dom har blivit utfasade så kanske någon beggad dycker upp.(Jag skulle aldrig tveka) Mvh.
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2010/11/24 :  13:15:45  Show Profile Send Klingan a Private Message
Behöver transporten också vara balanserad om man vill köra balanserat via dac och förstärkaren?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/11/24 :  13:48:07  Show Profile Send huzze a Private Message
Nej, det behöver den inte.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/11/24 :  14:17:25  Show Profile Send bibl a Private Message
Nahaz menar du att Cambridge 650BD i själva verket är en äldre version av Oppo med annan logga eller missförstår jag dig???
Go to Top of Page

Nahaz
Member

301 Posts

Posted - 2010/11/24 :  15:39:48  Show Profile Send Nahaz a Private Message
Det är en rebrandad oppo ja, men det är inte alls ovanligt och inget farligt. Massor av hårdvarutillverkare använder färdiga chipsets från andra tillverkare och sätter grejerna i egna chassin med egna loggor. Givetvis ändrar dom flesta tillverkare (utom Goldmund...) lite grand för att sätta sin egen prägel.

Men med tanke på priset så skulle jag tro att det är en oppo bdp-80 snarare än en bdp-83 eftersom en rebrandad 83:a skulle kosta betydligt mer.

Googla lite på BD650 och oppo-80 så hittar du säkert något.

Go to Top of Page

Nahaz
Member

301 Posts

Posted - 2010/11/24 :  15:48:59  Show Profile Send Nahaz a Private Message
Cambridge

Oppo

Dom har iaf bytt färg på ett av korten ; )
Nä men lite skillnader verkar man kunna skönja.

Go to Top of Page

Nahaz
Member

301 Posts

Posted - 2010/11/24 :  15:54:48  Show Profile Send Nahaz a Private Message
Min poäng är inte alls att Cambridge gör något fult, såvitt jag vet är dom helt öppna med att det är en rebrandad oppo bdp-80. Jag menar bara att om bdp-80 har slutat tillverkas på grund av leveransproblem av komponenter så kanske det är bråttom att köpa sin Cambridge då den också kanske drabbas. Och en mer prisvärd maskin är svårt att hitta i dagsläget.

Jag fick tag i en ny regionsfri bdp-80 för cirka 3500:- inkl frakt och mycket nöjd med min.

Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2010/11/24 :  16:42:43  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Amerikanska tidningen Home Theather testade nyligen Azur 650BD, där skrev de:
quote:
Read our Video Test Bench below for more information, but the Azur 650BD is based on the same OEM kit from Mediatek that OPPO uses in its BDP-80 universal Blu-ray Disc player.

Hela testet kan läsas här.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/11/24 :  16:48:25  Show Profile Send bibl a Private Message
Nej, jag var helt med på att det inte är något fult i oem, tvärom det är ju kutym på marknaden. Men som du skrev texten, eller snarare hur du använde enter och radbröt det hela, så blev det hela lite oklart.
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2010/11/26 :  09:27:17  Show Profile Send Clayman a Private Message
Tack för inläggen. Jag har bestämt mig för en Marantz UD7006, den kommer förhoppningsvis i januari, lite lång väntan men det borde vara värt det:)

Edited by - Clayman on 2010/11/26 09:34:17
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000