HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 2 zoner, en DAC
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2010/11/22 :  11:06:27  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Hej.

Skaffade ganska nyligen surroundförstärkaren NAD T747 till mitt vardagsrum. Ett utav mina krav var 2zoner för att kunna lyssna på musik i köket dit jag dragit kablar från vardagsrummet.
Problemet är nu att det inte sitter någon dac för andra zonen. Huvudkällan för musik är min mac mini. Petar gärna ut digitalt för att kunna få ut 5.1 men då kan jag inte få ut något ljud i köket.

Hur skulle ni lösa detta? Min första tanke var en DAC som dels petar ut analogt 2kanal för att ge ljud till köket och även släpper genom den digitala signalen. Hittade Camebridges MagicDAC, uppfyller den mina krav? Hade gärna hittat något billigare då MagicDACen känns overkill för mitt system.

Mac Minin är utav den senaste modellen med 3.5mm analog/optisk-kombo samt ljud över HDMI.

Vad är era tankar på problemet? Hur skulle ni göra?

Tack på förhand.

//Robert

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/11/22 :  17:14:54  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Kör digitalt i huvudsystemet och analogt till köket..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2010/11/23 :  14:29:44  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Mac minin kan inte skicka ut digitalt och analogt samtidigt vilket gör att jag i så fall måste växla utgång då jag byter mellan att titta på film i 5.1 och lyssna på musik. Det är egentligen där problemet ligger.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/11/23 :  14:43:23  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Vet inte om jag förstår riktigt vad det är du vill åstakomma så jag försöker fråga..

Musiken skall komma från Mac mini via digital/analog in till NAD T747 som dels skall kunna ge ljud i vardagsrummet och hemmabiosetupen(?) och dels ut till en zone2 som i detta fallet blir köket. Mac minin är enda källan så du kan bara spela en sak samtidigt om jag förstått rätt. Är det inte bara en omkopplare för zone2 precis som högtalarväxel A/B? Eller vill du spela en sak i vardagsrummet och en annan i köket samtidigt? Isf borde det behövas 2 källor?
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/11/23 :  14:47:19  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Ett billigare alternativ än Cambridge kan vara den här:
http://www.mav-audio.com/base/

199 dollar, Maverick Audio Tubemagic D1. Använder den själv som både dac och försteg.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2010/11/24 :  16:53:14  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Skall försöka förklara igen.
Mac minin är egentligen inte enda källan. Men det är den enda källan som kommer spela i andra zonen. Eftersom NAD T747 saknar dac i andra zonen så måste jag skickat analogt från mac minin. Detta gör ju att jag måste växla till digital utgång de gångerna jag skall visa något filmmaterieal med 5.1. Det är det steget jag vill slippa.

Hoppas det förklarar problemet bättre.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/11/24 :  18:14:20  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Det ska inte vara några problem att spela som du vill om du kollar i manualen.. 1 dac sitter det bara i förstärkaren så du kan inte spela två olika digitalkällor på två olika zoner, men det vet jag ingen förstärkare som klarar.. men digitalt ska du absolut kunna köra i zon 2..

quote:

När den är aktiverad kan man välja signalkälla för Zone 2 genom att välja mellan följande ingångar - Alla tillgängliga källor (Source 1-3, Ipod, Source
5, Source 6), Multi, Front, MP eller Tuner. Väljd den önskade signalkällan du vill koppla till Zone 2 utgången. Så länge en signalkälla är aktiv , kommer
den att #64257;nnas tillgänglig på ZONE 2 OUT oavsett inställningarna för
huvudzonen. Till exempel medan T 747 är i Source 1 läge, kan du ställa
Zone 2 kontrollen 'Source' till 'Source', Då kommer den aktiva Source 2s
audio och video utsignal att skickas till ZONE 2 utgången på apparatens
baksida även om T 747 är i Source 1 läge.
Du kan koppla ZONE 2 kontakterna till en annan förstärkare eller receiver
som placeras i en annan del av ditt hem eller byggnad. Med en separat
förstärkare eller receiver kan man driva ett par anslutna högtalare och lyssna
på den inställda stationen.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/11/25 :  08:41:36  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Måste båda zonerna vara igång samtidigt? Annars skulle du ju kunna köpa en högtalarväxel!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2010/11/25 :  11:54:10  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Ni hade så rätt. Andra zonen spelar från den digitala källan, men det går inte att spela upp samma digitala källa i båda zonerna samtidigt. Det lustiga är att jag kan spela upp digitalt ljud från två olika källor i olika zoner. T.ex ps3 i första och mac minin mot andra zonen. Sätter jag en 3.5mm till rca mellan minin och t747 så växlar minin automatiskt till analogt när jag väljer annan källa i t747.

Jag har antagligen aldrig haft något problem, istället hade jag inte fullt fattat hur det var tänkt att fungera.
Tack för att ni hjälpte mig att första mina prylar :/

//Robert

Edited by - Flogiston on 2010/11/25 11:57:46
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000