HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkar funderingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2010/09/17 :  23:00:29  Show Profile Send Klingan a Private Message
En klassisk fråga om förstärkare. Söker efter en eller för och slutstegs stärkare som återger ljudet med fyllighet, värme, renhet och snabbhet. Det ska även vara en del kräm i stärkaren! Om jag fick önska är McIntosh en dröm, dock en dröm.

Lyssanr på mycket, framför allt rock. Så mellanregistret är viktigast, och hellre musik än hifi. Är intresserad av era uppfattningar och inte att gå och lyssna själv. Det vet jag och har, men vill höra era intryck!

Nyfiken på
Primare pre30/a30.2
NAD M3

Fler förslag!

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2010/09/17 :  23:05:56  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Jag gillar Musical fidelity.
A5 modellerna finns hemma hos mig och låter mycket bra och kraft finnes så det blir över.

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/09/18 :  09:52:20  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Marantz KI Pearl Lite är jag själv lite nyfiken på. Tanken på att kunna använda tri-tone kontrollerna för att förstärka midbasen vid behov (läs: till rock och hårdrock) känns lockande.

Edited by - millenniumking on 2010/09/18 09:52:53
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2010/09/18 :  10:38:59  Show Profile Send Micke Y a Private Message
M3 är perfekt på din beskrivning och sedan har den tonkontroller som är bra med så många taskiga inspelningar.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/09/18 :  14:19:05  Show Profile Send conny_a a Private Message
En Quad II Classic Integrated passar som handen i handsken.

Annars är Leben CS-300XS inte fel.

Värme, känsla och dynamik i båda.

ESL-57
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/09/18 :  15:41:07  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag tycker att du skall försöka få hansen att lyssna på Electrocompaniet. Nya kostar de en hel del pengar, men det dyker upp då och då begagnat till mycket bra priser. Finns både integrerade och separat för- och slutsteg.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2010/09/20 :  12:20:58  Show Profile Send NtR a Private Message
Varför inte Linn. Lite äldre grejor helst, Kairn försteg så får du ett rackarns bra riaa på köpet och ett LK140 så driver du det mesta, Klout så blir det dyrare men driver allt. Quad är också ett bra tips, försteg 99 och slutsteg 909. Låter kanon och bör passa din smak.

Personligen tycker jag att E-companiet är för ljusa i klangen, men det tycker jag å andra sidan om det mesta. MacIntosh är ruggigt bra dock. Audio Research förstås, men då är det MacIntosh-pengar.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2010/09/20 :  13:10:31  Show Profile Send Klingan a Private Message
Tackar för förslagen. De flesta av dem har jag lurat på men tyvärr inte lyssnat till alla. Kan nämna att det är ett par högisar med 86dB, så de vill ha lite kräm för att blomma ut. Men det finns mer att hämta, trots att det låter kanoners idag med en Naim Nait XS.
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2010/09/26 :  13:18:01  Show Profile Send Klingan a Private Message
En tanke som finns är även att använda mig av ett rör försteg och ett transistor slutsteg. Men är det något jag behöver tänka på eller kan man använda vilka modeller och märken med vad som? Antar att det inte är så enkelt.

Några tipps på rör/transistor varianten?
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2010/09/26 :  19:11:37  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Köp inte "nya" Quad (99, etc). Aldeles för mycket kvalitetsproblems.

Snoogens

Edited by - Ranefjord on 2010/09/26 19:11:57
Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/09/26 :  20:33:41  Show Profile Send conny_a a Private Message
En Hegel H200 kanske? Jag har en jag för tillfället inte använder och kanske vill sälja vid rätt pris ... ser att du bor dryga 10 mil bort.

ESL-57

Edited by - conny_a on 2010/09/26 20:35:59
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/10/01 :  05:28:16  Show Profile Send Hemling a Private Message
En Pathos Logos kanske ?

http://www.hififorum.nu/artiklar/logos/index.html

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2010/10/01 :  13:20:50  Show Profile Send Klingan a Private Message
Tackar för förslagen, letar och lyssnar runt bland allternativen nu. Kan ta lite tid, men det är ju halva nöjet

Men, är det möjligt att blanda rör steg med transistor steg hur som eller är det något man behöver tänka på?
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2580 Posts

Posted - 2010/10/01 :  13:46:40  Show Profile Send esl a Private Message
OMAK Jewel One eller monoblock Lewel three.
Såldes ett par Jewel three förra veckan i tyskland...
Driver 1 ohm!
Riktigt bra rörstärkare.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2010/11/23 :  14:12:21  Show Profile Send Klingan a Private Message
Tänkte ge en återkoppling på förstärkar funderingarna. Det blev en Hegel H200 som ska spela ihop med mina Totem Hawk. Utav det lilla jag har hunnit lyssna så låter det mycket bra. Nästa steg kommer att bli att hitta passande högtalarkablar och sedan något som kan spela mina cd skivor. Men det får bli en annan tråd, att få till en bra och användarvänligt system för cd skivorna och framtida data lagrad musik. För mina cd skivor säljer jag inte, köpte senast idag ett gäng nya.

Edited by - Klingan on 2010/11/23 14:15:57
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/11/24 :  21:35:10  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Oj så trevligt med Hegel! Köpte du Connys eller?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000