HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudförbättring eller Musikförbättring?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2010/12/03 :  11:27:26  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Frågan är inte helt enkel att svara på.
För att ha någon behållning av lyssningen så måste man börja med bra musik.

Det har hänt att jag skruvat upp volymen på klockradion i sovrummet när jag hört en låt jag gillar.
Ljudkvaliten på klockradion kan ni ju gissa hur dåligt det är
Men en bra låt fångar ändå min uppmärksamhet.

Andra ytterligheten... Vid några fåtal gånger på hifimässor har man spelat låtar som jag inte alls gillar. Det enda som då varit i mina tänkar är att jag hoppas på att låten snart tar slut.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/12/03 :  11:38:45  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Ljudförbättring bidrar till ny musiklyssning
och undvikandet av gammal musiklyssning.
I mitt fall har jag börjat lyssna singer song writers för att det låter bättre. Samtidigt har jag slutat lyssna på rock för att det låter hemskt.
Ojsan!
Själv har jag skaffat anläggning som i första hand kan spela min favoritmusik (Rock & Metal, om någon missat det) så att det låter trevligt, att annan musik kanske hade låtit bättre med andra grejor är inget jag ens tänker på.
Men - jag har märkt att jag lyssnar på ett mycket bredare spektra av musik nu än jag gjorde förr.
Om det beror på att anläggningen är bättre eller att jag blivit äldre är ju omöjligt att få någon exakt vetenskap om.
quote:
min erfarenhet säger att man behöver olika anläggningar till olika musik
Precis min mening.

Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/12/05 :  09:15:48  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Hej! Har ju inte varit med från början på denna tråd, men var ju med och starta den kan man säga.
Ja det var jag som försökte, märk väl försökte skapa en debatt kring ämnet, lyssan på musik eller ljud.

Då gick det inte så bra, fick mest en massa mothugg och att jag kanske borde söka mig till andra forum än till just hififorum.

Men lyckligtvis så finns det fler på detta forum som verka dela min åsikt om att det inte (alltid) är samma sak att spela musik och att lyssna på ljud.

Sedan behöver inte dessa två ( Hifi & Musik ) ta ut varandra, men det jag säger är att dom kan göra det. Man kan missa poängen med sin hifi, nämligen musiken.

Ja det var igentligen inget inlägg i debaten, men eftersom jag var lite av grundare till denna nya tråd så ville jag bara säga att kul att fler verka fatta mitt resonemang om detta (( heta )) ämne.

Mvh
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/05 :  09:27:11  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
läktarörnen, jag förstår nog hur du tänker och vad du är ute efter.

Men jag tror inte det är någon fara för de allra flesta här.
Självklart blir det en period av att lyssna på och utvärdera detaljer i ljudåtergivningen när man håller
på med uppgraderingar av systemet. Det du kallar att "lyssna på ljud" som jag antar du menar.
Detta betyder inte heller att man samtidigt inte kan lyssna på helheten eller musiken.

Det är ju lite charmigt att läsa om de som satt sig ner med några olika kablar eller CD-spelare för
att utvärdera skillnader, men efter tag glömt bort uppdraget och bara sitter och spisar skivor.
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/12/05 :  09:56:21  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
Håller med Mickel-mackel, det är lite charmigt med dessa som satt sig till ro för att testa det ena eller det tredje.

Jag har också varit ( är ) där man skall testa, och jag har aldrig sagt att det är något fel på att testa prylar har heller aldrig sagt att det inte är kul att testa.

Men tycker ( ta bara en titt på hifi-butiker och på hifi-mässor) man testar alltid den cd-skiva som har bäst ljud, har inte varit på såååå många mässor / butiker där demokillen säger, nu kastar vi en platta med lite trevlig indie-pop/rock eller metal, nä man spelar ju en skiva med en liten flöjt eller någon som plockar lite på en gitarr. Vad vill jag ha sagt med detta? Jo redan från start blir man ju inpräntad med att det är ljudet som är det viktigaste, sedan hoppas man att den finns någon bra skiva att testa på sin hifi.

Testa för inte så längesedan, en skivspelare (prisklass ca 25.0000) fin tonarm, bra kabel, dyr puppa, en skivtallrik som var megafet i superfint material, korkmatta osv osv osv, men spela den bättre än min Thorens????? NEJ inte alls, några lp-skivor i min samling lät bättre men lät dom roligare???? Nä inte alls.

Köper jag denna skivspelare? Nej det är klart att jag inte gör.

Men det är här som det roliga/problemet kommer. När många testar en ny cd/skiv-spelare, stärkare, högtalare, så tesar man den med en bra-ljudskiva, man tappar hakan, vilken bas, diskanden är ju mega luftig, bred ljudbild, bra djup osv osv. Att sedan 970 av 1000 plattor inte alls låter bättre än vad det gjorde tidigare, ja det tänker man inte på.

Mvh
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/05 :  10:21:36  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Många anläggningar som presterar bra med gles och luftig musik brötar ihop allt med tät och komplex musik.
(Min presterar ganska risigt på allt material, så den är i alla fall jämn. )

I demo-sammanhang verkar plattor med gles musik vara överrepresenterade, t.o.m på
Uppsala DIY-mässa kunde jag lägga märke till det.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/12/05 :  16:57:41  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Tycker Mickel-Mackel sammanfattade det hela ganska bra..
Först lyssnar man på ljudet, när man uppgraderar, exprimenterar, provar.
Sedan lyssnar man på musiken.. För inte behåller man en förstärkare som man inte tycker spelar musiken bra?

Håller absolut med om att s.k. reference-skivor oftast är överrepresenterade. Men om man går till en handlare(en vettig) så får man lyssna på den musik man vill, många jag har varit hos brukar fråga vilken typ av musik jag lyssnar på och plocka fram skivor efter det..
Men som alltid är det bäst att ha med sig egna skivor..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Betelguze
Starting Member

13 Posts

Posted - 2010/12/05 :  18:26:00  Show Profile Send Betelguze a Private Message
Vissa skivor tycker har på sätt och vis förstörts av att min ljudanläggning har fått bättre upplösning.
Ta tex Red Hot Chillipeppers och Foofighters senare skivor. Jag har hört att de är inspelade med för hög utstyring på det analoga mastertapen och därför blir det ett lätt "krasande" ljud som går att höra de sjunger kraftigt på skivan.

Det är riktigt trågigt och märkligt att det har släppts igenom till skivpressarna, men man får helt enkelt försöka glömma bort det när man lyssnar, för musiken är ju så bra :)
(tycker jag i alla fall)

Jag hörde aldrig detta tidigare, men efter en uppgradering av stereon som gav mer och roligare lyssning på den mesta musiken, hör jag alltid det när jag lyssnar.

Det visar tyvärr att det ibland kan finnas konflikt mellan Hifi och Musiken.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/12/05 :  22:01:33  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Välkommen till forumet Betelguze!
Och
quote:

Det visar tyvärr att det ibland kan finnas konflikt mellan Hifi och Musiken.

Så är det onekligen, men vänder man på steken så är det ju även så att behållningen blir ännu större med de skivor där musiken är av god kvalitet likväl som att ljudet är bra?

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/12/05 :  23:13:32  Show Profile Send lennartj a Private Message
Det gäller att jobba på sin anläggning tills alla parametrar är i balans.
Ibland ser jag hög upplösning som ett fel i återgivningen, när musiken "faller sönder" och spretar på grund av bristande homogenitet, timing och drive.
I en riktigt bra anläggning blottläggs visserligen bristerna i dåliga inspelningar, men på ett så uppenbart sätt att hjärnan efter lite acklimatisering förmår sortera ut musiken.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Betelguze
Starting Member

13 Posts

Posted - 2010/12/06 :  12:57:03  Show Profile Send Betelguze a Private Message
Tack, AlfaGTV!

Jo, och som jag upplever det är det en förbättring på den mesta musiken, som de andra 99% av mina skivor :)
Speciellt klassisk musik tycker jag låter ointressant och tråkigt i en mer lågupplöst anläggning, men med fler nyanser tycker jag det blir bättre och bättre.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts

Posted - 2010/12/06 :  16:50:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Nu blir vi ju snudd på filosofiska i denna tråd men kan inte ni uppleva att "spelglädjen" eller glädjen av att lyssna på en bra låt kan vara bättre i en "skitanläggning" där man "slipper" lyssna efter felaktigheter eller lyssna efter hur bra det låter för man vet att det låter skit? I min bilstereo blir jag så glad när det kommer en bra låt så jag skruvar upp som fan, det distar utav helvete, basen skorrar men jag diggar som fan bara för att låten är så bra.

Det du belyser här är en fälla man kan hamna i när man inte kan koppla bort analyserandet av ljudet när man sitter och lyssnar.
Det kan verkligen döda musikglädjen.
Hur mycket man än investerar och förbättrar så hittar man alltid fel som man sedan sitter och irriterar sig på när man lyssnar.
Jag tror att det kan vara anledningen till att många tappar lusten och nedgraderar.

quote:
Först lyssnar man på ljudet, när man uppgraderar, exprimenterar, provar.
Sedan lyssnar man på musiken..

Att gå från det ena till det andra tillståndet kan vara svårt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000