HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Modernisering av anläggningen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

frez
Member

187 Posts

Posted - 2010/12/06 :  09:00:06  Show Profile Send frez a Private Message
Mitt HiFi-intresse har legat i träda i ett antal år, men nu börjar det kännas aktuellt att uppgradera för att bättre möta de krav som moderna media ställer på utrustningen.

Utrustningen idag består av:
Copland CTA 301 MKII försteg
Copland CDA 266 CD-spelare
Sony ST-5130 Tuner
Sony ? DVD-spelare
ICE-power 1000ASP monoblock
Ino Audio Pi60 Högtalare

CD-mediets dagar är räknade för min del och jag har som sagt insett att datorn kommer att vara min primära ljudkälla i framtiden. Däremot vill jag inte helt vara utan analoga möjligheter, främst med tanke på tunern som är av lite äldre snitt. Ytterligare ett skäl till funderingarna är att tjock-TVn nog förmodligen byts till en modern TV inom kort och jag vill gärna kunna koppla upp datorn även mot denna.
Jag har tittat på att byta ut CD, DVD och försteget mot en BR-spelare parat med en Benchmark DAC1 HDR. Det ger mig möjligheter att kunna kunna koppla digitala såväl som analoga ljudkällor utan att köpa ytterligare utrustning. Även storleken är ett bekymmer nämligen. Jag har helt enkelt inte plats för fler grejer i möblerna.

Frågan är nu; Är jag helt fel ute i mina funderingar? Är det dumt att inte satsa på ett hembioförsteg/receiver direkt? Annat jag missat?

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2010/12/06 :  09:08:27  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Hej!
Nej jag tror du är rätt ute faktiskt. Om du inte känner ett behov av 5.1 eller fler kanaler kommer du vara nöjd med ett bra 2-kanal system till filmtittandet. Det är jag. Se bara till att skaffa dig en tyst dator. Det blir trevligare så..

Hälsningar
Kareem
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/12/06 :  10:59:41  Show Profile Send huzze a Private Message
2.0 är underskattat för film. Tittar själv en del på Canal+ och det enda som saknas är direkta effekter från bakhögtalarna, men det är inget jag saknar, det var kul när jag hade hemmabioperioden, men jag har ju övergett det för många år sedan. Köp en Cambridge BD650, bra och snabb multimaskin till ett vettigt pris.
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2010/12/06 :  16:25:23  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Jag tycker också att du ska kolla efter en Cambridge BD650-spelare.
Då har du tillgång till det senaste formatet plus att maskinen ska vara transparent i ljudet.
Den ska också vara en av de snabbare spelarna på marknaden vilket är trevligt då den gemene bd-spelaren är läskigt långsam i uppstart.

Du får dessutom säkert en riktigt bra dvd och bd-bild.

Allt till det facila priset 4500:- men skynda dig, de är snart slut (igen).

Om du inte bryr dig om format och bild så är en dac något att fundera på.
Kanske ihop med en Sonos-anläggning.
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2010/12/06 :  16:55:45  Show Profile Send frez a Private Message
OK, då är planen klar; Någon sorts digitalinterface integrerat i försteg eller förstärkare.

Vad finns det för enheter förutom DAC1 HDR som kan lösa mina problem? Jag har settat Bryston har DAC som option på en del försteg och förstärkare. Finns det fler? Krav är fjärr med volym och ingångsstyrning och möjlighet till minst tre digitala ingångar, samt minst en analog.

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2010/12/06 :  18:46:37  Show Profile Send HerrD a Private Message
Kan varmt rekommendera ett äldre hembioförsteg, kör med det själv. Sjunker i värde snabbare än en gråsten i atlanten, vilket är trevligt när man köper begagnat. Dessutom nerlusat med ingångar av digital och analog art.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/12/06 :  19:12:09  Show Profile Send huzze a Private Message
Ett bra tips som inte får glömmas bort! Har set Sony's 9000ES försteg för 2000:-, en tiondel av nypriset och välbyggt som attan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000