Author |
Topic  |
|
Corpsegrindern
Member

261 Posts |
Posted - 2010/12/03 : 17:30:51
|
Tänkte bara fråga om någon har eller har haft en Audionet produkt med tillhörande EPS,och om det isåfall är värt att köpa en EPS?
Jag är nämligen en smula skeptisk till att min Cdspelare verkligen kan bli bättre än den redan är.
Vore därför intressant att höra åsikter från personer som testat med och utan EPS delen. |
|
Twilighter
Member

590 Posts |
Posted - 2010/12/04 : 12:52:12
|
MIn vip G2 fick mer av allt kan man säga med EPS:en Koppla in den kör en stund. koppla ur den och du kommer märka att du inte vill vara utan den :) |
Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5 --> Ino Audio pi60s
|
 |
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts |
Posted - 2010/12/04 : 17:16:04
|
Jag har mycket goda erfarenheter av EPS till ART G2 och Pre 1 G2. EPS gjorde störst nytta till ART G2 som jag upplevde fick en renare och mer dynamisk återgivning samtidigt som det känndes mer avslappnat och mindre nervöst. Det blev även tystare och "svartare" mellan/ bakom instrumenten som gjorde att jag upplevde en större närvaro med fler detaljer. Tror dock att resultatet kan variera beroende på hur pass "bra" ström du har hemma. |
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
 |
|
Corpsegrindern
Member

261 Posts |
Posted - 2010/12/05 : 08:57:09
|
Intressant. Jag har troligen väldigt dålig ström,eftersom förstärkaren brummar om tvättmaskinen går,det knäpper till i högtalarna när man tänder en lampa osv. Får jag större eller mindre nytta av en EPS då?
Är skillnaderna subtila,eller hör man verkligen skillnad? Min spelare är en Art G3.
För att lägga såpass mkt och sen sitta o fundera: "Är det skillnad, eller inbillar jag mig"?
För jag förstår inte riktigt vad en extra nätdel gör för nytta på en Cdspelare. Det är skillnad på en förstärkare som drar mkt ström osv,men cdspelaren drar ju MAX 40 watt står det i manualen.
För jag är faktiskt även en smula kluven huruvida skillnaden mellan G3 och Marantzen var så stor,EGENTLIGEN. Jag upplever skillnaden som att musiker får mera luft runt sig med G3,och det blir mera djup i ljudbilden. Ljudet känns även mera distinkt,"tightare" mera åt Analoghållet. Det spretar inget utan hålls i hårda tyglar eller hur man ska säga. Men jag hör inte mera detaljer,och dynamiken är det heller ingen skillnad på. Det tyckte jag att det var först,men det var troligen pga att jag omedvetet spelade högre pga högre utnivå jag tyckte dynamiken var bättre.
Men jag är inte säker. |
 |
|
Twilighter
Member

590 Posts |
Posted - 2010/12/05 : 10:51:51
|
Skillnaderna finns definitivt där :) |
Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5 --> Ino Audio pi60s
|
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2010/12/05 : 17:02:53
|
@Corpsegrindern: Jag har inte elektrikerbehörighet men är elektroingenjör och tar mig kanske friheter som är på gränsen till vad jag egentligen får göra själv för mer välljud.
Min grundinställning är att störningar på elnätet bör elimineras eller begränsas så nära källan som möjligt. I en lägenhet knäppte det i min anläggning när kylskåpets kompressor slog till och från. Då letade jag upp lämplig avstörningskondensator hos ELFA, asade ut kylskåpet och monterade på kopplingsplinten vid kompressorn. Det blev knäpptyst.
Jag vet inte vad en EPS kostar, men misstänker att det inte är småpengar. Du beskriver att du har elstörningar av flera slag och de påverkar sannolikt även programkällor och slutsteg. Då bör du först avhjälpa dem med lämpliga nätfilter. Försök låna hem (öppet köp?) olika sorter för att utröna vilket som gör mest nytta för pengarna (utan nackdelar som strypt dynamik) i just din anläggning. Min erfarenhet är att nätfilter måste vara anslutna till jordat uttag för att kunna shunta bort störningar till jord. Ojordade gör de begränsad nytta. Dina störningar kan mycket väl vara luftburna. Om du inte byter dina elkablar från respektive apparat till nätfiltret mot skärmade kan de fungera som antenner och fånga upp störningar som går rakt in i dina apparater trots nätfilter. Tvinnade signalkablar utan skärm är jag också skeptisk mot. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
Corpsegrindern
Member

261 Posts |
Posted - 2010/12/05 : 18:42:11
|
Ett mycket intressant inlägg lennartj!
Jag skulle verkligen vilja testa ett Nätfilter,det är en sak jag råkar tro på göra sillnad,iaf i mitt fall då strömmen är undermålig här.
Skillnaden med EPS ska tex bli tystare bakgrund i musiken,alltså signal/brusnivån blir extremt bra. 148 Db ska det bli enligt Jörgen. Men som det är nu,så har jag ett svagt surr och ett brum i mina högtalare som hörs om jag sätter örat mot elementen. Det är alltså inte helt tyst. Detta fenomen härstammar från förstärkaren. Och jag är tämligen säker på att strömmen är boven.
Om jag nu skulle köpa en EPS,så lär jag ju inte märka av det bättre signal/brus förhållandet alls,eftersom förstärkaren inte håller samma nivå. Eller tänker jag fel? Ganska logiskt tycker jag att ett brum från en apparat är kvar oavsett hur lite en annan apparat brummar eller brusar.
För även om alla grejer utom en enda är 100% knäpptysta så blir det ju inte helt knäpptyst förrän ALLA grejer håller samma nivå. |
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2010/12/05 : 18:48:52
|
Jag håller helt med. Först när alla elproblem är lösta kan det vara dags att utvärdera om EPS ger ett lyft värt pengarna i din anläggning. En Isotek Syncro http://www.isoteksystems.com/cgi-bin/products.pl?id=9 till slutsteget eller på ingången till Isotek Aquarius med slutsteg och allt annat i anläggningen via Aquariusen kan vara en lösning. Om det är den mest kostnadseffektiva eller bästa vågar jag inte säga, men det är värt att testa. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
Edited by - lennartj on 2010/12/05 18:57:56 |
 |
|
Twilighter
Member

590 Posts |
Posted - 2010/12/05 : 21:22:57
|
märk väl att 148dB signal brus gäller strömmen EPS:en lämnar inte det din G3:a kommer uppnå |
|
 |
|
Wilderwein
Member

534 Posts |
Posted - 2010/12/05 : 21:59:26
|
ursäkta OT. men lenartj jag har precis samma typ av problem i min lägenhet. skulle bli väldigt glad och tacksam om du kunde pm:a mig om hur man går till väga.
hälsningar Kareem |
 |
|
Corpsegrindern
Member

261 Posts |
Posted - 2010/12/06 : 14:25:51
|
"märk väl att 148dB signal brus gäller strömmen EPS:en lämnar inte det din G3:a kommer uppnå"
Är det så det ligger till? Där ser man. Då har jag blivit lite förd bakom ljuset alltså. Den är typ som en strömrenare för Cdpselaren alltså kan man säga.
Blir mer o mer tveksam till huruvida en EPS gör skillnad faktiskt. Eller ja,skillnad gör den säkert,det tvivlar jag inte på. Men om JAG hör den skillnaden är mera tveksamt. Synd att jag inte kan låna hem en o testa..
Har faktiskt frågat detta,men svaret jag fick var att jag inte behövde låna hem o testa, för jag skulle garanterat höra skillnad. Tänker inte köpa en sån förrän jag har fått testa den hemma hos mig. Hör jag då klara skillnader,ja då kanske jag köper den. Men då ska det vara ganska påtagliga skillnader som jag upptäcker snabbt, inte efter 2 veckors lyssning. För måste jag lyssna in mig på ljudet så är det för små skillnader för att vara värt det anser jag.
Anledningen till att jag är så tveksam som jag är,det är för det låter så makalöst bra som det är nu,det känns liksom som att: Kan det bli bättre?
Tror jag får ut betydligt mer glädje av dessa pengar om jag tex skulle köpa skivor för alltihop,det blir några stycken det... |
 |
|
Twilighter
Member

590 Posts |
Posted - 2010/12/08 : 02:00:34
|
Precis EPS är en form av "strömrenare" även om det är en förenkling av det hela ^^
men jag håller nog med i att du kommer märka skillnad ändå :) |
|
 |
|
Corpsegrindern
Member

261 Posts |
Posted - 2010/12/08 : 14:15:25
|
Jag har nu möjligheten att testa en EPS om jag vill,och sen bestämma huruvida jag vill ha den eller inte.
En sak om det här med Signalkällor som är mkt skum som jag upptäckt är att om man gör A-B tester,alltså snabba byten mellan 2 spelare som kör samma låt samtidigt,man bara byter ingång på förstärkaren,då är det väldigt liten skillnad på spelare. Jag har gjort ett test som är ganska konstigt faktiskt. Jag testade att göra ett sånt test med Audionet och min Minidisk.
Där tycker man ju att skillnaden borde vara jätte,jättestor. Men testar man på det sätt jag beskrev ovan så är det otroligt svårt att skilja de båda åt,faktiskt!
Skillnaden jag hör är att Auidonet låter starkare pga högre utnivå,och den sträcker ut lite mer i toppen,men det är ytterst liten skillnad. Testar man med DB mätare så man kan hyfsat noga nivåmatcha så är det riktigt svårt. Men även då så hör jag att Audionet sträcker ut mera i toppen,och låter aaaningens mjukare. Men det är som sagt,väldigt små skillnader. Jag gjorde även samma test med Marantzen,då lät det extremt lika. Jag hörde faktiskt ingen skillnad alls om jag ska vara ärlig.
Nu till det skumma...
Om jag däremot jämför genom att lyssna på ett gäng låtar på ena spelaren,så ljudet sjunker in eller vad man ska säga,och sen byter och kör samma låtar på den andra,då är det mkt större skillnader och av en annan natur man upptäcker. Då hör man att Med Audionet så är det mkt mera luft runt klangkropparna o såna där saker. Tydligare placeringar o mer djup i ljudet. Sen en annan känsla som gör att det låter rätt bara,kan inte förklara detta. Det liksom låter mer naturligt på nåt sätt. Varför hör jag inte dessa skillnader vid den snabba jämförelsen?
Kan någon förklara detta så skulle jag bli tacksam. |
 |
|
|
Topic  |
|