Author |
Topic  |
läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts |
Posted - 2010/12/06 : 17:21:10
|
Man kan också göra en liknelse.
Hur kul är det egentligen med arbetskamrater som är neutrala och strikta, som inte vill ta ut svängarna utan bara göra det som är korrekt och riktigt?
Är det inte roligare/trivsammare med arbetskamrater som är lite färgstaka, får en att le på måndagsmorgonen, som gör det glädjefyltt att vara på jobbet, kompisar/arbetskamrater som står på jorden med båda fötterna= fullvuxna högtalare med bra fundament) arbetskamrater som kan släppa loss och göra livet till en fest.
Översätt nu detta till hifi så får vi se vem som tar vem
Mvh.
|
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2010/12/06 : 17:23:38
|
quote: I detta fallet kan man tala om naturtrogen återgivning medan man i fallet med studioinspelad och mixad musik faktiskt har en helt artificiell ljudbild. Visst kan det också vara intressant och njutbart med inspelningar som faktiskt är konstverk i sig själva och inte reproducerad händelse men begreppet "high fidelity" är inte helt applicerbart så för att avgöra om en anläggning är just detta duger det för mig bara med akustisk musik inspelad live och helst bara 2 mikrofoner för att kunna jämföra det återgivna med min "inre karta av verkligheten".
Det "sanna ljudet" man vill återge då det är studioinspelningar och elektronisk musik m.m. bör ju egentligen vara det ljud som hörs från monitorerna i studion när musiker/tekniker/team (/osv) slutligen är nöjd med produkten.
För de allra flesta kommer detta ljud däremot vara helt omöjligt att utvärdera hifi-graden på, i och med att man inte var med i studion då det begav sig.
Personligen lyssnar jag gärna på diverse elektronisk musik, men så fort jag ska utvärdera en högtalare eller annat som påverkar ljudåtergivningen så går jag över till musikmaterial som innehåller naturliga röster och instrument. |
 |
|
MatsT
100.000-klubben

2457 Posts |
Posted - 2010/12/06 : 18:20:44
|
Jag tycker ungefär som Mickel-mackel här. Det är egentligen bara när jag skall utvärdera om något återger naturligt eller inte som jag strikt använder naturliga ljud som t.ex röster och akustiska instrument. Annars lyssnar jag gärna på syntetiska ljud och studioinspelnigar också och det viktigaste är ju trota allt musiken.
Naturljud är också bra och när en kompis var hemma hos mig för att lyssna en gång för länge sedan så var det inte förrän han fick höra just naturljud som han förstod att min anläggning var en mer korrekt återgivare än hans. Hans medhavda skivor t.ex hörde han egentligen bara att de lät annorlunda och det är lätt hänt att ens "inre referens" anpassar sig en del efter det man är van att höra. Det var rätt stor kvalitetsskillnad mellan våra anläggningar så det rådde inget större tvivel om vilken som var mer korrekt men ändå kan det vara svårt att övertyga om detta med fel musikmaterial.
Ibland känns det som om HiFi tas på lite för stort allvar, det är ju bara ett njutningsmedel och inget man tävlar med? |
 |
|
läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts |
Posted - 2010/12/06 : 18:23:47
|
VM i HiFi
Mvh. |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2010/12/06 : 18:37:10
|
quote: inget man tävlar med
Va? Det är väl ändå en materialsport?  |
 |
|
MatsT
100.000-klubben

2457 Posts |
Posted - 2010/12/06 : 18:37:27
|
Det slog mig just att det förekommer tävlingar i HiFi!!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=65491
De har dock en rätt skön inställning till tävlingsmomentet och det är ju också en form av umgänge som kan vara rätt givande för HiFi- och musik-intresserade så Guldörekampen tycker jag nog bara är kul trots allt. Kanske det blir VM också vad det lider? |
Edited by - MatsT on 2010/12/06 18:38:01 |
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2010/12/06 : 19:53:56
|
Jag tävlar endast mot mig själv ... 
Eller rättare sagt mot min förra högtalarkonstruktion, typ ... 
Men va tusan, visst är det ju kul med prylnörderiet, kul med lite bättre ljud än kompisens, grannens eller hifibutikens ...
Högtalarbyggtävling skulle också vara kul, när tid finnes. Jag har även tävlat i billjud en gång i tiden, så de så ...  |
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2010/12/07 : 23:38:17
|
Även om jag lagt ner åtskilligt jobb på att få ihop en anläggning som kan prestera hyfsad hifi i min traditionella mening skulle jag aldrig frånhända mig möjligheten att ha kul och att tweaka till tekniskt usla inspelningar så att det blir någorlunda njutbara.
Tonkontroller måste finnas och bör användas efter behag. Gamla skramliga pop-inspelningar brukar bli uthärdliga med diskantänkning och baslyft. Yello och liknande är oftast ok utan att mickla med tonkontrollerna, men blir häftigare med minst +6 dB på delningsfiltret. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
Topic  |
|